بازار جدید لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی

0
میثم کریمی عضو انجمن تولیدکنندگان آرایشی، بهداشتی با اشاره به شعار سال گفت: محصولات ایرانی توانستند علاوه بر بازارهای عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس حالا به روسیه راه پیدا کنند.

به گزارش نبض صنعت، نامگذاری امسال نیز با یک شعار اقتصادی همراه بوده، اما تفاوتی که این شعار با شعار سال‌های قبل دارد تاکید بر روی مشارکت مردم و نقش فعال بخش خصوصی است در واقع مقامات نظام این باور را دارند که اگر قرار است جهشی در تولید (نه افزایش) شکل بگیرد توسط بخش خصوصی خواهد بود.

یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های اخیر با سرمایه گذاری بخش خصوصی توانسته موفق ظاهر شود حوزه آرایشی، بهداشتی و شوینده‌ها بوده که علاوه بر تامین بازار داخل حالا برای تصاحب بازار‌های صادراتی خیز برداشته است.

میثم نصیری کارشناس و مدیر یکی از واحد‌های تولیدی این حوزه با تاکید بر نقش بخش خصوصی و اهمیت این صنعت اظهار داشت: افزاش تولید در تمام حوزه‌ها باعث افزایش گردش مالی، اشتغال و پویایی جامع خواهد شد، اما اگر در صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده‌ها افزایش تولید رخ دهد علاوه بر این شاخص ها، شاهد کاهش هزینه درمان برای دولت و افزایش سلامتی و نشاط در جامعه خواهیم بود بر همین اساس این صنعت اهمیت به سزایی دارد به طوریکه در تمام دنیا دولتمردان و سیاستگذران اقتصادی به این حوزه نگاه ویژه‌ای دارند.

عضو انجمن تولید کنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و شوینده در خصوص چالش‌های این صنعت و شعار سال گفت: دولت امسال وظیفه بسیار سنگینی دارد و باید زمینه را برای جهش تولید در بخش خصوصی آماده کند این هدف فقط با مشارکت انجمن ها، اتاق‌ها و نمایندگان صنعتگران و تولید کنندگان به ثمر خواهد رسید، زیرا این گروه‌ها به طور کامل در جریان مشکلات و چالش‌ها هستند. در صنعت ارایشی، بهداشتی و شوینده و بسیاری از صنایع دیگر تخصیص ارز و مدت زمان ان یکی از مشکلات اصلی است.

میثم نصیری ادامه داد:با توجه به تحریم‌ها و لزوم دور زدن ان‌ها و مشکلات حاشیه‌ای لازم است یک برنامه ریزی دقیق و گسترده توسط واردکنندگان و تولید کنندگان صورت بگیرد. دولت نیز باید سهم خود را در این حوزه انجام دهد و ان هم تخصیص ارز به طور منظم و در زمان بندی مشخص است اگر تولید کننده بداند هر ۶۰ روز یا ۹۰ روز ارز خود را سر وقت و با عدد مشخص دریافت می‌کند می‌تواند بابت دور زدن تحریم‌ها هزینه کمتری بدهد و تولید خود را برنامه ریزی کند مخصوصا برای واحد‌هایی که به سختی امروز توانستند بازار صادراتی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: چالش دیگر قاچاق است متاسفانه در این صنعت قاچاق و محصولات تقلبی سود زیادی دارد در حالیکه آسیب‌های جبران ناپذیری به مصرف کننده می‌زند ما هر هفته خبر‌هایی مبنی بر عفونت چشم یا مریضی‌های پوستی ناشی از استفاده از محصولات قاچاق و تقلبی می‌بینیم از طرفی برخی شرکت‌های واردکننده این حوزه حتی با وجودد ممنوعیت وارات به صورت قاچاق و غیر قانونی به فعالیت خو ادامه می‌دهند و به صورت علنی در بازار کالای خود را عرضه می‌کنند. تولید کنندگان با پرداخت مالیات و سایر عوارض سهم خود را به دولت پراخت می‌کنند و از طرف یگر با شرکت‌ها و لابراتور‌های مطرح خارجی قرارداد خرید فرمولاسیون و همکاری منعقد می‌کنند، اما قاچاق این سرمایه گذاری را به خطر می‌اندازد.

نصیری با اشاره به روند پیشرفت این حوزه پس از انقلاب گفت: تا دهه ۶۰ می‌توان گفت ۹۰ درصد مصرف کشور به صورت واردات تامین میشد، اما بزرگان این صنعت افرادی مانند مرحوم نصرالله اخوی با درک نیاز جامعه تصمیم گرفتند قدم‌های اولیه را برای تولید داخلی و جلوگیری از خروج ارز بردارند و امروز شاهد هستیم که علاوه بر تامین بازار داخلی و ایجاد رقابت سالم بین تولید کننده‌های این حوزه حالا به دنبال بازار‌های صادراتی جدید هستیم.

وی با اشاره به نسل جدید مدیران این صنعت  گفت: این نسل به دنبال بازار‌های صادراتی هستند و دیگر هدف بازار عراق و افغانستان نیست. افرادی همانند فرید و شیرین اخوی به این درک رسیدند که برای حضور در بازار کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپا باید علاوه بر قیمت ارزان کیفیت بالایی به مشتری ارائه داد پس سرمایه گذاری زیادی برای تغییر فرمولاسیون و حتی بسته بندی مطابق با استاندارد‌های جهانی صورت گرفت و نتیجه این سرمایه گذاری صادرات به کشور‌های حوزه CIS، حاشیه خلیج فارس و به تازگی روسیه شده است.

عضو انجمن تولید کنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و شوینده در خصوص صادرات به روسیه گفت: روابط ما با روسیه بسیار خوب است، اما این روابط در حد سیاسی بود، اما در دو سال اخیر این نزدیکی به حوزه اقتصادی سرایت کرده و شرکت‌های فعال در این حوزه توانستند بازاریابی خوبی در روسیه انجام دهند که اتفاقا اجناس ایرانی مورد استقبال مصرف کنندگان روس قرار گرفت به طوریکه برند‌های سی گل، اگزومید، پرایم، فارمد، بیبی فرست توانستند رضایت مخاطبان روسیه را جلب کنند و حتی سی گل برای حضور قوی‌تر در این بازار بزرگ علاوه بر تغییر فرمولاسیون بسته بندی خود را تغییر داده است.

میثم نصیری درپایان تصریح کرد: برای ادامه این روند نیاز است که چالش‌های این حوزه یعنی قاچاق و روند تخصیص ارز هر چه زودتر حل شوند تا شاهد شکوفایی بیشتر این صنعت باشیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید