چشم‌انداز صنعت محصولات غذایی در ۱۴۰۳

0
شاخص صنعت محصولات غذایی در سال ۱۴۰۲ تنها ۱.۸۹ درصد رشد تراز داشت؛ در حالی که شاخص کل بورس تهران در این مدت ۱۲ درصد رشد تراز داشته است.

به گزارش نبض صنعت، صنعت محصولات غذایی یکی از ۵۲ صنعت فعال بورس تهران است و در بین صنایع اصلی و بزرگ بازار سهام دسته بندی می‌شود. شاخص صنعت محصولات غذایی بازار سهام در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش تراز ۱.۸۹ درصدی بود؛ در حالی که شاخص کل بورس تهران در این مدت ۱۲ درصد افزایش تراز داشت. با این حال بازدهی شاخص این صنعت در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۹ درصد بود؛ در حالی که شاخص کل ۴۱ درصد افزایش تراز داشت. این صنعت در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۷ میلیارد تومان خروج جریان پول حقیقی داشت در حالی که ۲۳ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان پول حقیقی از کل بازار سهام خارج شد.

حرکت با یک ششم سرعت شاخص کل!

سال ۱۴۰۱ برای صنعت محصولات غذایی آورده متناسبی داشت. شاخص این صنعت در انتهای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۳۹ درصد بالاتر از تراز ابتدای سال قرار داشت و نسبت تراز شاخص این صنعت به شاخص کل تا حدودی حفظ شد.

سال ۱۴۰۲ که با یک روند صعودی همراه بود نیز شاهد افزیش تراز شاخص صنعت محصولات غذایی تا نیمه اردیبهشت ماه بودیم. نکته قابل توجه فعالان بازار سهام واکنش نماد‌های غذایی بازار بورس تهران به اصلاح شاخص کل بود. تراز شاخص این صنعت با شروع روند اصلاحی انتهای بهار ۱۴۰۲ وارد کانالی نزولی شد و تا انتهای سال در این کانال باقی ماند.

 نسبت ارزش معاملات صنعت محصولات غذایی به معاملات سهامی کل بازار نیز بیانگر روند رکودی معاملات این صنعت در بیشتر روزهای معاملاتی ۱۴۰۲ است. بازار سهام تنها در چهار بازه زمانی کوتاه شاهد افزایش بیشتر ارزش معاملات نمادهای غذایی به نسبت بازار بوده است که در نمودار بالا مشاهده می کنید.

با توجه به عقب‌ماندگی شاخص صنعت محصولات غذایی در سال ۱۴۰۲، برخی از تحلیل‌گران بازار سهام، چشم‌انداز روشنی را برای شاخص این صنعت در سال ۱۴۰۳ متصور هستند. از سوی دیگر با توجه به تورم محصولات غذایی، فروش ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ این صنعت تنها ۸.۳ درصد به نسبت مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ افزایش داشته که عملکرد ضعیفی برای این صنعت به شمار می‌رود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید