ضرورت احیای وزارت بازرگانی

0
وزارت صمت
وزارت صمت
وزیر پیشین بازرگانی با تاکید بر لزوم احیای وزارت بازرگانی گفت: مقدار زیادی از نارسایی هایی که امروز در حوزه های مختلف اقتصادی چالش آفرین شده ناشی از عدم وجود وزارت بازرگانی در کشور است.

به گزارش نبض صنعت، یحیی آل اسحاق، احیای وزارت بازرگانی را ضروری دانست و افزود: وزارت صمت ترکیبی از دو وزارتخانه صنایع و معادن است. در گذشته نیز وزارت صنعت دو وزارت صنایع سنگین و وزارت صنعت بود و وزارت معادن نیز از ترکیب دو وزارتخانه معادن و بازرگانی تشکیل شد. همه این وزارتخانه ها را تحت پوشش یک وزارتخانه جمع کردیم که کار اشتباهی بود.

بخش عمده ای از فشارهای اقتصادی موجود ناشی از حذف وزارت بازرگانی است

وزیر پیشین بازرگانی کشور بخش عمده ای از فشارهای اقتصادی موجود را ناشی از حذف وزارت بازرگانی عنوان و بیان کرد: تنظیم کردن واردات و صادرات و تمام روابط اقتصادی تجاری کشور با جهان، تعادل در ارتباطات اقتصادی، تامین و ذخیره سازی کالا و تمام مسائل حول و حوش این فعالیت ها از جمله نظامات بانکی، ارزی، حمل و نقل، بیمه و تدارکات از وظایف این وزارتخانه بود.

وی با اشاره به وظایف حوزه داخلی وزارت بازرگانی گفت: تعادل در تامین و ذخیره سازی کالا، تنظیم بازار و نظارت بر قیمتها، نظام توزیع، نظام هدایت فعالان اقتصادی از جمله تشکل ها و اتاق های بازرگانی از وظایف این وزارتخانه در داخل کشور است.

آل اسحاق، بازرگانی کشور را برآیند یکسری از تلاش ها در بخش های مختلف دانست و عنوان کرد: سیاست های ارزی، پولی و تجاری کشور باید با یکدیگر هماهنگ باشد و این کار مهم بر عهده وزارت بازرگانی است. در حال حاضر وزیر صمت با 24 حوزه به صورت مستقیم در ارتباط است و این کار وزارتخانه مورد نظر را بسیار سخت می کند.

کشورهای پیشرفته وزارت بازرگانی ندارند

در این رابطه حسین محمودی اصل، کارشناس مسائل اقتصادی از تجربه کشورهای مختلف در این حوزه گفت و بیان کرد: بیش از 61 درصد کشورهای در حال توسعه، وزارت بازرگانی ندارند و فعالیت های این وزارتخانه با وزارت صنعت آنها ادغام شده است. از کشورهای پیشرفته نیز تقریبا 100 درصد آنها وزارت بازرگانی ندارند.

وی افزود: در کشورهای مختلف، چند وظایف چند وزارتخانه در یک وزارت ادغام شده است و بقیه کارها را تشکل ها و اتحادیه ها انجام می دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن تائید این مسئله که ادغام شدن وزارت بازرگانی با وزارت های صمت و معدن باعث شلوغ و زیاد شدن کار وزیر صمت می شود، گفت: دلیل اینکه یک وزیر احیانا نمی تواند بر کارهای خود نظارت کند، نبود زمان نیست چون اساسا تفکرات مسئولان کشور و نظام مدیریت در دوره های مختلف سیستمی نیست و برای درک این موضوع کافی است به دیگر وزارتخانه ها که ابعاد کوچکی هم دارند نگاه بیاندازیم که آن ها نیز به خوبی اداره نمی شوند.

وی با ذکر مثالی گفت: در حوزه خودروسازی با قیمت گذاری دستوری می خواهیم آن را مدیریت کنیم در حالی که در هیچ کجای دنیا با این روش، اقتصادها درست نمی شوند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید