مشکل صنایع از جنس بی برنامگی است

0
صنعت
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: مشکلات صنایع ایران از جنس بی برنامگی و عدم کنترل آن توسط واحدهای تولیدی یا معدنی است.

به گزارش نبض صنعت، علیرضا میربلوک در مورد ظرفیتها و موانع توسعه صنعتی در ایران اظهار داشت: مشکلات صنایع ایران از جنس بی برنامگی و عدم کنترل آن توسط واحدهای تولیدی یا معدنی است.

وی خانه تکانی اساسی فکری در حوزه فعالیت های اقتصادی را ضروری خواند و افزود: مشکلات بخشی از صنایع با افکار قدیمی قابل حل نیست و اگر تحول فکری صورت نگیرد مشکلات هم حل نخواهندشد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه مشکلات تأمین اجتماعی ترکیبی از مشکلات اجتماعی، صنعتی، معدنی و اقتصادی است، گفت: ما برای رفع موانع در این حوزه راه دیگری جز تغییر پارادایم فکری نداریم.

میربلوک تأکید کرد: سیاست گذاری دولت در حوزه صنعت باید با مشورت مردم، تقویت اجرا و نظارت صحیح با مشارکت عمومی در این حوزه انجام شود.

الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این مورد گفت: نقش مجلس یک نقش تقنینی و نظارت بر اجرای قوانین است و صنعت هم یک مقوله عریض و طویل و پیچیده است که فقط دولتی نیست کمااینکه 90 درصد کشورهای دنیا نیز به سمت اقتصاد و تولید صنعت در بخش خصوصی گرایش پیدا کرده اند.

وی افزود: نمی توان شرکت های دانش بنیان را به صورت دستوری وارد بخش تولید کرد و نیازمند این است که زیرساخت های لازم برای استفاده از ایده ها و فنون روز و دانش روز فراهم شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصویب قانون «تولید جهش دانش بنیان» از سوی مجلس را گامی موثر در این حوزه دانست و اظهارکرد: تأمین منابع برای این شرکت ها و رفع موانع نیز از دیگر اقدامات در دستور کار مجلس و به ویژه کمیسیون صنایع و معادن مجلس است.

همچنین صادقی نیارکی، عضو هیئت عامل و معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: مدل اداره اقتصاد در دنیا یک نظام آمیخته و به شکل دولت-بازار و بازار-دولت است.

وی افزود: ما در عین اینکه باید توسعه صنعتی تاب آور و خوداتکا داشته باشیم و در زنجیره عرضه نقش موثری را ایفا کنیم باید توسعه صادرات کشور را نیز با درآمدهای ارزی مدیریت کنیم.

نیارکی هدفگذاری دولت در این حوزه و تعیین الزامات آن را ضروری دانست و گفت: برای مثال دولت باید برای رشد 8 درصدی اقتصاد برنامه ریزی کرده و در حوزه فناوری و تکنولوژی و مقررات کسب و کارها تسهیل گری کند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مورد اهمیت و لزوم چابکی و چالاکی دولت اظهار کرد: اگر تعداد منابع انسانی دولت بهینه باشد دولت گران قیمتی نخواهد بود و درآمد آن هم صرف زیرساخت ها خواهدشد و البته منافع حاصل از انفال نیز باید صرف زیرساختهای کشور شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید