واردات ماشین آلات صنایع غذایی با وجود توان تولید در داخل

0
دبیر انجمن ماشین سازان صنایع غذایی از واردات ماشین آلات آردسازی با وجود توان تولید داخل خبر داد و گفت: ماشین آلات مورد استفاده در این صنعت از ترکیه، آلمان و چین وارد می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، ناصرعلی خزائی دبیر انجمن ماشین سازان صنایع غذایی گفت: در همه صنایع غذایی توانایی ۱۰۰ درصدی تولید ماشین آلات را داریم، اما گاهی مصرف کننده تمایل به واردات ماشین آلات خارجی دارد به عنوان مثال یک کارخانه تولیدی مواد لبنی ۵ خط تولید ایرانی دارد و چند خط تولید خارجی هم وارد می‌کند.

وی ادامه داد: هم اکنون چند شرکت آردسازی در کشور داریم که با تشکیل کنسرسیوم، توان تولید کامل ماشین آلات را به دست آورده اند و توانمندی رفع نیاز کشور به واردات این نوع ماشین آلات را دارند.

خزائی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تفاوت قیمت ماشین آلات ساخت داخل با نمونه خارجی گفت: در برخی موارد ماشین آلات ساخت داخل تا ۱۰ برابر ارزان‌تر از نمونه‌ی خارجی است.

وی گفت: وزارت صمت رسما ضرورت نیاز به نوع خاصی از ماشین آلات را پیش از واردت به انجمن تولیدکنندگان اعلام می‌کند که به عنوان مثال اگر ماشین آلات تولید لبنبات و یا بسته بندی قرار است وارد کشور شود آیا تولیدکنندگان توان تولید داخلی آن را دارند یا خیر؟ که براساس دستور العمل انجمن که اگر کسی این ماشین را تولید کرده باشد، حداقل ۳ نمونه در حال کار باشد و رضایتمندی مشتری را کسب کرده باشد مجوز ورود نمی‌دهیم ولی برخی شرکت‌های بزرگی اقدام به واردات ماشین آلات می‌کنند.

خزائی با بیان اینکه ۸۰ درصد ماشین آلات صنایع لبنی داخلی است، افزود: ۶۰ درصد ماشین آلات صنعت بسته بندی و تولید آرد، ۹۰ درصد ماشین آلات تولید کنسانتره، ۸۰ درصد ماشین آلات تولید شیرینی و شکلات، بستنی و کنسرو و همچنین ماشین آلات پُرکن همچون آب معدنی و خط تولید محصولات غذایی همچون رب به صورت کامل در کشور ساخته می‌شود.

وی در خصوص مواد اولیه صنعت ماشین سازی، گفت: استیل به عنوان ماده اولیه پرکاربرد در ساخت سیلو‌های نگهدارنده و دیگر اجزای ماشین آلات صنایع لبنی و غذایی به دلیل نبود تولید داخل وارد می‌شود که برخی شرکت‌های بزرگ تولیدی خود اقدام به وارد می‌کنند، همچنین برخی موتور‌های موردنیاز این ماشین آلات صنعتی هم وارداتی است.

عمق ساخت داخل ۶۰ درصدی ماشین آلات صنایع غذایی 

دبیر انجمن ماشین سازان صنایع غذایی گفت: برخی ماشین آلات این صنعت تا ۹۰ درصد و برخی تا ۷۰ درصد عمق ساخت داخل دارند که به طور میانگین می‌توان عمق ساخت داخل این ماشین آلات را تا ۶۰ درصد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ماشین سازی به صنعتِ صنعت ساز معروف است، افزود: همانطور که در کشور‌های اروپایی صنایع ماشین سازی صنایع دیگر را برای شروع به فعالیت و رشد و توسعه حمایت می‌کنند در ایران نیز راه اندازی خطوط تولید کارخانه‌های مواد غذایی همچون رب، آبمیوه، مواد لبنی و آب معدنی توسط ماشین سازان به تولید و رشد صنعت منجر می‌شود.

خزائی در پاسخ به پرسشی در خصوص استاندارد ماشین آلات صنایع غذایی گفت: نه تنها در ایران در هیچ کجای جهان به دلیل تنوع و تفاوت شرایط کاری، استانداردی برای ماشین سازی وجود ندارد، اما استاندارد‌های ویژه بهداشتی در مسیر تولید باید رعایت شود.

دبیر انجمن ماشین سازان صنایع غذایی با بیان اینکه محصول نهایی مشمول استاندارد نیست، ادامه داد: رعایت استاندارد تجهیزات و قطعات مورد استفاده در فرایند تولید در صنعت ماشین سازی حدود ۱۰ سال پیش برای نخستین بار از کشور‌های خارجی خریداری و ترجمه شد و در اختیار تولیدکنندگان عضو انجمن ماشین سازان قرارگرفت تا براساس آن تولیدات خود را انجام دهند به عنوان مثال استیل مصرفی در ساخت محصولات دارای گرید (درجه) ۳۱۶ باشد و فقط از آهن خالی در آن استفاده نشده باشد.

صادرات ماشین آلات صنایع غذایی به کشور‌های اروپایی 

خزائی به صادرات ماشین آلات صنایع غذایی به کشور‌های اروپایی خبر داد و گفت: برخی تولیدات ایرانی به عراق، افغانستان، کشور‌های CIS، کوبا، ونزوئلا، سوریه صادر می‌شود.

وی صادرات ماشین آلات بی کیفیت از سوی برخی افراد را چالش این صنعت عنوان کرد و افزود: افرادی با تولید ماشین آلات بی کیفیت و صادرات آن با برچسب نشان‌های تجاری معتبر ایرانی، بازار و اعتبار ماشین سازی ایران را در کشور‌های دیگر خدشه دار کرده اند.

دبیر انجمن ماشین سازان صنایع غذایی با بیان اینکه با گذشت بیش از یک دهه از تاسیس این انجمن هنوز نتوانسته ایم از صادرات این نوع ماشین آلات جلوگیری کنیم؛ گفت: در صورت اعطای مجوز نظارت به انجمن ماشین سازان به عنوان متولی این صنعت و رصد و ارزیابی این ماشین آلات می‌توان جلوی صادرات غیررسمی این تولیدات را گرفت.

نبود نیروی کار؛ چالش ماشین سازان صنایع غذایی

وی تامین نیروی انسانی ساده و متخصص را از دیگر چالش‌های پیش روی صنایع از جمله صنعت ماشین سازی صنایع غذایی عنوان کرد و گفت: هم اکنون بسیاری از نیرو‌های جوان به جای حضور در بخش‌های تولیدی به سمت شغل‌های خدماتی (تاکسی‌های اینترنتی) تمایل دارند که یکی از دلایل هم می‌تواند رقم پایین حقوق (حدود ۶ میلیون) باشد که حتی با ۲ برابر شدن این حقوق از سوی برخی کارفرمایان با توجه به بالا بودن هزینه‌های زندگی، اقبال و انگیزه‌ای برای اشتغال در واحد‌های تولیدی وجود ندارد.

خزائی تحویل طولانی مدت ماشین آلات ثبت سفارش شده را از دیگر چالش‌های این صنعت بیان کرد و افزود: برخی ماشین سازان داخلی محصولات خود را به صورت پیش فروش عرضه می‌کنند و تولیدات خود را با یک تا ۲ سال پس از ثبت سفارش به مشتریان تحویل می‌دهند که در زمان تحویل، قیمت محصول با فروش نقدی برابر می‌شود.

وی عمر مفید ماشین آلات صنایع غذایی را حدود ۳۰ سال عنوان کرد و گفت: پس از گذشت این دوره با ارتقای فناوری قطعا باید این ماشین آلات را هم ارتقا داد.

به گفته دبیر انجمن ماشین سازان صنایع غذایی؛ این انجمن در سال ۸۶ تاسیس و هم اکنون ۶۲ شرکت از ماشین سازان صنایع غذایی هرکدام با ۳۰ تا ۵۰۰ نیروی کار فعال، در آن عضو هستند و ماشین‌های مورد نیاز صنایع لبنیات، آبمیوه، آب معدنی، نوشابه، شیرینی و شکلات، آرد، غلات، نان صنعتی، کنسرو و انواع بستنی را تولید می‌کنند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید