شاخص تحقیق و توسعه ملی در بنگاه‌های اقتصادی زیر یک درصد

0
معاون سیاست گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سهم واحد تحقیق و توسعه در شرکت‌های اقتصادی ۸۶ صدم درصد بودجه است.

به گزارش نبض صنعت، مهدی الیاسی بیان داشت: سهم هزینه کرد تحقیق و توسعه در کشور‌های مشابه و همسایه ایران بالای یک است و کشور‌های توسعه یافته از سه الی چهار درصد شروع می‌شود، اما در ایران سهمی خیلی پایین‌تر از آن تعلق می‌گیرد.

معاون سیاست گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: یکی از شاخص‌هایی که همیشه در سیاست‌های کلی نظام بوده، افزایش سهم واحد تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی است؛ دیگر کشور‌های دنیا ۷۰ درصد سهم واحد را توسط شرکت‌های بزرگ خصوصی و تنها ۳۰ درصد را دولت تامین می‌کند، اما در ایران برعکس عمل می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف، تفاهم نامه با بنگاه‌های بزرگ است که بتوانیم شاخص کلی سهم تحقیق و توسعه را افزایش دهیم و طبیعتا دولت هم باید هزینه کرد بیشتری داشته باشد، اما دولت ترجیح می‌دهد تا در بنگاه‌های بزرگ سهم بیشتر داشته باشد.

مهدی الیاسی یکی از موضوعات مهم در واحد‌های تحقیق و توسعه را هوشمندسازی مدیریت انرژی دانست و گفت: پیشران‌های اقتصاد دانش بنیان صرفه جویی در انرژی است که با کمک شرکت‌های دانش بنیان مصرف کارخانه‌ها بهینه می‌شود.

معاون سیاست گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان گفت: تنها راه مدیریت محدودیت‌ها، نوآوری و فن آوری است که دانش بنیان‌ها در قالب جهش تولید برنامه‌های خوبی برای شرکت‌های بزرگ پیش بینی کردند مثل برق تجدید پذیر که امروز در برخی کارخانه‌ها اجرا می‌شود

انتهای پیام.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید