اختصاصی|شورای رقابت اعتراض ایران خودرو و سایپا را رد کرد

0

شورای رقابت اعتراض ایران خودرو و سایپا را در مورد مصوبه این شورا مبنی بر عدم احتساب نرخ تورم در مبلغ پیش پرداخت خریداران خودرو را رد کرد.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، شورای رقابت در خصوص اعتراض مدیران عامل گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت سایپا نسبت به تصمیم جلسه ۴۷۳ مورخه 11 مرداد 1400 شورای رقابت که متضمن احتساب قیمت نهایی خودرو مورد معامله مشتری به نسبت درصدی از قیمت رسمی خودرو هنگام ثبت‌نام و عدم اعمال افزایش قیمت به همان نسبت و تعلق تورم صرفا به نسبت باقی‌مانده سهم خودروی خریداری شده است، نظر داد.

بر این اساس، نظر به اینکه رأی معترض عنه بر اساس ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اتخاذ شده که با اصل عدالت و انصاف در قیمت گذاری ها منطبق است و از سویی عمده استناد تجدیدنظرخواهان به ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو بوده که رأی نیز از این حیث مغایرتی با مفاد آن ندارد و نتیجتاً از سوی تجدیدنظرخواهان ایراد و اشکال موثر و مدللی که به ارکان و مبانی استدلال رأی مذکور خدشه قابل نقضی وارد سازد اقامه نشده است. علیهذا مستنداً به بند “ج” شق “۳” ماده “۶۴” قانون مارالذکر ضمن رد تجدیدنظرخواهی مطروحه رأی معترض عنه را تأیید می کند. این رأی به موجب ماده “۶۳” همین قانون قطعی می باشد.

به گزارش نبض صنعت، اعضای شورای رقابت مرداد امسال در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اکثریت آراء مصوب کردند که« چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.»

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید