تصمیمی بر خلاف جهش تولید

0
یك اقتصاددان گفت: رشد نرخ سود بانکی از آخر سال گذشته، هزینه تامین مالی تولید را به شدت در سال جدید افزایش می دهد و این بر خلاف جهش تولید است.

به گزارش نبض صنعت، مصطفی صفاری با بیان این كه تولید از نیروی كار، سرمایه و تكنولوژی شكل گرفته، گفت: برای جهش تولید باید بهره وری نیروی كار ارتقا پیدا كند و هم سرمایه گذاری صورت گیرد و تكنولوژی هم به روز باشد.

وی افزود: در این صورت هر فرد می‌تواند با افزایش تجربه به عنوان یك انسان كارا نقش آفرین باشد و سرمایه وارد كار شود و از طرفی دانش بنیان شدن تولیدات باید جای خام فروشی را بگیرد.

در سال جدید مردم باید موتور محرك تولید باشند نه دولت

وی با استناد به شعار سال، تاكید كرد كه دولت قرار نیست این كارها را اجرایی كند بلكه مردم باید عملا موتور محركه تولید در اقتصاد باشند؛ ولی متاسفانه با افزایش نرخ بهره رو به رو هستیم و در این شرایط مردم پول خود را وارد تولید نمی‌كنند و با پس انداز در بانك‌ها، نرخ سود بالاتری دریافت خواهند كرد.

به گفته صفاری افزایش نرخ بهره در اقتصاد كلان منجر به كاهش سرمایه گذاری می‌شود و متاسفانه از آخر سال كه نرخ بهره را بالا بردند، هزینه پول برای تولید به شدت در سال جدید بالا خواهد رفت و این خلاف جهش تولید است.

كسب و كار مردم پایه، نباید گرفتار قید و بند وزارتخانه‌ها باشد

صفاری اظهار كرد: وقتی پای خصوصی سازی و مشاركت در میان است، قیمت گذاری دستوری باید كنار گذاشته شود و كسب و كار ضمن این كه به راحتی مجوز دریافت می‌كند، نباید در چارچوب و قید و بندهای وزارتخانه‌ها گرفتار آید.

وی با بیان این كه بنگاه‌های كسب و كار خیریه نیستند و هر یك برای سودآوری وارد اقتصاد می‌شوند، خاطرنشان كرد: كارهای عام المنفعه و عمومی وظیفه دولت است ولی وقتی در قیمت گذاری دخالت می‌كند و نرخ ارز را برای صادر كننده تعیین می‌نماید، اقتصاد دچار تناقض می‌گردد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید