عقبگرد ارزی فولاد را 300 تومان ارزان کرد

0
فروکش تب خرید برای محصولات زنجیره آهن و فولاد با توجه به عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد از اواسط سومین هفته از بهمن ماه باعث شد تا از تمایل متقاضیان برای خرید شمش فولاد کاسته شود و به این ترتیب 40 درصد از حجم فروش آن در بازه هفتگی کاسته شود و در عین حال میانگین نرخ فروش این محصول نیز 300 تومان ارزان شود.

به گزارش نبض صنعت، نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظرف سومین هفته از بهمن ماه منتهی کمتر از 50 درصد رسید؛ عقبگرد نرخ ارز نسبت به هفته قبل و فروکش انتظارات افزایشی فزاینده در میان معامله‌گران باعث شد تا از رونق دادو‌ستدها در رینگ شمش فولاد نسبت به هفته‌های گذشته کاسته شود.

بررسی داده‌های معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران از عرضه 198 هزار و 769 تن شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران حکایت دارد؛ این حجم با در نظر گرفتن معاملات بازار اصلی و مچینگ محاسبه شده است. شمش فولاد ظرف سومین هفته از بهمن ماه منتهی به روز جمعه 21 این ماه با قیمت پایه‌ای در بازه 19 هزار و 400 تومان تا 20 هزار و 200 تومان به ازای هر کیلوگرم محصول در این بازار عرضه شد.

مشتریان شمش فولاد که عمدتا نوردکاران هستن در این بازه زمانی تقاضایی بالغ بر 188 هزار تن را در به بازار به ثبت رساندند که در نهایت به فروش 98 هزار و 113 تن شمش فولاد با میانگین قیمت 20 هزار و 177 تومان از این بازار انجامید؛ به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ فولاد ظرف سومین هفته از بهمن ماه به 49 درصد رسید.

این در حالی است که ظرف هفته قبل منتهی به روز جمعه 13 بهمن ماه 165 هزار تن شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شده بود و به این ترتیب حجم فروش شمش از این بازار افتی 40 درصدی را در بازه هفتگی ثبت کرد.

فروکش تقاضا، شمش را ارزان کرد

میانگین بهای فروش ششم فولاد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف سومین هفته از بهمن ماه به 20 هزار و 177 تومان رسید. این رقم نسبت به بهای فروش شمش فولاد در هفته قبل منتهی به روز جمعه 13 بهمن ماه کاهشی حدودا 300 تومانی به ازای هر کیلوگرم محصول داشت. به این ترتیب کاهش تقاضا به افت نسبی حجم فروش شمش فولاد و کاهش بهای فروش آن انجامید.

کاهش نرخ شمش مطابق انتظارات بازار مقاطع نبود

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام شده هر کیلوگرم شمش فولاد برای خریدار به 22هزار تومان می‌رسد. با احتساب هزینه تبدیلی برابر 1.1 درصد نرخ شمش و هزینه تبدیل حداقل 700 تومانی برای انتقال این محصول تا واحد نورد، میلگرد تولیدی با این شمش کف قیمتی برابر25 هزار و 100 تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد داشت.

این در حالی است که در شرایط کنونی بازار آزاد با انباشت میلگرد با قیمت‌های پایین‌تری مواجه است و همین انباشت محصول مانع از آن می‌شود که رشد بهای شمش به سادگی در بازار ادامه‌دار شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید