نبض صنعت گزارش می دهد
ارتباط عرضه خودرو در بورس با فرمان خودرویی رئیس جمهور

0
بازدید رئیس جمهور از ایران خودرو
عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر اینکه می تواند شرکت های خودروساز را از زیان خارج کند، عاملی برای رشد کمی و کیفی تولید قطعه سازان و در نتیجه تحقق فرمان خودرویی هشت گانه رئیس جمهور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، هرچند وزارت صمت طی ماه های اخیر با انجام برخی نامه نگاری ها مانع از عرضه خودرو در بورس کالا شد اما در نهایت رایزنی مسئولان بورس کالا باعث شد تا رضایت وزیر صمت برای عملی شدن این امر جلب شود و حالا به نظر می رسد که عرضه خودرو در بورس در آینده ای نزدیک محقق شود.

به عقیده کارشناسان، در شرایطی که شاهد فاصله زیاد بین عرضه و تقاضای خودرو هستیم، خواه ناخواه اختلاف قیمت بالا بر بازار حاکم خواهد بود. هرچند وزارت صمت با ایجاد برخی محدودیت ها و فروش خودرو از طریق قرعه کشی سعی در حذف واسطه ها از بازار خودرو داشته اما همچنان گپ قیمتی بین کارخانه و بازار باعث شده تا تقاضای کاذب برای خرید خودرو بالا باشد و در نهایت افراد مختلفی با هدف واسطه گری وارد فرایند خرید و فروش خودرو می شوند.

در مقابل سودهای بادآورده بازار خودرو، آنچه خودنمایی می کند زیان انباشته شرکت های خودروساز است، زیانی که از قیمت گذاری دستوری ناشی شده و طبق جدیدترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ایران خودرو و سایپا ۵۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.

به عقیده کارشناسان، در چنین شرایطی یکی از بهترین راه های جلوگیری از زیان شرکت های خودروساز، قیمت گذاری عادلانه و شفاف خودرو بر مبنای عرضه و تقاضا در بورس کالا است تا ضمن حذف واسطه گری از بازار خودرو، حاشیه سود مناسب خودروسازان صرف افزایش تیراژ تولید خودرو، ارتقاء مراکز تحقیق و توسعه خودروسازان و بهبود پرداخت مطالبات قطعه سازان شود و در نتیجه پس از مدت کوتاهی شاهد سودده شدن شرکت های خودروساز و قطعه ساز و همچنین بهبود قیمت و کیفیت خودروهای داخلی باشیم.

این اتفاق باعث تحقق بخش بزرگی از فرامین ۸گانه خودرویی رئیس جمهور یعنی بهبود کیفیت، قیمت و روند عرضه خودرو در کنار حذف قرعه کشی خواهد شد.

عرضه خودرو در بورس چه پیامدی دارد؟

طبق اعلام وزارت صمت، در مرحله اول آن دسته از خودروهایی که از روند قرعه کشی خارج می شوند قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند. همچنین به‌ عنوان مثال اگر قرار باشد خودروهای شاسی‌بلند در بورس عرضه شوند، همه خودروسازان شبه‌دولتی و خصوصی باید تمام خودروهای خود در این کلاس را در بورس عرضه کنند.

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای‌ عالی بورس در این خصوص معتقد است: عرضه خودرو به شیوه جدید عاملی برای کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار و نیز حذف دلالی و تعدیل قیمت‌ها خواهد بود.

وی در مورد پیامد عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: شفافیت قیمت، جلوگیری از فساد و رانت و حذف دلالان به تعدیل قیمت‌ها کمک خواهد کرد و اساساً اگر واسطه از بین برود و با عرضه بیشتر خودرو در بازار، تقاضا کاهش یابد، منجر به تعدیل قیمت خودرو در بازار می‌شود.

بازدید رئیس جمهور از ایران خودرو

در حال حاضر یکی از معضلات صنعت خودروسازی این است که باید زمان زیادی صرف شود تا خودرو به دست مشتری برسد. از سوی دیگر نوعی لاتاری ایجاد شده و مردم با شرکت در قرعه‌کشی، با قیمتی بالاتر خودرو را به فروش می‌رسانند در حالی‌ که به جای این اتفاق، خودروساز باید با حذف قیمت‌گذاری دستوری و عرضه بیشتر، خطوط تولید خود را ارتقاء دهد و واحدهای تولیدی پویا و فعال‌تری شود و ضمن تامین نیاز داخلی، بتواند بازارهای خارجی را نیز به دست آورد. بورس کالا راهی برای تحقق این مسئله است.

تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر وضعیت سایر صنایع

از آنجا که صنعت خودرو نقش مهمی در حیات بخش عظیمی از صنایع کشور دارد، رفع مشکلات آن به معنی تقویت سایر صنایع بوده و رونق دیگر بخش ها را به همراه دارد. صنعت قطعه سازی به طور مستقیم متاثر از شرایط صنعت خودرو است و هر تغییری در تولید خودرو مستقیما بر شرایط قطعه سازان تاثیرگذار خواهد بود.

طی سال های اخیر قطعه سازان با معضل دریافت به موقع و عادلانه مطالبات خود از خودروسازان روبرو بوده و همین موضوع بر کمیت و کیفیت تولید آنها اثرگذار بوده است. در نتیجه هر اقدامی در جهت بهبود قیمت فروش خودرو مانند عرضه در بورس باعث رشد صنعت قطعه سازی نیز می شود و راهی برای بهبود این صنعت به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: کمبود سرمایه 100 هزار میلیاردی برای اجرای دستور خودرویی رئیس جمهور

بیشتر بخوانید: ۸دستور خودرویی رئیس جمهور ابلاغ شد + سند

فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه سازان در این مورد معتقد است: اگر ورود خودرو به بورس باعث آزادسازی قیمت‌ها شود، انگیزه خودروسازان و ‏قطعه سازان برای تولید بالا می رود و در نتیجه با رشد تیراژ تولید شاهد خروج خودروسازان از زیان خواهیم بود که ‏تعدیل قیمت قطعه سازان را نیز به همراه دارد‎.‎

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور نیز در این خصوص اظهار داشت: با عرضه خودرو در بورس، قیمت‌های کاذب موجود در بازار تعدیل شده و در عین حال، قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح می شود.

وی افزود: هرچند معتقدیم شیوه درست قیمت‌گذاری خودرو، آزادسازی قیمت‌ها و تبعیت از قوانین عرضه و تقاضاست، اما در شرایطی به سر می‌بریم که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

محبی‌نژاد ادامه داد: با عرضه خودرو در بورس، قیمت‌های کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح می شود و به این ترتیب خودروسازان و قطعه‌سازان با زیان کمتری مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به زیان انباشته ایران‌ خودرو و سایپا، گفت: ادامه مسیر با این شیوه و تداوم زیان‌دهی میسر نیست و منجر به ورشکستگی این دو خودروساز خواهد شد که به معنای از بین رفتن سرمایه‌های ملی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور با بیان اینکه مردم خودروها را با قیمت‌ بالا در بازار می‌خرند، گفت: فاصله ایجاد شده قیمت کارخانه‌ و بازار خودروها نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرف‌کننده است اما معتقدیم عرضه در بورس این شکاف را پر کرده و بازار را به تعادل نزدیک می‌کند.

وی ادامه داد: در میان‌مدت نیز با شکل‌دهی رقابت در بورس، ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوع‌تر شدن تولیدات و همچنین افزایش تیراژ تولید را شاهد خواهیم بود.

در هر حال، عرضه خودرو در بورس یکی از شیوه های شفاف و به دور از فساد به حساب می آید و روشی سودمند برای بهبود شرایط مالی خودروسازان خواهد بود. از این رو ضروری است تا مسئولان دستگاه های مربوطه نسبت به عملیاتی شدن این امر مهم حساسیت بیشتری به خرج داده و مردم و صنعتگران را از فواید آن برخوردار کنند.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید