عرضه خودرو در بورس، بازار را ملتهب می کند

0
عرضه خودرو در بورس
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: در شرایط انحصاری که بازار و خودروساز هر کدام قیمت جداگانه ای دارند، عرضه خودرو به بورس فقط به التهابات بازار دامن می زند.

به گزارش نبض صنعت، ابوالفضل خلخالی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: وقتی غیرعلمی با موضوعات برخورد می کنیم طبیعی است که باندهای قدرت و ثروت هم اعمال نفوذ کنند و البته برعکس این موضوع هم مطرح شده که باندهای مافیایی قدرت و ثروت می خواهند خودرو را وارد بورس کنند.

وی ضمن مخالفت با دیدگاه عرضه خودرو به بورس افزود: اگرچه بورس ابزار خوبی برای عرضه کالا و تعیین قیمت محسوب می شود اما بورس کالا بی تجربه است و از سال 1383 به بعد بیشتر روی مواد اولیه کار کرده است.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت معتقد است: در شرایط و فضای انحصاری که بازار و خودروساز هر کدام قیمت جداگانه ای دارند، عرضه خودرو به بورس فقط به التهابات بازار دامن می زند و لذا برای واقعی شدن قیمت خودرو باید عرضه و تقاضا را به نقطه تعادل رساند.

وی افزود: ما در حال حاضر یک قیمت خودروساز و یک قیمت بازار داریم و در صورت عرضه خودرو در بورس، قیمت سومی هم ایجاد می شود و به جیب یک عده خواهد رفت.

خلخالی ادامه داد: سامانه یکپارچه می تواند میزان عرضه واقعی خودروسازان مشخص کند و پیش بینی آینده را هم داشته باشد و لذا اگر عرضه خودروی کامل را افزایش دهیم، بازار تا حد زیادی کنترل خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه رانت ناشی از انحصار باعث پدیدآمدن باندهایی در این صنعت شده گفت: برداشت بنده این است که مافیا باعث لغو عرضه خودرو به بورس نشدند و یک شبه هم اتفاق نیفتاده است چون وزارت صمت از ابتدا با این موضوع مخالف بود و سازمان بورس پیگیری می کرد.

عرضه خودرو در بورس، بازار سیاه ایجاد می کند

همچنین محمدرضا آریا نژاد، معاون بازاریابی یکی از گروه های خودروسازی کشور گفت: هدف از عرضه خودرو در بورس مدیریت عرضه و تقاضا در بازار و شفاف سازی عرضه خودرو بود اما با ساز و کاری که دولت در پیش گرفت این سیاست برای خودروسازان خصوصی برعکس عمل کرد.

وی افزود: خودروسازان خصوصی تا قبل از سامانه یکپارچه و عرضه خودرو در بورس، مشکلی در فرآیند فروش خودرو نداشتند و مشتری خیلی شفاف با قیمت های رقابتی و در شرایط فروش رقابتی خرید را انجام می داد.

آریا نژاد با تصریح بر اینکه عرضه خودرو در بورس باعث بازار سیاه و پیچیدگی فرآیند خرید می شود، اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس امکان عرضه مستقیم به بازار را از ما می گیرد و گردش نقدینگی هم نخواهیم داشت.

وی بر این باور است که عرضه پیچیده خودرو به صورت قرعه کشی و یا عرضه در بورس اختلاف قیمت را بیشتر می کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید