افزایش ۳ برابری قیمت شیر از دامداری تا صنعت

0
لبنیات
قیمت لبنیات
با وجود اینکه قیمت مصوب جدید لبنیات افزایش چشمگیری داشته و این نرخ ها با موافقت خود صنایع لبنی تعیین شده است اما حتی این نرخ ها از سوی برخی صنایع لبنی که سهم بزرگی از بازار دارند رعایت نمی‌شود.

به گزارش نبض صنعت، بعد از اصلاح یارانه کالاهای اساسی قیمت چهار محصول پر مصرف لبنی مشخص شد به طوری که قیمت ماست کم چرب 2.5 کیلوگرمی 49800 تومان، پنیر UF 400 گرمی 37 هزار تومان، شیرکم چرب یک لیتری 18 هزار تومان و شیر نایلونی کم چرب 900 گرمی 15 هزار تومان تعیین شد؛ همچنین قیمت هر کیلوگرم شیرخام دامداران نیز 12 هزار تومان اعلام شد.

با وجود اینکه برای سه محصول کم چرب و یک محصول نیم چرب یاد شده قیمت مصوب اعلام شده است گویا سایر قیمت ها نرخ معینی ندارند و دیگر محصولات در برندی های متفاوت با قیمت های مختلف و فاصله عمیقی به فروش می‌رسد.

افزایش ۳ برابری قیمت شیر از دامداری تا صنایع لبنی

در حالی که قیمت هر کیلوگرم شیر خام پرچرب 3.2 درصد چربی (چربی کامل) 12 هزار تومان توسط صنایع لبنی خریداری می‌شود  اما بر اساس مشاهدات میدانی  قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه پرچرب (۳ درصد چربی) با بسته بندی های مدت دار و بطری با قیمت های  29 تا 37 هزار تومان به فروش می رسد.

به طور مثال قیمت یک لیتر شیر پرچرب سنتی با بسته بندی بطری 37 هزار تومان و شیر پاکتی پرچرب 30 هزار تومان برای فروش قیمت گذاری شده است.

عدم پایبندی به قیمت های مصوب 

از طرفی درحالی که قیمت شیرخام کم چرب بطری یک لیتری 18 هزار تومان تعیین شده است اما برخی از برند‌های یا این محصول را عرضه نمی‌کنند یا به حدی کم است که برای خرید یافت نمی‌شود.

برخی از برند ها نیز این محصول را با قیمت های بالاتر و با قیمت 20 تا 24 هزار تومان به فروش می رسانند و قیمت های مصوب رعایت نمی شود.

برخی از برندها نیز احتمالا برای اینکه بتوانند از واکنش‌های تعزیراتی در امان باشند، اقدام به تغییر وزن کرده اند یا افزودنی‌هایی مانند ویتامین D به محصول خود اضافه می‌کنند تا بتوانند آنها را به قیمت دلخواه  بفروشند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید