معادن ایران، مزیتی تعریف نشده است

0
رئیس هیئت مدیره خانه معدن ایران
رئیس هیئت مدیره خانه معدن ایران گفت: معادن ایران، مزیتی تعریف نشده است.

به گزارش نبض صنعت، محمدرضا بهرامن با حضور در برنامه “ایران قرن پانزده” در رادیو در خصوص اقتصاد معدن و تاثیر آن در جریان اقتصاد کشور اظهار داشت: معدن در هر کشوری یک نعمت الهی است که در ایران به عنوان انفال بوده و در سایر کشورهای معدن خیز نظیر امریکا، حاکمیتی است.
وی با بیان این که قانون اساسی به روشنی حوزه مالکیت معدن را مشخص کرده است، گفت: دل زمین، اعماق زیر 1500 متر است که باید آن را رصد کرده و بدانیم خداوند چه نعمتی برای ما گذاشته است.
بهرامن با اشاره به معدن خیز بودن امریکا و روسیه گفت: این دو دارای انرژی نیز هستند و از این دو حیث، با ایران شباهت‌هایی دارند.
کشورهای دیگر نظیر چین نیز هستند که با وجود داشتن معدن، فاقد انرژی می‌باشند. پاکستان و ترکیه و عربستان نیز از دیگر معدن خیزانِ بی انرژی می‌باشند.
وی ادامه داد: در 6 سال گذشته نگاهی ویژه به حوزه معدن شد که اثرات آن نیز مشاهده شد و درآمدهای ارزی را نیز درپی داشت.
این فعال بخش خصوصی در حوزه معدن از رشد درآمدهای ارزی تا 9 میلیارد دلار در سال طی سال های اخیر خبر داد که در پیِ کاهش رشد درآمدهای خارجیِ بخش انرژی –به طور مشخص نفت- رخ داده است.
بهرامن یادآور شد: درآمدهای نفتی در بودجه سنوات گذشته به قدری شیرین بوده است که سایر مزیت‌ها را نادیده انگاشته بودیم؛ اما دورنمای آتی ما ناظر بر حوزه معدن است و در این بین نباید صرفا چشم اندازیِ به درازی 4 سال آتی را بنگریم؛ بلکه باید بخش معدن را تا دو دوره 2035 و 2050 مورد برنامه ریزی قرار دهیم.
وی افزود: ما باید تا 30 سال آتی برای حوزه معادن کشورمان برنامه ریزی کنیم؛ چرا که دارای اشکال مختلفی از منابع معدنی نظیر فلزات رنگین، آهنی و غیر آهنی در کنار سایر مواد معدنی هستیم. در عین حال در حوزه مصالح ساختمانی خواهیم توانست برنامه‌های دراز مدت تعریف کرده و زیر ساخت‌های توسعه کشورهای منطقه را پیاده سازی کنیم.
رئیس هیئت مدیره خانه معدن ایران خاطرنشان کرد: تامین نیازهای داخلی نیز اجتناب ناپذیر است؛ حال آنکه زیر ساخت‌های لازم برای توسعه یافتگی را در اختیار داریم و این یک شانس است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید