نبض صنعت گزارش می دهد
تحویل خودروهای سامانه یکپارچه در انتظار تامین ارز خودروسازان

0
ارز خودروسازان
مشتریان سامانه یکپارچه خودرو این روزها در حالی با تاخیر در تحویل خودرو روبرو هستند که تولید در شرکتهای خودروساز درگیر مسئله مهمی چون تامین ارز است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، گلایه مشتریان سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از عدم تحویل به موقع خودروها شدت گرفته و هر روز نیز بر تعداد این مشتریان افزوده می شود. مشکل تامین ارز خودروسازان مهمترین دلیل این تاخیر عنوان می شود.

محدودیت تامین ارز جهت خرید بخشی از قطعات خودروهای داخلی و همچنین مونتاژی باعث شده تا تحویل این خودروها عقب بیفتد و در عین حال، برخی خودروسازان فراخوان جایگزینی خودروهای دیگر را صادر کرده اند که آن نیز چندان به مذاق مشتریان خوش نیامده چرا که باید مبلغ بالاتری برای دریافت خودروی جدید پرداخت کنند.

دناپلاس، تارا، ساینا دوگانه سوز و پژو پارس از جمله خودروهایی هستند که تحویل آنها به خریداران با تاخیر چندماهه روبرو است. علاوه بر این، تحویل خودروی برخی شرکتهای مونتاژکار نیز با تاخیر روبرو است.

کیوان پناهی، مدیر عملیات فروش ایران خودرو در مورد دلایل تاخیر در تحویل محصولات این گروه خودروسازی می گوید: بخشی از علت تاخیر تحویل دنا پلاس و تارا، به خاطر تاخیر در تامین قطعات و تخصیص ارز و مشکلات ناشی از تحریم است که قرار است با مساعدت وزارت صمت و بانک مرکزی به زودی حل شود.

تمرکز وزارت صمت بر برقی سازی خودروها و رهاسازی تولیدات فعلی

این موضوع در کنار مسائل دیگری مانند الزامات رعایت استانداردهای جدید عاملی برای طولانی شدن زمان تحویل خودروهای سامانه یکپارچه شده و در عین حال، کاهش عرضه خودروسازان در کنار رشد نرخ ارز باعث شده تا تب قیمتها در بازار خودرو باز هم بالا بگیرد و شاهد رشد نرخ ها در این بازار باشیم.

بروز این اتفاقات و مسئله تامین نقدینگی برای تولید خودروسازان، آخر هفته گذشته وزیر صمت را روانه بزرگترین شرکت خودروسازی کشور کرد.

در این بازدید وزیر صمت ضمن تاکید بر لزوم رفع تاخیرها در تحویل خودروهای سامانه یکپارچه خودرو، گفت: ما در آستانه تحول از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی و هوشمند هستیم و باید در این جهت برنامه ریزی کنیم.

این در حالی است که خودروسازان داخلی هم اکنون در تحویل خودروهای بنزینی ثبت نام شده در سال های گذشته خود مانده اند و مشخص نیست در این وضعیت چطور می توانند برای شیفت تولیدات خود به محصول برقی برنامه ریزی و اقدام کنند.

اصغر خسروشاهی، نایب رئیس انجمن قطعه سازان در این مورد با اشاره به اینکه سهم خودروهای برقی در تولید جهانی خودرو حدود ۲۰ درصد است، معتقد است: در ایران زیرساختهای این قضیه ایجاد نشده و اگر تلاش زیادی کنیم طی دو سال آینده ۵ تا ۱۰ درصد تولید خودروی کشور، برقی خواهد بود.

وی می گوید: وزارت صمت ۹۰ درصد خودروهای تولیدی را رها کرده و تمام انرژی اش را برای ۱۰ درصد بقیه صرف می کند. هیچکس با خودروی برقی مخالف نیست ولی ابتدا باید از سقوط ۹۰ درصد صنعت جلوگیری شود.

عرضه خودرو در حاشیه بازار؛ توافقی که اجرایی نشد

مشکل تامین ارز و نقدینگی شرکت های خودروساز به تاخیر در تحویل خودرو ختم نمی شود بلکه زنجیره متصل به صنعت خودروسازی یعنی قطعه سازان را نیز گرفتار کرده است. عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان و همچنین عدم به روزرسانی قرارداد آنها با شرکت های خودروساز باعث کاهش تولید قطعات خودرو شده و این موضوع علاوه بر تشدید مشکل پرداخت حقوق کارگران باعث شده تا تامین مواد اولیه به ویژه در بخش مواد اولیه وارداتی با تاخیر روبرو شود.

بیشتر بخوانید: تصمیم‌گیری برای فروش مازاد تولید خودروسازان با قیمت حاشیه بازار

بیشتر بخوانید: ارز واردات خودرو‌های برقی تامین شد

تشدید مشکلات قطعه سازان باعث شد تا صورت جلسه ای به امضای نمایندگان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان برسد و برای معاون اول رئیس جمهور ارسال شود. در این صورتجلسه برای عرضه 120 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال با قیمت 5 درصد زیر نرخ حاشیه بازار توافق شده بود تا از این طریق علاوه بر رفع بخشی از زیان تولید خودروسازان، امکان پرداخت مطالبات قطعه سازان و افزایش عرضه خودرو به بازار فراهم شود.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان یک ماه پیش با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور با این موضوع موافقت کرده ولی هنوز اجرا نشده است، گفته بود: بر اساس این طرح افراد می توانند به صورت مستقیم و تحویل روز خریدهای خود را انجام دهند و به نظر می‌رسد در صورت اجرایی شدن این طرح می‌توانیم روند صعودی قیمتها در بازار خودرو را متوقف کرده و تا حدودی بازار را به تعادل برسانیم.

وی در آن زمان گفته بود: متاسفانه با گذشت یک ماه از این صورت جلسه هنوز اقدامی برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است.

به گفته بیگلو، بر اساس این طرح خودروسازان می‌توانند مازاد تولید خود را به فروش برسانند تا از این طریق ضمن رفع مشکلات مالی قطعه‌ساز و خودروساز روند پرداخت مطالبات نیز با سرعت بیشتری انجام شود. امروز مطالبات قطعه‌سازان بیش از ۵۰ همت است که ۱۲ تا ۱۳ همت آن سررسید شده است.

پس از این توافق، اجرای آن با اما و اگرهای مختلفی روبرو شد و در نهایت قرار شد دو هفته پیش جلسه دیگری با مخبر معاون اول رئیس جمهور در این مورد برگزار شود که ظاهرا این جلسه نیز به نتیجه خاصی منتج نشده است.

در هر حال با نزدیک شدن به موعد بازار شب عید و همزمان با نوسانات بازار ارز، تسریع در سیاست گذاری برای رفع مشکلات تولید داخل و تامین نقدینگی و ارز در جهت تکمیل خودروهای تولیدی و افزایش عرضه خودرو به بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید دید مسئولان وزارت صمت چه راهکاری در این مورد پیش خواهند گرفت.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید