لوازم یدکی خودرو در رتبه نخست کشفیات قاچاق در کشور

0
لوازم یدکی-خودرو
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تدوین دستورالعملی برای واردات کالا توسط ملوانان و کولبران تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: ازنظر کشفیات مظنون به قاچاق، لوازم‌یدکی خودرو در سال ۱۴۰۰ با ۲۰ میلیارد ریال و سهم ۱۰ درصدی از کشفیات رتبه اول را دارد.

به گزارش نبض صنعت، حمیدرضا دهقانی نیا اظهار داشت: مطابق ماده ۱۲ قانون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامه‌های مقابله با مبادلات قاچاق در هر سال احصا می‌شود و پس از تصویب در چارچوب مشخص شده به نهادهای مربوطه ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت می‌شود.

۱۷.۱میلیارد دلار قاچاق کالا در سال ۹۸/ عرضه کالاهای تولید شده در زیرپله‌ها به نام برندها

وی در خصوص میزان قاچاق کالا در کشور تصریح کرد: بر اساس برآورد انجام شده به‌صورت کارشناسی در سال ۹۸ آمار ۱۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به‌صورت کلی ثبت شده است.

دهقانی نیا همچنین در خصوص برندهای ممنوعه لوازم‌خانگی در بازار خاطرنشان کرد: بسیاری از این کالاها تقلبی است که این محصولات، کالاهای ایرانی هستند که به‌صورت زیرپله‌ای رنگ‌آمیزی یا ترمیم می‌شوند و با برندهای خارجی و ممنوعه در بازار به فروش می‌رسند.

وی با بیان اینکه قاچاق در حوزه واردات لوازم‌خانگی بسیار محدود است، خاطرنشان کرد: کمتر از ۱۵ درصد برندهای ممنوعه لوازم‌خانگی از طریق استثنائات تجاری وارد کشور شده که قاچاق محسوب می‌شوند.

وی افزود: برخورد با واردات این نوع کالاهای قاچاق ضروری است و باتوجه‌به فراهم بودن زیرساخت‌های قانونی و سامانه‌ای باید با آن برخورد شود؛ ضابط قضایی با استعلام اصالت کالا در بازار به‌سهولت از قاچاق بودن کالا آگاه می‌شود و می‌تواند نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کند.

لوازم یدکی رتبه اول قاچاق به کشور/ سهم ۸ درصدی لوازم‌خانگی از کشفیات قاچاق

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از نظر کشفیات مظنون به قاچاق در سال ۱۴۰۰ در حوزه واردات رتبه اول مربوط به لوازم‌یدکی خودرو است و پس از آن مواد غذایی با ۲۰ میلیارد ریال و سهم ۹ درصدی از کل کشفیات قاچاق قرار دارد.

وی افزود: تجهیزات یارانه با ۱۷ میلیارد ریال و ۸.۵ درصدی و لوازم‌خانگی در با ۱۷ میلیارد ریال و ۸ هشت درصدی در رتبه‌های سوم و چهارم کشفیات مظنون به قاچاق در سال ۱۴۰۰ در حوزه واردات قرار گرفتند.

دهقانی نیا همچنین در خصوص رسیدگی به قاچاق از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مرزی کشور نیز گفت: بر اساس ابلاغ دستورالعمل ۹ بندی رییس جمهوری در ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، وظایف برخورد با قاچاق کالا و ارز برای دستگاه‌های مختلف تبیین شد.

وی اضافه کرد: در سه بند نخست این ابلاغیه، وزارت کشور باید نسبت به فعال‌کردن و ساماندهی بازارچه‌های مرزی با هدف تبادل قانونمند کالا اقدام و بر آن نظارت کند.

تدوین دستورالعمل برای کالاهای ملوانی و کولبری

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی موظف شد با تدوین یک برنامه جامعه و عملیاتی کردن آن با رویکرد پیشگیری از ورود قاچاق به سرزمین اصلی از تجارت غیرقانونی جلوگیری شود.

دهقانی نیا گفت: ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز با همکاری وزارت کشور موظف به تدوین دستورالعملی برای کالاهای ملوانی و کولبری طی یک ماه آینده شد که این برنامه تبیین و نهایی شده و در صورت ابلاغ اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید