سرنوشت خودرو‌های برجامی در بازار ‌

0
پژو 2008 که بعد از توافق برجام ۱۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شد، در حال حاضر حدود ۱.۴ میلیارد ارزش دارد.

به گزارش نبض صنعت، خرید پژو 2008 الان ۱.۴ میلیارد تمام می‌شود، اما نخستین خریدارانش در ایران بابت این محصول فقط ۱۰۰ میلیون پرداخت کردند. بعد از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و بازگشت دوباره پژو به ایران، اولین نسخه‌های مونتاژی مدل 2008 توسط ایرانخودر با قیمت تقریبی ۱۰۰ میلیون تحویل مشتریان داده می‌شد، ولی الان شاهد رشد هزار و ۳۰۰ درصدی ارزش این خودرو در بازار هستیم. بعد از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ علاوه بر پژو، شاهد امضای قرارداد بین هیوندای و خودروسازان داخلی بودیم که نتیجه آن خط مونتاژ برخی محصولات مثل i20 بود. پای محصولاتی مثل مدل‌های DS هم به خیابان‌های ایران باز شد، اما سرنوشت همه آن‌ها بی‌شباهت به پژو 2008 نیست.

قیمت پژو 2008؛ یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون

قیمت پژو 2008 در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است درحالی که این خودرو سال ۹۶ و بعد از امضای برجام با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شد. ظرف پنج سال تقریبا هزار و ۳۰۰ درصد به قیمت پژو 2008 در بازار آزاد اضافه شده و الان خریداران این خودرو درقیاس با سال ۹۶ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بیشتر پرداخت می‌کنند. اواخر سال ۹۷ قیمت پژو 2008 در بازار آزاد از ۱۰۰ به ۲۷۵ میلیون تومان رسید. سال ۹۸ ارزش پژو 2008 به ۴۸۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. سال بعد آن را کمی بیش از ۹۰۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌کردند و سال ۱۴۰۰ قیمت این خودرو با عبور از مرز یک میلیارد به یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. درحال حاضر نیز قیمت پژو 2008 توسط برخی از فروشنده‌ها در بازار یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان اعلام می‌شود.

قیمت پژو 301؛ ۸۰۰ میلیون برای مدل‌های کارکرده

پژو 301 محصول دیگر این کارخانه در ایران بعد از امضای برجام بود. مرداد ۹۶ پیش‌فروش پژو 301 توسط ایرانخودرو کلید خورد و فعالان بازار آن را رقیب مستقیم رنو سیمبل می‌دانستند. جالب است بدانید اولین خریداران پژو 301 از نمایندگی‌های ایرانخودرو بابت این محصول ۹۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پرداخت کردند و الان در نبود مدل‌های صفرکیلومتر، مدل‌های کم‌کارکرد آن را بیش از ۸۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌کنند.

قیمت DS7؛ سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون

DS7 کراس‌بک سال ۹۷ توسط آرین‌موتور به بازار خودرو ایران معرفی شد. در بدو ورود به‌خاطر پلتفرم مشابه آن را از نظر ظاهری با پژو ۵۰۰۸ مقایسه می‌کردند آن را رقیب مستقیم لکسوس NX و بی‌ام‌و X۴ در بازار جهانی می‌دانستند. DS7 گران‌ترین خودرو این شرکت در ایران محسوب می‌شد و قیمت آن بیشتر از DS۶ بود. همین الان قیمت DS7 کرا‌س‌بک صفرکیلومتر در بازار حدود سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود درحالی که سال ۹۶ سقف قیمت آن ۴۰۰ میلیون تومان بود. سال ۹۷ قیمت DS7 به حدود ۴۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. این محصول سال ۹۸ به‌جمع مدل‌های میلیاردی اضافه شد. سال ۹۹ برای خرید DS7 باید کمی بیش از ۱.۵ میلیارد تومان پرداخت می‌کردند. پارسال قیمت DS7 کراس‌بک به مرز سه میلیارد تومان رسید و در مرداد ۱۴۰۱ حدود ۳.۴ میلیارد تومان برای آن رد و بدل می‌شود.

قیمت هیوندای i10؛ ۶۵۰ میلیون برای مدل‌های کارکرده

هیوندای i10 یکی از اولین خودرو‌هایی مونتاژی بود که سروکله آن بعد از برجام در خیابان‌ها پیدا شد. محصولی که به‌عنوان کوچکترین محصول هیوندای شناخته می‌شود و از زمستان ۹۵ به دست مشتریان رسیده است. البته تداوم مونتاژ این محصول بیشتر از یک سال ادامه نداشت و کرمان‌موتور همان نسخه‌های اولیه را با قیمت ۷۲ میلیون تومان تحویل مشتریان می‌دادند. درحال حاضر مدل‌های صفرکیلومتر این محصول در ایران وجود ندارد، اما بد نیست بدانید فروشند‌های مدل‌های دست‌دوم با کارکرد زیر ۵۰ هزارکیلومتر ارقام بالای ۶۵۰ میلیون تومان را به خریداران پیشنهاد می‌دهند.

قیمت هیوندای i20 ؛ یک میلیارد

قیمت هیوندای i20 سال ۹۶ حدود ۸۷ میلیون تومان بود. بعد گذشت پنج سال الان آن را حدود یک میلیارد تومان معامله می‌کنند. به این ترتیب ظرف این مدت شاهد رشد هزاردرصدی قیمت هیوندای i20 هستیم. زمستان ۹۵ با امضای قرارداد بین هیوندای و کرمان‌موتور نسل دوم یعنی نسل مونتاژی هیوندای i20 پا به خیابان‌های ایران گذاشت و مونتاژ آن تا سال ۹۷ ادامه داشت. البته در همان سال ۹۷ کرمان‌موتور با اضافه کردن چند آپشن مثل اضافه شدن دوربین به آینه وسط i20 آپشنال را معرفی کرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید