سود بانکی در ایران؛ ۳ برابر نرخ سود تولید

0
سیاوش وكیلی عنوان كرد: نرخ بهره در ایران سه برابر نرخ سود تولید است اما در دنیا نرخ سود تولید سه برابر نرخ سود بهره است.

به گزارش نبض صنعت، دكتر وكیلی از كارشناسان بازار سرمایه گفت: عرضه اولیه‌ها در بازار ثانویه مخالفان جدی دارد و خیلی از سهامداران معتقدند كه بازار به اندازه كافی از كمبود نقدینگی رنج می‌برد و با هر عرضه اولیه به خاطر نظام سهمیه بندی وضعیت بدتر هم می‌شود.

وی افزود: یك گسست گفتمانی در پهنه سیاست و اقتصاد و حاكمیت ما وجود دارد و این مسئله، لزوم گسترش گفتگوها را به سطوح بالاتری رهنمون می‌كند و تا موقعی كه ذینفعان متفاوت حضور پیدا نكنند این بحث‌ها و مشكلات همیشه ادامه خواهد داشت.

معاون اجرایی كانون نهادهای سرمایه گذاری ایران متذكر شد: امروز بازار سرمایه بازار قشری و متعلق به گروه خاصی نیست بلكه كل كشور را شامل می‌شود و مورد وثوق همه است به همین دلیل هم ما در دولت آیت الله رئیسی نامه حمایت از سوی دولت را نوشتیم كه یكدستی اتفاق بیفتد و منجر به صدور بخشنامه‌های یكدست شود.

وكیلی تصریح كرد: عوامل موثر بر بازار سرمایه اعم از درونی و بیرونی شامل قیمت گذاری دستوری، خوراك پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها، نرخ بهره، نرخ ارز هستند كه بازار را دچار بی نظمی می‌كنند.

وی بازار سرمایه را بهترین بستر برای مشاركت مردم در تأمین مالی تولید و تحقق شعار سال دانست و تأكید كرد: سیاست گذاران باید این موضوع را بدانند و برنامه ریزی كنند.

معاون اجرایی كانون نهادهای سرمایه گذاری ایران عنوان كرد: نرخ بهره در ایران سه برابر نرخ سود تولید است اما در دنیا نرخ سود تولید سه برابر نرخ سود بهره است.

همچنین آقابزرگی، كارشناس بازار سرمایه اندازه و قواره فعلی بازار سرمایه و فرابورس را ۹۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: این میزان بیش از صد درصد تولید ناخالص داخلی كشور را تشكیل می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر ارزش بازار سرمایه ۱۱۰ میلیارد دلار است كه بر اساس محاسبات دلار ۴۰ هزار تومانی تولید ناخالص ما ۲۵۰ میلیارد دلار می‌شود.

كارشناس بازار سرمایه با بیان اینكه هزینه تأمین مواد اولیه شركت‌های بورسی و هزینه تامین منابع مالی برای ورود ماشین آلات تولیدی‌ها به نرخ ارز آزاد حساب می‌شود تصریح كرد: متأسفانه نهاد سیاست گذار برنامه مدونی برای پیش بینی فضای كسب كار از سوی فعالان بازار سرمایه و نهادهای سرمایه‌ای ندارد البته دكتر عشقی اخیراً یك برنامه ۱۲ بندی ارائه كردند اما اینها كلیات است و معتقدم كه ما باید هدفگذاری داشته باشیم.

آقابزرگی با اشاره به اینكه نرخ تأمین مالی در سال گذشته متأثر از سیاست‌های بانك مركزی بین ۲۸ تا ۳۰ درصد بود گفت: دلیل اصلی عدول از برنامه‌های اقتصادی استفاده ناصحیح از ابزار بازار پول و بازار سرمایه است چون هر وقت كه دولت كسری بودجه و ناترازی دارد فشار آن به بخش خصوصی و سهامداران خرد وارد می‌شود.

وی افزود: متأسفانه قوانین و مقررات سالی یك بار اصلاح می‌شوند كه برای پیش بینی پذیری بازار سرمایه یك ایراد و نقص بزرگ است.

این كارشناس بازار سرمایه تصریح كرد: وكیل مدافع ما باید شورای عالی بورس باشد؛ این شورا باید به دولت اعلام موضع كرده و صحبت‌های ما را منعكس كند.

آقابزرگی با تأكید بر اینكه نمایندگان فعالان بازار سرمایه باید در جلسات تصمیم گیری یك تریبون قانونی داشته باشند و اظهار نظر كنند گفت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، مشاركت بخش خصوصی تا زمانی كه حاكمیت نداشته باشد مشاركت آحاد مردم در جهش تولید هم اتفاق نخواهد افتاد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید