۷.۵ میلیون کالا “ایران کد” گرفتند

0
مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاها و خدمات با اشاره به اینکه تا کنون ۷.۵ میلیون کالا در کشور بر اساس استاندارد بین‌المللی GS1 کدگذاری و شناسایی شده، از طراحی سامانه‌ای در آینده نزدیک خبر داد که در آن، نظرات مردم درباره کالاها و خدمات مختلف ثبت شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

به گزارش نبض صنعت، مهدی مظهری، نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاها و خدمات ایران موسوم به ایران کد (بارکد) اظهار داشت: مرکز ملی به نمایندگی از سازمان جهانی GS1 که یک سازمان بین‌المللی در حوزه کدگذاری کالا و خدمت است، فعالیت می‌کند. هر کالایی که بخواهد در زنجیره تامین و به خصوص زنجیره فروش آن کالا وارد شود قطعاً باید شناسایی و کدگذاری شود.

وی افزود: مرکز ملی ۲۸ سال پیش با هدف صادرات و اینکه در زبان مشترکی که این استاندارد در حوزه کالا و خدمات ایجاد می‌کند، بتواند در کشور فعالیت کند، این نمایندگی را در حوزه کدینگ از سازمان GS1 دریافت می‌کند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاها و خدمات گفت: این استانداردها اکنون به یک زبان مشترک بین تولیدکنندگان و خدمات دهندگان تبدیل شده‌اند؛ یعنی به این نحو که اگر کالایی در کشور تولید و شناسایی می‌شود و با پیش شماره ۶۲۶ متعلق به ایران شماره‌گذاری شود. این کالا در کشور مقصد نیازی به بارکد کردن ندارد. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور مقصد قابلیت توزیع فروش و شناسایی دارد؛ چون یک بارکد بین‌المللی روی آن درج شده است.

مظهری تاکید کرد: پس می‌توانیم بگوییم که هر کالایی که بخواهد صادر شود، باید بارکد بین‌المللی داشته باشد.

۱۳۰ هزار تولیدکننده کشور در بانک اطلاعاتی

وی ادامه داد: تاکنون در کشور چیزی حدود ۷.۵ میلیون کالا را شناسایی و کدگذاری کرده‌ایم. می‌توان گفت تمام کالاهایی که صادر می‌شود یا حتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد، با پیش شماره ۶۲۶ کدگذاری شده است. اگر الان به یک فروشگاه زنجیره‌ای بروید و بخواهید کالایی را خریداری کنید، قطعاً بارکد بین‌المللی “جی اس وان” روی آن درج شده است.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاها و خدمات گفت: بنابراین یکی از الزامات فنی که در ۱۵۰ کشور دنیا استفاده می‌شود، استاندارد GS1 است که خوشبختانه ایران هم در این حوزه بسیار فعال است و ۱۳۰ هزار تولیدکننده کشور در بانک اطلاعاتی ما حضور دارند و کالاهای خود را کدگذاری کرده‌اند.

مظهری اظهار کرد: به عنوان نمونه در حوزه اوراسیا اگر صادرکننده‌ای بخواهد کالایش را وارد کشورهای حوزه اوراسیا کند، قطعاً باید کدهای GS1 را داشته باشد. حتی بعضی از محصولات کشاورزی که می‌خواهد وارد حوزه اوراسیا شود بایستی مزارع آن و تولیدکننده و کشاورز آن هم شناسایی شود. این اطلاعات در کدهای GS1 قابلیت شناسایی دارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید