ارز ۴۲۰۰ تومانی، بهره‌وری واحدهای تولیدی را کاهش داد

0
یارانه
عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشد، بلکه به انتهای زنجیره منتقل شد، گفت: اختصاص ارز ترجیحی باعث کاهش بهره‌وری و کارآیی از واحدهای تولیدی به‌ خصوص در کالاهای اساسی شد تا نتوانند رقابت لازم را برای کالاهای مشابه خارجی داشته باشند.

به گزارش نبض صنعت، حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان، اظهار داشت: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار واردکنندگان و تجار قرار گرفت، بخشی از آن‌ها اقدام به خرید و واردات کالاهایی کردند که کالاهای تولید داخل با قیمت تمام‌شده‌ آن‌ها قدرت رقابت نداشتند، بنابراین این اقدام یعنی وارد شدن کالای تخفیف خورده، بخشی از تولید را شکست داد و اجازه‌ رشد را به آن‌ها نداد.

وی اضافه کرد: اختصاص ارز ترجیحی باعث پایین آمدن بهره‌وری و کارایی برخی از واحدهای تولیدی شده و باعث شد که تولیدکننده ایرانی نتوانند رقابت لازم و کافی را برای کالاهای مشابه خارجی داشته باشند. این مؤلفه‌ها آثار زیان‌بار ارز ترجیحی بود که کشور متحمل شد.

ارز ترجیحی حذف نشد، بلکه به انتهای زنجیره منتقل شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اقدام دولت سیزدهم در حذف و اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی و آزاد شدن زنجیره تولید کالای اساسی، گفت: حذف ارز ترجیحی کلمه‌ صحیحی نیست، بلکه جابه‌جایی اتفاق افتاده و یارانه از ابتدا به انتهای زنجیره منتقل شده است، به این معنا که حذف ارز دولتی و پرداخت آن به‌جای واردکننده به مصرف‌کننده، باعث مدیریت آن می‌شود. این تغییر نحوه پرداخت مابه ازای ارز ترجیحی باعث شفاف‌تر شدن وضعیت اقتصادی کشور می‌شود.

حاجی دلیگانی ادامه داد: زمانی که وزیر جهاد کشاورزی و دیگر وزرا که در موضوع امنیت غذایی دخیل هستند، با برنامه‌ریزی درست و پیش‌بینی و برآورد صحیح و رصد وضعیت بازار، کار خود را پیش ببرند، شرایط مساعد خواهد شد، ولی قول‌های به تولیدکنندگان بخش کشاورزی (دامداران و واحدهای طیور) داده‌ شده که عملی نشده است. باید بر اساس واقعیات جامعه برنامه‌ریزی درستی انجام شود و مسائل را با مردم به‌صورت شفاف مطرح کنند.

اصل اصلاح در روش پرداخت یارانه اقدامی درست و شجاعانه‌ای است

وی با اشاره به ضعف‌های کالابرگ و ارجحیت پرداخت یارانه‌ نقدی نسبت به آن، افزود: اصل اصلاح در روش پرداخت یارانه حرکتی درست و شجاعانه‌ای است، اما در خصوص نان معتقدم که پول آن باید تماماً به مصرف‌کننده‌ نهایی پرداخت شود، زیرا در روش پیش‌بینی شده که در زنجان به‌صورت آزمایشی انجام شد، برخی سوءاستفاده‌ها رخ داد.

عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد: باید تمام ارقام یارانه پرداختی به مردم برای کالاهای اساسی و حتی بیشتر از آن به حساب همه مصرف‌کنندگان و حتی کل مردم ایران بدون در نظر گرفتن دهک آن‌ها پرداخت شود و از طرفی باید کیفیت و بهره‌وری در تولید نان افزایش یابد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید