بهره برداری بیش از ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور

0
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور به بهره برداری رسیده است و رشد خوبی در این زمینه داشته ایم.

به گزارش نبض صنعت، علی رسولیان با حضور در رسانه ملی گفت: شهرک ها و نواحی صنعتی محصول انقلاب هستند و لذا این تعداد شهرک و ناحیه که ایجاد شده همه مربوط به بعد از انقلاب است.

رسولیان عنوان کرد: در چند سال گذشته و به‌خصوص بعد از فرمایش مقام معظم رهبری و تأکید بر تولید داخلی و ممنوعیتی که در ۲۵۰۰ قلم کالا ایجاد شد، رشد خوبی را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی داشتیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت‌های صنعتی گفت: در ۸۴۷ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی، ۴۹ هزار و ۵۰۰ واحد بهره‌بردار وجود دارد و بهره‌برداری از شهرک‌ها رشد خوبی را در طول یکی دو سال گذشته داشته است.

وی ادامه داد: نزدیک به یک میلیون نفر به‌صورت مستقیم مشغول به‌کار هستند. اینکه تقاضا برای زمین افزایش پیداکرده نشان از این دارد ه تمایل به سرمایه‌گذاری افزایش‌یافته و وضعیت بنگاه‌های موجود در شهرک‌ها در حال رشد است.

رسولیان افزود: در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز، شیراز و اصفهان قاعدتاً واگذاری زمین با محدودیت‌هایی مواجه است، یعنی اگر امروز هر میزان زمین در شهر تهران آماده واگذاری باشد متقاضی برای آن وجود دارد و فرد حاضر نمی‌شود از تهران به‌جای دیگر برود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت‌های صنعتی عنوان کرد: محدودیت‌های مربوط به شعاع ۱۲۰ کیلومتر، محیط‌زیست و آمایش سرزمین وجود دارد که نمی‌توانیم به هر میزانی که تقاضا برای تهران وجود داشته باشد زمین اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: در سطح کشور در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار هکتار زمین آماده واگذاری داریم و برای این زمین‌ها آب، برق، گاز و زیرساخت‌های لازم در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: به هر میزان تقاضای که در شهرهای بزرگ وجود داشته باشد نمی‌توانیم زمین صنعتی عرضه کنیم؛ زیرا خارج از آمایش است.

رسولیان بابیان اینکه تقاضای زیادی برای ایجاد شهرک در تهران داریم، اظهار کرد: دستگاه‌های خدماتی بنا به دلایلی از توسعه بیش‌ازاندازه شهرک جلوگیری می‌کنند. مناطقی که در مرزها وجود دارد، دچار محرومیت هستند. برای رشد مناطق محروم باید مشوق‌هایی بگذاریم تا بقیه هم بتوانند رشد مناسبی داشته باشند.

رسولیان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اداره شهرک‌های صنعتی بر عهده چه کسی است، افزود: برابر قانون وقتی شهرک را واگذار می‌کنیم، اداره شهرک بر عهده بخش خصوصی است، زیرا قانون به ما اجازه نمی‌دهد. عمده منابع ما از محل ارائه خدماتی است که در شهرک‌ها انجام می‌دهیم.

وی گفت: برابر قانون برنامه، قوانین مصوب و ارائه خدمات توسط تمام شرکت‌های خدماتی آب، برق، گاز و حتی درب واحد و درب شهرک بر عهده آن شهرک است. بخشی از مالیات بر ارزش‌افزوده که پرداخت می‌کنند برای اداره شهرک‌های صنعتی است.

رسولیان افزود: در یک جایی آب را تأمین کردیم در طول زمانی که شهرک‌ها را اداره می‌کردند میزان آب دهی چاه‌ها کم شد. مشکلات جدی آب در کشور داریم لذا آب موردنیاز صنعت تأمین نمی‌شد. در عباس‌آباد مازاد آب را تأمین کردیم و امسال پست برق را در آنجا بهره‌برداری کردیم که بخش عمده‌ای از پول را ما دادیم.

وی ادامه داد: پولی که برای سرمایه‌گذاری می‌دهیم باید از بخش خصوصی بگیریم؛ زیرا منابعی نداریم و بدهکاری‌هایی در برخی شرکت‌ها داریم.

رسولیان در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت برق شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: قطعی برق به زیرساخت شهرک ارتباطی ندارد، بلکه ناشی از کمبود برق در کشور است. سال گذشته این کمبود خیلی جدی بود و به‌شدت به‌صورت غیر برنامه‌ریزی‌شده قطعی برق داشتیم. امسال با وزارت نیرو برنامه‌ریزی کردیم تا مشکلات اضافه نشود.

وی عنوان کرد: به هر شرکتی که زمین واگذار کرده‌ایم تعهد داریم. در خیلی از جاها هزینه و تأمین آب و برق و آسفالت را انجام می‌دهیم. ما ممنوعیت هزینه کرد داریم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت‌های صنعتی تأکید کرد: در یک سال گذشته باوجود تورم زیاد، میزان تامین آب حداقل ۵۰ درصد بیشتر از سال ۹۹ بوده است. سال گذشته بیش از ۷ هزار هکتار زمین اضافه کرده‌ایم که ۱۴ برابر سال قبل بوده است.

رسولیان خاطرنشان کرد: تعهداتی که داریم را انجام می‌دهیم، بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات پست برق مشارکت داشتیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید