نبض صنعت گزارش می دهد
ممنوعیت شماره گذاری تیبا و سمند لغو شد

0
خودرو تیبا
خودرو تیبا
در حالی که پیشتر شماره گذاری تیبا و سمند به دلیل غیرایمن بودن این خودروها از سوی سازمان ملی استاندارد متوقف شده بود، توافق جدید این سازمان با خودروسازان حاکی از پلاک شدن 50 هزار دستگاه تیبا و سمند است. آیا خودروسازان، شروط سازمان استاندارد را عملی کرده اند؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، اوایل خرداد ماه یکی از مسئولان سازمان استاندارد اعلام کرد که سمند و تیبا به‌ دلیل عیوب پرتکرار ایمنی عملکرد از سوی دفتر تخصصی صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از فهرست تمدید اعتبار حذف شدند. بر این اساس، معاون فنی مهندسی پلیس راهور با اشاره به عدم تمدید استاندارد خودروهای سمند، تیبا صندوق دار و تیبا ۲ گفت: پلیس براساس تکلیف قانونی، قطعا خودرو‌هایی را که بی کیفیت است و نقص و مشکلاتی دارند شماره گذاری نخواهد کرد.

مهدی انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد نیز در آن زمان گفت: عموم ایرادات پرتکرار خودروی‌های سمند و تیبا، در انتقال قدرت در سیستم موتور بوده در بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌ها بود که دیدگاه‌های مشتریان علاوه بر موضوعات استانداردی جمع آوری شد و با لحاظ آنها، این خودرو‌ها از فهرست صدور تاییدیه‌های ایمنی، خارج شدند.

در این مورد رضا فاطمی امین، وزیر صمت نیز گفته بود: سکوهای تولید خودروهایی مانند سمند و تیبا و همچنین پژو 405 قدیمی هستند و سالیان زیادی از فناوری تولید آنها می‌گذرد، بنابراین، این خودروها به صورت خواه ناخواه بی‌کیفیت تولید می‌شوند.

در همین خصوص قالیباف، سخنگوی وزارت صمت شرط ادامه روند تولید سمند و تیبا را در رفع عیوب آنها دانسته و گفته بود: ایران خودرو و سایپا به شرطی می‌توانند سمند و تیبا را تولید کنند که بتوانند رضایت سازمان ملی استاندارد را جلب کنند.

بیشتر بخوانید: شروط سازمان استاندارد برای شماره گذاری تیبا و سمند

بیشتر بخوانید: توقف تولید تیبا، سمند و ساینا از ابتدای مرداد

پس از آن، مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان استاندارد با اعلام اینکه ما معتقدیم باید محصول باکیفیت در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: قرار است خودروسازان قالب شروطی از جمله امکان جایگزینی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش رایگان از سه تا پنج سال به همراه رفع عیوب خودروها و انعقاد قراردادی جهت رضایت مشتری تعهدات خود را در این دو محصول انجام دهند.

حالا پس از رایزنی خودروسازان با وزارت صمت و سازمان استاندارد و بررسی جوانب مختلف توقف شماره گذاری سمند و تیبا و بلاتکلیفی خریداران این خودروها، سخنگوی وزارت صمت از شماره گذاری این خودروها خبر می دهد.

به گفته قالیباف، جمع تعهدات خودروسازان در مورد سمند و تیبا کمتر از 50 هزار دستگاه است و طبق هماهنگی با سازمان استاندارد شماره گذاری خواهند شد.

به این ترتیب فاصله بین توقف شماره گذاری و لغو این تصمیم کمتر از دوماه بوده و مشخص نیست پلاک گذاری سمند و تیبا با رعایت شروط سازمان استاندارد از سر گرفته می شود یا خیر؟

هرچند به گفته سخنگوی وزارت صمت قرار است تولید خودرو‌های تیبا، سمند و ساینا از ابتدای مرداد متوقف شود اما باید دید مجوز شماره گذاری فقط به همین تعداد سمند و تیبا ختم می شود یا تولید و پلاک گذاری این خودروها همچنان ادامه خواهد یافت؟

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید