مقصر حادثه تصادف بهبهان کیست؟/فقط یک ایربگ در 38 خودرو باز شد

0

پس از گذشت 6 روز از حادثه تصادف زنجیره ای بهبهان، نماینده خودروسازان با ارائه گزارشی، اعلام کرد که در این حادثه فقط ایربگ یک خودرو از 38 خودروی تصادفی باز شده است. بروز این اتفاق گویای نمونه کوچکی از وضعیت خودروهای در حال تردد در کشور است.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، حادثه تصادف زنجیره ای بهبهان طی روزهای اخیر و عمل نکردن ایربگ خودروها که ۵ کشته و ۴۱ مصدوم در پی داشت، واکنش های مختلفی را از سوی کارشناسان، پلیس، دولتی ها و نمایندگان مجلس به همراه داشته است.

این مسئله در عین حال واکنش سازمان استاندارد را نیز در پی داشت و رئیس سازمان ملی استاندارد از ضرب الأجل بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل خبر داد.

اسلام پناه در این مورد گفت: در نامه‌ای که سازمان ملی استاندارد ایران به طور رسمی به وزارت صمت ارسال کرده است، صرفا به مدت یک ماه به شرکت‌های خودروساز فرصت داده شده که گزارش کنترل تطابق تولید را از تاریخ 1400/10/1 انجام دهند و گفتیم قابل تمدید نیست.از خودروسازان تعهد خواهیم گرفت نسبت به اجرای بسیاری از این استاندارد‌های اجباری که سرپیچی می‌کنند مکلف شوند و حق الناس را ادا و رعایت کنند.

رئیس پلیس راهور در این مورد از تعبیر «ارابه مرگ» برای خودروهای داخلی عنوان کرد و گفت: در حادثه بسیار دلخراش بهبهان، ایربگ هیچ کدام از خودروها باز نشد. تعیین سهم تقصیر برای خودروسازان در این حادثه و معرفی‌شان به مراجع قضائی، متذکر شده است.

وی تاکید کرد: بر اجرای استانداردها، درست نظارت نمی‌شود و وزارت صمت کنترلی نمی‌کند.

پس از اظهارات رئیس پلیس راهور، پیمان پیرایش مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفت: باید در این موضوع نخست بررسی شود که آیا ایربگ‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر.

در همین حال، کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز از دادستان خواست تا برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد، اعلام جرم عمومی شود.

فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این مورد پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ خودروهای تصادف تلخ بهبهان را ممکن دانست و گفت: با جلب نظر کارشناسی این حق برای خریداران محفوظ است که از خودروسازان شکایت حقوقی کنند.

وی اظهار داشت: کیفیت و ایمنی خودرو از تعهدات خودروسازان است. امروز آنها به تکنولوژی دسترسی دارند و برای فراهم کردن بی‌نقص امکانات مکلف هستند.

ضربه از عقب بود، ایربگ باز نشد

در این مورد آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور نیز با بیان اینکه اظهار نظر در خصوص تصادف زنجیره ای اخیر نیازمند بررسی کارشناسی است، گفت: ایربگ در خودروهای با سطوح کیفی‌ مختلف، متنوع است. برخی از خودروها که شامل اکثر خودروهای داخلی می شود، تنها از ایربگ مقابل راننده و نهایتا سمت کمک راننده برخوردارند.

وی افزود: عموما خودروهای خارجی از ایربگ های ساید یا بغل نیز برخوردار هستند. بسته به کیفیت خودروها و نحوه طراحی آن، ایربگ های مختلفی در خودروهای متنوع تعبیه می شود.

محبی نژاد با اشاره به اینکه در این تصادف، بسیاری از ضربه ها از عقب به خودروها وارد شده و در این صورت اصولا ایربگ های جلویی خودرو عمل نمی کند، اظهار کرد: بسیاری از خودروهایی که در این تصادف دچار حادثه شده اند بسیار قدیمی بوده اند، به گونه ای که یا ایربگ نداشتند یا ایربگ آنها غیرفعال بوده است.

وی با بیان اینکه عمر مفید یک ایربگ 10 سال است، خاطرنشان کرد: این قطعه دارای برخی مشخصات فنی است که موجب می شود تنها در شرایط مورد نظر عمل کند.

محبی نژاد با تاکید بر اینکه در تصادف مذکور، حتی ایربگ خودروهای خارجی که دارای استاندارد بالاتری نیز بوده اند، عمل نکرده است، گفت: به همین جهت عملکرد ایربگ‌ها تا حد زیادی به نوع تصادف و شرایط موجود باز می گردد.

توجیه خودروسازان برای عمل نکردن ایربگ ها

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در این مورد با بیان اینکه ۱۵ خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بوده است، گفت: اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند.

وی اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در این حادثه 60 خودرو به هم برخورد کردند که باعث فوت و مجروح شدن تعدادی از هموطنان شده است.

وی با اعلام اینکه 15 خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و 23 خودرو برای شرکت سایپا بوده است، افزود: در بخش خودروهای سایپا 2 وانت نیسان، 3 خودروی پیکاپ، 3 خودروی ال 90 و 15 پراید درگیر حادثه شده‌اند. در مجموع عدم آسیب دیدگی خودروهای ال 90 از روبه رو باعث شده تا ایربگ‌های آنها عمل نکند. از میان 15 خودروی پراید هم 11 خودرو به دلیل سال ساخت تولید فاقد ایربگ بودند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: در این حادثه از محصولات سایپا 8 خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که چون برخورد از عقب صورت گرفته، ایربگ ها عمل نکرده اند.

نعمت بخش با بیان اینکه در بخش خودروهای شرکت ایران خودرو نیز 15 خودرو درگیر حادثه شده اند، گفت: از میان 15 خودرو، 5 خودرو به دلیل سال ساخت فاقد ایربگ بودند. مابقی محصولات شامل سمند ال ایکس، پارس سال، پژو 405 و سمند ای اف سون و سمند سورن هستند که دارای دو ایربگ و تک ایربگ بودند. در مجموع یک خودروی سمند سورن مدل 91 دارای 2 ایربگ با توجه به شرایط برخورد با بازشدن ایربگ ها روبه رو شده است. یک محصول سمند ال ایکس نیز به شدت دچار حریق شده است.

وی افزود: باید این نکته را اعلام کرد که اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند و به همین دلیل ایربگ‌ها باز نشده است. البته براساس قوانین اگر سرعت فاصله دو خودرو در حادثه کمتر از 15 کیلومتر باشد ایربگ آنها باز نمی شود. نا گفته نماند که برخی از خودروهای این حادثه بعد از تصادف خاموش بوده اند و طبیعی است که ایربگ عمل نکند.

نعمت بخش اضافه کرد: بررسی ها نشان داد یک دستگاه خودروی هیوندایی نیز در این تصادف دچار حادثه شده و به دلیل شرایط برخورد با بازنشدن ایربگ ها هم روبه رو بوده است.

در هر حال، عملکرد پایین خودروهای داخلی در تصادفات همواره مورد انتقاد مردم، پلیس و کارشناسان بوده و خودروسازان و سازمان های نظارتی از جمله سازمان استاندارد همواره وعده هایی را برای رفع این دغدغه داده اند اما همچنان شاهد بروز اتفاقات جدید هستیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید