صنعت مبلمان، پررونق و اشتغال‌زا

0
با وجود ظرفیت و توان تولیدکنندگان داخلی رقم ۷۰ میلیون دلار صادرات فعلی در صنعت مبلمان امکان جهش و رونق بیشتری در بازار‌های بین المللی دارد.

به گزارش نبض صنعت، استفاده از مبلمان در زندگی روزمره ایرانیان، زمانی وارداتی بود و مختص قشر خاصی، پس از مدتی این کالا متناسب با روحیات و سبک زندگی ایرانی، طراحی و ساخته شد و هم اکنون هزاران واحد صنعتی به تولید این کالا مشغولند.

به گفته علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان؛ هم اکنون ۶۰ هزار واحد صنفی و ۲ هزار واحد صنعتی در صنعت مبلمان فعالند.

حسن احمدیان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان با بیان اینکه صنعت مبلمان جزو بزرگترین صنایع کشور محسوب می‌شود، گفت: این صنعت در بخش اشتغالزایی صنایع کوچک و متوسط بعد از صنعت خودرو بزرگترین گردش مالی را دارد.

به گفته نجفی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران؛ گردش مالی صنعت مبلمان در ایران ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

تولیدکنندگان مبلمان در ایران بر توان رقابت با نشان‌های تجاری اروپایی و حتی توان صادراتی این کالا اذعان دارند و به گفته حسن احمدیان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران؛ در سال‌های گذشته بیش از ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار صادرات داشته ایم و در صورت حمایتِ وزارت صمت، توانایی افزایش این میزان صادرات به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در سال‌های آینده وجود دارد.

احمدیان همچنین می‌گوید: کشور‌هایی همچون امارات، عمان، قطر، آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان و قزاقستان بیش از ۱۳ کشور هدف صادراتی هستند که با کشور ایران بیش از ۴۰۰ میلیون مصرف کننده دارند.

یکی از صادرکنندگان مبلمان با اشاره به افتتاح نمایشگاه دائمی ۲ هزار متری در اربیل عراق اظهار داشت: هم اکنون همه تولیداتمان را برای عرضه در این نمایشگاه ارسال می‌کنیم و برنامه صادرات به کشور‌های عربی و روسیه را در دستور کار داریم.

استفاده و استقبال مردمی از مبلمان ایرانی به حدی رسیده که قطب‌های تولید مبلمان در نقاط مختلف کشور ایجاد شده و به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران؛ قطب‌های تولیدی در اکثر شهر‌ها همچون اصفهان، همدان، شیراز، تبریز و مشهد به صورت متمرکز فعالند و در تهران نیز بازار‌های مبلمان در یافت آباد، چهاردانگه، دلاوران و دیگر مراکز خرید، این کالا را عرضه می‌کنند.

حسنلو مدیر شهرک صنعتی خوی گفت: در این شهرک صنعتی ظرفیت تولید سالانه بیش از ۵۰ هزار دست مبل وجود دارد.

ملایر نیز قطب دیگر تولید مبلمان و منبت است و به گفته مجید فرجی شهردار ملایر، مبلمان و منبت جایگاه ویژه‌ای به این شهر داده است.

همچنین مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: حدود ۱۰ هزار کارگاه منبت در استان همدان فعال است و میزان اشتغال مستقیم این کارگاه‌ها تقریبا نزدیک به ۲۰ هزار نفر است.

یکی از تولیدکنندگان مبلمان از استان آذربایجان شرقی گفت: محصولاتمان را با کیفیت کالا‌های ترکیه و با ۵ سال خدمات پس از فروش (گارانتی) تولید و عرضه می‌کنیم.

مبلمان در ایران به تولید صِرف چارچوب و بدنه ختم نشده و ملزومات تکمیلی آن همچون پارچه‌های رومبلی هم داخلی سازی شده است.

نجفی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با اشاره به رونق تولید پارچه‌های رومبلی در کشور، گفت: واحد‌های صنعتی و کارگاهی در یزد پارچه رومبلی تاروپودی تولید می‌کنند، همچنین با ورود فناوری جدید در تولید پارچه‌های حلقوی بافت، سرمایه گذاری خوبی از سوی برخی شرکت‌ها صورت گرفته و موفقیت آمیز بوده است.

یکی از تولیدکنندگان مبلمان با بیان اینکه ۹۰ درصد پارچه‌های مصرفی برای تولید مبلمان را از تولیدی‌های استان یزد تامین می‌کند، گفت: این پارچه‌ها از کیفیت بالایی برخوردارند و با پارچه‌های ترکیه رقابت می‌کند.

علیرضا نوری رئیس کمیته بافندگی انجمن صنایع نساجی با اشاره به سابقه نساجی در ایران اظهار داشت: مشتریان خارجی از نشان تجاری ایرانی در بخش نساجی استقبال می‌کنند حتی اگر کمی گرانتر از دیگر کالا‌ها باشد، برعکسِ مشتریان داخلی که در برخی موارد جنس خارجی را ترجیح می‌دهند.

وی ادامه داد: تولیدات ایرانی با اخذ استاندارد اروپا و استاندارد ملی ایران از لحاظ کیفی با جنس خارجی برابری می‌کند و هیچ کمبودی از تولیدات اروپایی ندارد.

براساس این گزارش؛ ماشین آلات این صنعت نیز داخلی سازی شده و با نگاهی به کارخانه‌های تولیدی، ماشین آلات داخلی با برچسب ساخت ایران خودنمایی می‌کنند.

به گفته نجفی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران؛ یکسری از ماشین آلات سنتی و قدیمی از دیرباز در کارخانه‌ها وجود دارد و امروز نیز ماشین آلاتی با فناوری دستگاه‌های CNC (برش صنعتی) و هوش مصنوعی در این صنعت استفاده می‌شود.

مبلمان در ایران هم اکنون نه فقط به عنوان کالای مدرن و تزئینی بلکه به عنوان یکی از ملزومات زندگی به شمار می‌آید و این فراگیری در مصرف سازمان‌هایی همچون استاندارد را به فکر درج شناسنامه بر روی مبلمان برای اطلاع مشتریان از کیفیت و نوع مواد مورد استفاده در تولید انداخته است.

میثم شکوری مدیرکل دفتر استاندارد صنایع غیرفلزی سازمان ملی استاندارد می‌گوید: در تولید مبلمان بخش‌هایی وجود دارد که به طور مستقیم از سوی مردم خریداری نمی‌شود به عنوان نمونه در هنگام خرید مبلمان، خریدار هزینه اجزای به کار رفته در تولید مبلمان مانند پارچه رومبلی و یا اسفنج پلی یورتان را به طور جزئی نمی‌دهد بلکه هزینه نهایی را پرداخت می‌کند. از این لحاظ مسئولیت ما پیچیده‌تر است در واقع برای رعایت حقوق مصرف کننده ما باید روی مواردی دست بگذاریم که مردم به عنوان مصرف کننده نهایی به طور مستقیم ناظر بر آن نیستند.

کیفیت، طراحی متفاوت و قیمت رقابتی از جمله مزیت‌های صنعت مبلمان ایران در بین تولیدات جهانی است و با ظرفیت و توان تولیدکنندگان داخلی رقم ۷۰ میلیون دلار صادرات فعلی در این صنعت امکان جهش و رونق بیشتری در بازار‌های بین المللی دارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید