دعوای مجلس و اتاق بازرگانی به تحقیق و تفحص ختم شد

0
اتاق بازرگانی ایران

مشاجره نمایندگان مجلس و رئیس اتاق بازرگانی به انجام تحقیق و تفحص از این اتاق خصوصی ختم شد.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، چند روزی است که شاهد درگیری لفظی بین رئیس اتاق بازرگانی ایران با نمایندگان و رئیس مجلس هستیم. داستان از آنجا شروع شد که ویدئویی از غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی منتشر شد که در آن، شافعی گفته بود: عمق نمایندگان مجلس در مسائل اقتصادی خیلی کم است به طوری که آدم از این که این افراد می‌خواهند کشور را اداره کننده درمانده می‌شود. دولت هم خیلی دست کمی از این نمایندگان ندارد.

وی افزود: بعضی از نمایندگان مجلس خیلی جالبند، نماینده شهر من بالاترین پستی که داشته محافظ آقای صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بوده است.

وی اظهار داشت: از این قبیل نماینده‌ها در این مجلس کم نیستند. این نمایندگان خیلی افراد خالی هستند و نیازمند این هستند که چیزی پای تریبون بگویند.

شافعی ادامه داد: به ما ( اعضای اتاق بازرگانی) نیاز دارند تا شارژشان کنیم. عمق نمایندگان مجلس در مسائل اقتصادی خیلی کم است به طوری که آدم از این که این افراد می‌خواهند کشور را اداره کننده درمانده می‌شود. دولت هم خیلی دست کمی از این نمایندگان ندارد.

واکنش مجلس به سخنان شافعی

این صحبت های شافعی، واکنش برخی نمایندگان مجلس را به همراه داشت. سلمان اسحاقی یک نماینده مجلس، وضعیت فعلی اقتصادی کشور را نتیجه سوء مدیریت و رانت بازی در اتاق بازرگانی دانست و بر ضرورت ورود قوه قضائیه به این موضوع تاکید کرد.

وی گفت:  چگونه است که اسم تعدادی از بازرگانان کشور که در راستای دور زدن تحریم ها یا به عبارتی کمک به مردم از منافع خود می گذرند در لیست تحریم ها ذکر می شود اما نام رئیس اتاق بازرگانی در لیست تحریم ها ذکر نشده و از تحریم در امان مانده و در حاشیه امن قرار می گیرد؟

اسحاقی تصریح کرد: سوءمدیریت در اتاق بازرگانی باعث شد که تنها منافع عده خاصی از بازرگانان دیده شود و بر اساس توصیه دولت سیزدهم از ارزهای دولتی استفاده کنند و نتیجه این موضوع افزایش قیمت بالای اقلام اساسی مردم بود و به صورت جدی می طلبد در مورد این موضوع پاسخگو باشند.

عذرخواهی رئیس اتاق بازرگانی

بعد از واکنش نمایندگان به سخنان رئیس اتاق بازرگانی ایران، شافعی ضمن عذرخواهی از مجلس، گفت: دقایقی تقطیع شده از یک جلسه خصوصی با تعدادی از رؤسای کمیسیون‌های اتاق ایران و برخی از اعضای هیأت رئیسه که در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شده بود توسط افرادی غرض‌ورز از داخل اتاق با مقاصدی خاص منتشر شد که سوءبرداشت‌ها و واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.

شافعی افزود: مقصود از آنچه به عنوان ذهنیت خالی بعضی از نمایندگان محترم در سخنان من در جلسه مطرح شده، اطلاعات ناکافی از مسائل تخصصی اقتصادی است. بدیهی است، افراد بر اساس تجربه و تخصص خود ممکن است با برخی موضوعات دیگر غیرمرتبط، ناآشنا و یا کم‌اطلاع باشند. در همین رابطه و طبق قانون، اتاق ایران وظیفه دارد به عنوان مشاور قوا در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی و غیره در تعامل با نمایندگان قوا و بخصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی آنان را در صورت لزوم از لحاظ ارائه اطلاعات تخصصی مفید شارژ کرده و البته این تعامل دو سویه است تا به صورت همه‌جانبه اقتصاد ملّی را در مسیر درست هدایت کنند.

وی ادامه داد: برخی افراد که به دنبال مقاصد خاص شخصی هستند باید در نظر داشته باشند که فعّالان اقتصادی و هیأت نمایندگان اتاق ایران به عنوان افراد فهیم و دلسوزان ملت ایران با این رویه‌ها مخالف بوده و خود می‌دانند که راه صواب کشور عزیزمان از چه مسیری باید عبور کند.

نیکزاد: شافعی گنده تر از دهانش حرف زده است

این اقدام شافعی نتوانست رضایت نمایندگان را در پی داشته باشد و به همین دلیل دو روز پیش محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در نشست علنی مجلس در تذکر شفاهی خطاب به هیات رئیسه مجلس نسبت به اظهارات رئیس اتاق بازرگانی در خصوص مجلس ابراز تاسف کرد و اگفت: انتظار داشتیم هیات رئیسه مجلس در برابر این بیانات واکنش نشان دهد.

علی نیک زادثمرین، نایب رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر زنگنه گفت: مجلس در این خصوص عکس العمل نشان داد، البته اظهارات رئیس اتاق بازرگانی در هفته سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه بود که با عکس العمل مجلس مواجه و این اظهارات تکذیب شد.

وی با بیان اینکه شأن نماینده و شأن رئیس اتاق بازرگانی مشخص است، تصریح کرد: آقای شافعی در قد و قواره ای نیست که بگوید از مجلس پشتیبانی می کند، ایشان اشتباه می کند که از مجلس پشتیبانی می کند. این حرفی که آقای شافعی زده است گنده تر از دهانش است.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: دیدگاه مجلس و کمیسیون های اقتصادی در قبال بخش خصوصی مبرهن و آشکار است. با توجه به اینکه اتاق بازرگانی رسما این اظهارات را تکذیب کرد باور من این نیست که آقای شافعی این سخنان را گفته باشد. اگر چنین سخنانی گفته شده باشد آقای شافعی باید بداند که شان او این نیست و جایگاه و شأن نمایندگان مشخص است.

تحقیق و تفحص جدی تر شد

ماجرا به اینجا ختم نشد و در جلسه امروز مجلس موضوع تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی مطرح و قرار شد پیگیری شود.

علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز در تذکری مستند به ماده 212 آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: هر نماینده می‌تواند از همه امور کشور تقاضای تحقیق و تفحص داشته باشد.

وی افزود: یکی از سازمان‌ها و ارگان‌هایی که می‌توانیم از آن  تحقیق و تفحص کنیم اتاق بازرگانی است؛ متأسفانه یکی از مسئولین اتاق بازرگانی موضوعاتی را علیه مجلس مطرح کرده‌اند و لازم است که تحقیق و تفحص از آنجا صورت گیرد این در حالی است که این اتاق بیش از 300 تا 400 میلیارد تومان بودجه دارد ولی درآمد آن چند هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: مجلس با قوانین و مصوبات خود اتاق بازرگانی را شارژ کرده است قوانین مجلس باعث درآمد هزاران میلیارد تومانی اتاق بازرگانی شده است و به نظر می‌رسد در اتاق بازرگانی پول نجومی وجود دارد.

سلیمی از قالیباف خواست دستور دهد تا تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی در اسرع وقت و خارج از نوبت دنبال شود تا مجلس بتواند به وظایف قانونی خود عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از تحقیق و تفحص‌ها مهلت قانونی خود را گذرانده‌اند این در حالی است که اجرای هر تحقیق و تفحص 6 ماه زمان می‌خواهد و حتی زمان تمدید آن گذشته است لذا شما باید دستور دهید که نسبت به ارائه گزارش تحقیق و تفحص‌ها به صحن علنی مجلس اقدامات لازم صورت گیرد.

قالیباف رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر سلیمی اعلام کرد: تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی از زمان‌های خیلی قبل در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است و در نوبت طرح در صحن علنی مجلس قرار دارد و مجلس به هیچ وجه منفعلانه عمل نمی‌کند.

وی گفت: مجلس حتما در موضوعات مختلف انفعالی عمل نمی‌کند و طبق قانون کار خود را دنبال می‌کنیم.

در هر حال باید منتظر ماند و دید تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی عملی می شود یا خیر و اگر این اتفاق می بیفتد، سرانجامش مانند بسیاری از تحقیق و تفحص های مجلس تنها به یک نوشتار چند صد صفحه ای ختم می شود یا نه.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید