دسترسی پلیس به سامانه جامع تجارت هنوز کامل نشده است

0
تجارت
جانشین پلیس امنیت اقتصادی گفت: دسترسی بر خط ناجا برای بهره برداری اطلاعات سامانه جامع انبارها، سامانه ثبت سفارش و سامانه جامع تجارت هنوز به طور کامل صورت نگرفته است.

به گزارش نبض صنعت، در یک برنامه تلویزیونی سردار سهراب بهرامی جانشین پلیس امنیت اقتصادی، محمد شیرازیان مدیر پروژه سامانه تجارت و باقری پور مدیرکل دفتر فناوری و اطلاعات گمرک به تعامل دستگاه ها در سامانه جامع تجارت و تحقق وعده ها پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

سوال: تعامل دستگاه ها برای تحقق وعده های سامانه جامع تجارت محقق شده است یا خیر؟

سردار سهراب بهرامی جانشین پلیس امنیت اقتصادی: پلیس امنیت اقتصاد با هدف ارتقای امنیت در حوزه اقتصاد تشکیل شده است تا با کمک به فعالان اقتصادی کاری کند تا آنها با خیال آسوده به فعالیت بپردازند.

پلیس امنیت اقتصادی باید بر ۴ حلقه اشراف داشته باشد، مرحله نخست تامین کالاست که به شکل واردات و تولید انجام‌می شود، موضوع دوم نظارت بر حمل و نقل کالاست که با نظارت سلامت به مقصد برسد، موضوع سوم ترخیص و چهارم نظارت بر توزیع کالاست که با این موضوعات در ابتدا می توان پیشگیری کرد و در صورت بروز اتفاق هدفمند و هوشمند باید برخورد کرد.

سوال: آیا در شرایط فعلی امکان نظارت از واردات کالا تا توزیع وجود دارد؟

بهرامی: گرچه مسئولان اذعان می کنند که برای پلیس در سامانه ثبت سفارش دسترسی ایجاد کردیم، اما هیچ گونه اطلاعات کاربردی به پلیس نمی دهد. هم اکنون با وارد کردن کد ثبت سفارش در سامانه صرفا ارزش کالا  داده می شود و اطلاعات دیگر مبنی بر شخص وارد کننده و … داده نمی شود.

بنده به عنوان پلیس با وارد کردن کدپستی انبار باید مشخصات کالای موجود انبار، شخص واردکننده و اینکه چه کالایی قبلا در انبار بوده مشخصات داده شود.

بنابر دستورالعمل ابلاغی ۲۵ تیر ۹۸،وزارت صمت موظف است برخط به ما اطلاعات را بدهد که بخشی از آن اتفاق افتاده و همچنان در مرحله تبادل اطلاعات مشکل داریم که هفته گذشته جلسه ای با رئیس گمرک و معاون ایشان برگزار شد و به هم افزایی زبان‌مشترک رسیدیم تا از ظرفیت های پلیس در راستای این‌ماموریت استفاده شود. به عنوان مثال با هوشمند کردن رویه ترانزیت خارجی دیگر نیازی نیست که جلوی محموله در مسیر گرفته شود.

سوال: اطلاعات که سامانه تجارت در اختیار پلیس قرار داده استفاده نشده یا نیازی به استفاده نبوده است؟

بهرامی: بنابر دستورالعمل ابلاغی ۲۵ تیر ۹۸ بند ت، وزارت صمت موظف است نسبت به ایجاد دسترسی بر خط به ناجا برای بهره برداری اطلاعات سامانه جامع انبارها، سامانه ثبت سفارش، سامانه جامع تجارت، سامانه اعتبار سنجی و محل نگهداری انبارها اقدام کند که به رغم فراهم بودن زیرساخت ها این امر به طور کامل صورت نگرفته است.

پلیس به پنجره واحد تجاری فرامرزی گمرک دسترسی کامل ندارد، درحالیکه در پنجره واحد تجارت فرامرزی یک سری اطلاعات دارد که پلیس می تواند در خصوص ورود کالا تجزیه و تحلیل داشته باشد و در گزارشگری مدیریتی دسترسی به ما داده نشده است.

علت عدم تحقق وعده ها برای دسترسی پلیس به سامانه چیست؟ 

باقری پور مدیرکل دفتر فناوری و اطلاعات گمرک: کلیه اطلاعاتی که از ما درخواست کردند به صورت بر خط در اختیارشان گذاشتیم.

در فاز اول رصد محموله در ایستگاه بازرسی پلیس به سه شیوه اطلاعات در اختیارشان گذاشتیم و از طرف ما سیستم پیامکی راه اندازی شده که از این طریق اطلاعات محموله، حامل و راننده را استعلام کنند و در صورت مغایرت با استعلام گمرک اقدامات لازم را داشته باشند.

در خصوص نیروی انتظامی هر درخواستی که داشتند، در اولویت فوق العاده گذاشتیم و ابتدا سرویس ها با حداقل امکانات راه اندازی شد.

در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۹۴ هزار اظهارنامه و پروانه ارسال کردیم که این اطلاعات بر خط بود، در ۳ ماهه امسال ۷۱ هزار رکورد اطلاعات در خصوص پروانه و ۳۸۹ هزار رکورد پته و ۱۰۲ هزار رکورد رویه ترانزیت پروانه داشتیم.

سوال: علت عدم دسترسی پلیس به اطلاعات فرامرزی سامانه جامع تجارت  چیست؟

باقری پور: اطلاعات پنجره واحد تجاری فرامرزی، اطلاعات اظهارنامه است که از فضای داخل گمرک به سامانه جامع منتقل می شود و در واقع جفت این اطلاعات باهم فرقی ندارد.

سوال: دلیل نداشتن دسترسی برخط پلیس به جای استعلام به سامانه چیست؟

محمد شیرازیان مدیر پروژه سامانه تجارت: نیروی انتظامی وب سرویسی در اختیار وزارت صمت قرار داده که اطلاعات در اختیارشان قرار داده باشد، بدین منظور جهت همکاری بیشتر دسترسی به ادمین سامانه انبار به ۲۰۰ نفر از نیروهای انتظامی دادیم که بعد از گذشت سه ماه بدلیل عدم کار با سامانه، کاربری ۱۹۰ نفر غیر فعال و ۱۰ تفر باقی ماند.

ادمین سامانه انبار کارکرد خاص خود را دارد و مشاهده اطلاعات انبار بر مبنای کدپستی است، حال اینکه نیروی انتظامی می خواهد روش تحلیل انجام دهد، زیرساخت ادمین سامانه انبار ندارد.

حال بر فرض اینکه دسترسی فراهم نشده است، علت وجود کالای برند معتبر خارجی به رغم‌ممنوعیت واردات طی ۴ تا ۵ سال اخیر در بازار چیست؟ متاسفانه در بازاری فعالیت می کنیم که قاچاق وجود دارد.

سوال: آیا زیرساخت دسترسی نیروی انتظامی فراهم نبوده یا نیازی به دسترسی نبوده است؟

شیرازیان: دسترسی به طور ۱۰۰ درصد انجام شده است، حال اینکه می گویند سامانه جامع تجارت استعلامی است، استعلامی با آنلاین تفاوتی ندارد.

بنابر متنی که در دستورالعمل وزارت صمت آمده، پلیس وب سرویسی به ما ارائه نداده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید