قیمت خودرو در سال 1401 چگونه تعیین می شود؟

0
بازار خودرو
هرچند بازار خودرو در آستانه شب عید با رکود و سردی معاملات همراه است اما نوسان قیمتها همچنان ادامه دارد و به گفته فعالان بازار، نرخ تورم در سال 1401 نیز مانند سال های قبل مولفه تاثیرگذار بر قیمت خودرو خواهد بود.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، ابهام در نتیجه مذاکرات وین مانع از کاهش قیمتها در بازار خودرو شده و با وجود اینکه معامله خاصی در این بازار صورت نمی گیرد اما قیمتها همچنان در سطح بالایی باقی مانده است. در عین حال نباید پایین بودن عرضه خودروسازان در مقایسه با نیاز بازار را نادیده گرفت.

در این شرایط، نگاه بازار بیشتر به سمت مولفه های اثرگذار فعلی است و ظاهرا با نتیجه مذاکرات در آینده کاری ندارد. در نتیجه نرخ تورم مهمترین مولفه اثرگذار در تعیین جهت بازار خودرو به شمار می رود و برای سال 1401 نیز همچنان این موضوع در تعیین قیمت خودروها نقش پررنگی خواهد داشت.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این مورد معتقد است: نوسان قیمتی در بازار خودرو همچنان ادامه دارد، اما بازار در رکود است، هرچند این رکود باعث کند شدن روند تورم می‌شود.

وی افزود: علی‌رغم اینکه قصد معامله در بازار وجود دارد، اما خرید و فروش کم است. فشار تورمی همچنان پر قدرت‌تر از سایر عوامل افزایش قیمت خودرو از جمله قیمت دلار و مذاکرات وین است. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود بازار جهت تورمی خود را ادامه دهد و باید منتظر افزایش قیمتها بود.

قیمت خودرو در سال 1401

در مورد پیش بینی بازار خودرو اخیراً سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود: در سال 1401 خودرو نه تنها بیش از تورم و اندازه تورم افزایش قیمت نخواهد داشت بلکه این رشد قیمت، ۱۵ درصد زیر نرخ تورم خواهد بود.

وی ادامه داد: طبق نقشه راه صنعت خودرو هدفگذاری شده تا قیمت تمام شده خودرو در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۵ درصد کاهش یابد.

فاطمی امین تصریح کرد: در حال حاضر یک سری از خودروها مانند تارا، شاهین و ویتارا با قیمت تمام شده عرضه می شوند و بعضی از خودروها زیر قیمت تمام شده در حال عرضه هستند. ما برنامه ریزی که کردیم و شرایطی را فراهم می کنیم که خودروسازان در سال آینده قیمت تمام شده را ۱۵ درصد کاهش دهند، البته این با احتساب قیمت ثابت است.

وی تاکید کرد: سال آینده هر چقدر تورم وجود داشته باشد، خودرو نه تنها بیش از تورم و اندازه تورم افزایش قیمت نخواهد داشت بلکه ۱۵ درصد زیر تورم افزایش دارد و حتی در برخی از خودروها این افزایش قیمت، کمتر هم می شود.

وزیر صمت ادامه داد: به طور مثال خودرویی که در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، سال آینده با تورم ۳۰ درصدی، قیمتش ۲۶۰ میلیون تومان می شود. ما برنامه ریزی کرده ایم که قیمت تمام شده آن ۱۵ درصد کمتر شود یعنی قیمت خودرو با تورم ۳۰ درصدی به۲۳۰ میلیون تومانو حتی کمتر می رسد.

افت و خیز نرخ ها در بازاری بی ثبات

بازار خودرو در حالی بی ثبات است که تا حدود 20 روز پیش شاهد کاهشی شدن نرخ ها در پی انجام مذاکرات وین بودیم.

در آن زمان، قیمتها در بازار خودرو اندکی عقب‌نشینی کرد و بیشتر خودرو‌ها در بازار کاهش یک تا دو میلیون تومانی قیمت را تجربه کردند.

همچنین حدود 10 ورز پیش شاهد افت 10 میلیون تومانی قیمت برخی خودروها در بازار بودیم به طوری که کاهش 10 میلیون تومانی قیمت سمند ال ایکس طی یک هفته رقم خورد.

پیش از این، کارشناسان معتقد بودند مذاکرات وین در بازار خودرو تاثیرگذار خواهد بود به طوری که اگر مذاکرات به نتیجه برسد، نرخ دلار کاهش می‌یابد و در نتیجه خودرو نیز کاهشی می‌شود. در همین حال مطرح شد که اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد، احتمال آزاد شدن واردات وجود دارد و بازار خودرو به شکل رقابتی و سالم تبدیل می‌شود و انحصار از بین خواهد رفت.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید