خط تولید پژو پارس پس از ۲۳ سال متوقف شد

0
پژو پارس، سدان محوب ایران خودرو به صورت رسمی از خط تولید این شرکت کنار رفت و پس از ۲۳ سال توقف تولید شد.

به گزارش نبض صنعت، پژو پارس که در ابتدا با نام پرشیا در بازار ایران تولید می‌شد، در واقع خودرویی بر پایه پلتفرم پژو ۴۰۵ است که طراحی ظاهری آن از پژو ۴۰۶ الهام گرفته شده بود. اکنون پس از گذشته ۲۳ سال از تولید این خودرو (از سال ۱۳۷۹ تا ۱۴۰۲)، این سدان محبوب به علت عدم کسب استانداردهای ایمنی جدید از خط تولید ایران خودذو کنار گذاشته شد.

ابتدا سال بود که سازمان ملی استاندارد از استانداردهای جدید اجباری برای خودروهای داخلی خبر داد. خودروسازان داخلی هم برای ادامه تولید، ملزم به رعایت قوانین جدید شدند. استاندارهایی مانند کنترل پایداری، نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشنانگر فشار باد تایر (TPMS)، چراغ اتوماتیک یا اتو لایت، حفاظت از عابر پیاده، استحکام کابین، هشدار انحراف از مسیر، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی، دی لایت و پوزیشن لایت.

پس از اجباری شدن این قوانین جدید شاهد ورود خودروها با کد کلاس جدید و با استانداردهای ۸۵ گانه به بازار بودیم. پژو پارس هم از این امر مستثنا نبود و امکاناتی مانند دی لایت و سیستم پایش باد تایر بر روی آن اضافه شد. کار به جایی رسید که ایران خودرو برای پاس کردن استاندارد عابر پیاده به فکر تولید پژو پارس با سپر وانت آریسان افتاد.

اما این تغییرات هم از ناایمن بودن این خودرو قدیمی کم نکرد و اواخر دی ماه، رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: ایران خودرو برای خودروی پژو پارس که فاقد استانداردهای ۸۵ گانه است تا نیمه اسفند امسال مجوز تولید دارد و پس از آن برابر قانون عمل خواهد شد.

مهدی اسلام پناه گفت: آنچه که درباره استانداردهای اجباری در صنعت خودرو به عنوان قانون وضع شده، اجرا می‌شود و تولید کنندگان نیز باید خود را با قوانین استاندارد انطباق دهند تا ضمن رعایت حق مصرف کننده، ظلمی از جانب تولید کننده به مصرف کننده وارد نشود.

با این حال برخی معتقد بودند با توجه به پیش فروش این خودرو توسط ایران خودرو و همچنین پرفروش بودن و سودآوری این خودرو، تولید این خودرو تمدید خواهد شد و یا با اعتراض مشتریان و حکم حکومتی تولید این سدان ادامه پیدا پیدا خواهد کرد. اما با اعلام رسمی ایران خودرو، مشخص شد که سال ۱۴۰۳ پایانی برای اسطوره پژو پارس است.

ایران خودرو اعلام کرد با توجه به لزوم اجرای مصوبه شورای عالی استاندارد، مبنی بر ارتقای استانداردهای تولید خودرو در کشور و نظر به رعایت استانداردهای اجباری در تمامی محصولات ایران‌خودرو، ادامه تولید محصول پارس در سال ۱۴۰۳، به دلیل عدم توانایی آن در تطابق با استانداردها، منوط به دریافت تاییدیه‌های لازم است.

متقاضیان  پژو پارس در سامانه یکپارچه هم به اجبار باید خودرو دیگری را برای دریافت انتخاب کنند. همچنین تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۲ ماهه و بدون بهره برای مشتریان پارس در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید