هدفگذاری برای صادرات غیرنفتی ۷۵ میلیارد دلاری در افق ۱۴۰۴

0
صادرات
صادرات
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: براساس برنامه‌ریزی ها، صادرات غیرنفتی ما از ۵۰ میلیارد دلار کنونی به ۷۵ میلیارد دلار در افق ۱۴۰۴ افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، علیرضا پیمان پاک در سی‌وششمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه در آغاز به کار دولت سیزدهم، نقشه راه کلانی برای توسعه تجارت خارجی کشور وجود نداشت، گفت: با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی مبنی بر دو برابر شدن صادرات غیرنفتی، هدفگذاری حداقلی انجام دادیم تا در افق ۱۴۰۴ به ۷۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست یابیم.

وی اضافه کرد: در کوتاه مدت اگر بتوانیم صادرات غیرنفتی را به ۶۵ میلیارد دلار برسانیم بسیاری از نیاز‌های ارزی کشور رفع می‌شود و دیگر به وضع مقرراً محدودکننده در اقتصاد نیازی نخواهد بود.

پیمان پاک گفت: برای افزایش صادرات غیرنفتی، ملاک‌هایی قرار دادیم تا براساس سیاست‌های کلان کشور تعامل با کشور‌های همسایه همسو باشد و دیپلماسی تجاری نیز ذیل دیپلماسی اقتصادی و صادرات غیرنفتی ما گسترش یابد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین افزود: صادرات محصولات آب‌بر در شرایط کم آبی خوب نیست، اما این موضوع نباید قاعده در بودجه شود که صادرات همه محصولات کشاورزی و مواد غذایی مشمول عوارض صادراتی یکسان شوند یعنی محصول صادرات کسی که در گلخانه هیدروپونیک بهترین فناوری و کمترین آب‌بری را دارد نباید با فردی که به صورت سنتی محصولی مانند هندوانه را تولید و صادر می‌کند دارای یک عوارض صادراتی باشد بنابراین اگرچه وضع عوارض صادراتی بر محصولات کشاورزی خوب است، اما به‌صورت تخصصی نیست و مشکلاتی ایجاد شده است.

پیمان پاک گفت: اگر مسائل مربوط به حوزه تجارت را تقسیم کنیم ۸۰ تا ۹۰ درصد این مسائل ناشی از خود تحریمی و مشکلات داخلی است و تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد مربوط به مسائل تحریمی از بیرون است که آن مسائل به راحتی قابل مدیریت است، زیرا در این بخش، عزم‌ها هماهنگ است و نیت‌ها همسو است بنابراین حل مشکلات خارجی در مقایسه با مسائل داخلی راحت‌تر است.

وی افزود: ثبات قیمت، ثبات کیفیت و زمان بندی، سه عنصر مهم در توسعه بازار‌های صادراتی است که وجود مشکلاتی در این موارد، شکایت از کالا‌های ایرانی در بازار‌های صادراتی را موجب شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به ضرورت هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری گفت: از ابتدای شروع دولت سیزدهم کارگروهی را با بانک مرکزی ایجاد کردیم و توانستیم گشایش‌هایی نیز به‌وجود آوریم. البته برخی از مشکلات ما ناشی از ناکارآمدی مدیریتی توسط بخش خصوصی بود.

وی به ایجاد تالار دوم اشاره کرد و افزود: تالار دوم را ایجاد کردیم تا با نرخ توافقی صادرات کالا صورت گیرد، اما برخی صادرکننده نما‌ها کار را خراب کردند.

پیمان پاک گفت: باید رویکردمان را در حوزه صادرات تغییر دهیم و صادرات را از بحث سنتی به صادرات فناور محور تغییر دهیم. همچنین به راه اندازی شبکه‌های خرده فروشی در کشور‌های مقصد توسط صادرکنندگان و دولت توجهی نشده است لذا تمرکز ما بر آن است که در بحث زنجیره صادراتی بیشترین ارزش را به کشور وارد کنیم.

وی با بیان اینکه اولویت بندی برای حوزه صادرات انجام داده ایم، افزود: اولویت نخست در صادرات، کشور‌های همسایه و کشور‌های راهبردی بود و در این فرآیند در چند محور تمرکز شد که یکی از محور‌های اصلی بحث توسعه بازار و محور مهم دیگر هم بحث لجستیک بود.

معاون وزیر صمت گفت: همچنین در بحث زیرساخت‌های ریلی کشور، حوزه ترانزیت، حل مسائل گلوگاه‌های ریلی و در خصوص رفع مشکلات گمرکات، اقدامات خوبی انجام شده است.

پیمان پاک با اشاره به موافقتنامه‌های تجاری و بین المللی با کشور‌های مختلف افزود: بحث موافقتنامه تجارت آزاد را با چند کشور آغاز کرده‌ایم و بحث تجارت آزاد اوراسیا نیز به صورت جدی دنبال می‌شود و در ۹ نشست به نتایج خوبی رسیده ایم که تا آذر‌ماه امسال بر سر کالا‌ها توافق خواهد شد و بعد از آن هم مصوبات مجلس در این رابطه دنبال می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: همچنین بحث تجارت آزاد با صربستان و بحث تعرفه ترجیحی با اندونزی را آغاز کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در خصوص مسائل پولی و مالی نیز اقداماتی انجام شده است و تلاش کرده‌ایم شبکه‌های مدیریت تحریم در کشور را به کمک حوزه تجارت غیرنفتی بیاوریم.

پیمان پاک گفت: استقرار رایزنان بازرگانی نیز از اولویت‌های ما در سازمان توسعه تجارت است و در این باره رایزنان بازرگانی ما از ۵ نفر به ۱۲ نفر افزایش یافته است.

وی افزود: ۷ مرکز تجاری ایجاد شده که یکی از این مراکز، مرکز امارات است و تاکنون موفق عمل کرده است. از این رو بنا داریم این مراکز به سفارتخانه‌های تجاری تبدیل شود که بتواند همه خدمات را ارائه دهد.

پیمان پاک همچنین گفت: توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان از اولویت‌های اصلی ما بوده است و در این باره اقدامات مختلفی انجام داده ایم از جمله اینکه مساله ضمانت نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی را حل کردیم.

وی افزود: به موضوع حمل و نقل لجستیک صادراتی ورود و در آستارخان موفق عمل کرده‌ایم. در عمان نیز نخستین بار خط مستقیم راه اندازی شده است ضمن اینکه همین موضوع را برای قطر دنبال می‌کنیم.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه توسعه تجارت الکترونیک برای ما مهم است و روی آن متمرکز شده ایم گفت: مساله تحریم به راحتی با ایجاد شبکه‌های بانکی و دیگر موارد قابل حل است، اما تا کنون توجه لازم به آن نشده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید