تکاپوی خودروسازان برای واردات خودرو/از فعال کردن سایت های زیان ده خارجی تا صادرات موتورسیکلت

0
خط تولید ایران خودرو

در حالی که مدیران خودروساز تا کنون تحمیل دولت ها به ایجاد واحد تولید خودرو در کشورهای دیگر را عاملی برای زیان ده شدن خود عنوان می کردند، به نظر می رسد مصوبه مجلس برای واردات خودرو در ازای صادرات خودرو باعث شده تا خودروسازان دوباره به فکر فعال کردن سایت های تولید خود در خارج از کشور بیفتند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار، طبق مصوبه اخیر مجلس برای ساماندهی بازار خودرو، واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات آزاد است که با توجه به عطش بازار پس از ممنوعیت 3 ساله واردات خودرو، جذابیت قابل توجهی را ایجاد می کند. این موضوع باعث شده تا شرکت های خودروساز نسبت به فعال کردن دوباره برخی سایت های تولید خود در خارج از کشور اقدام کنند هرچند که این سایت ها با زیان همراه باشد اما ظاهرا سود حاصل از واردات خودرو، نه تنها این زیان را پوشش خواهد داد بلکه سود قابل توجهی را نیز برای شرکت های خودروساز به همراه دارد.

در عین حال خودروسازان به فکر صادرات موتورسیکلت نیز افتاده اند و برای این موضوع برنامه ریزی کرده اند در حالی که تولید و صادرات موتورسیکلت به صنعتی دیگر مربوط می شود.

بر این اساس، هرچند امروز کیانوش پورمجیب معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو، تمدید کنوانسیون معافیت گمرکی از سوی دولت سنگال را عاملی برای پیگیری موضوع صادرات ایران خودرو به این کشور عنوان کرده اما واردات خودرو به ازای صادرات می تواند دلیل محکمتری برای این موضوع باشد.

پورمجیب در این مورد گفت: اقدامات لازم برای فعال سازی مجدد سایت تولیدی ایران خودرو در این کشور موسوم به «سنیران‌اتو» انجام شده و در نهایت منجر به تولید و عرضه محصولات ایران خودرو به بازار شد.

وی با اشاره به راهبرد فعلی ایران خودرو در حوزه صادرات مبنی بر توسعه سهم بازار برون مرزی ایران خودرو، حمایت همه‌جانبه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ایران‌خودرو را عامل مهمی در احیای سایت سنگال ارزیابی کرد و افزود: با ساماندهی سایت تولیدی «تیس» و «داکار» موفق به از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و تولیدی در سنگال می‌شویم. 

پورمجیب با بیان اینکه در مرحله نخست تولید سمند با کاربری تاکسی آغاز شده است،‌ افزود: سایر محصولات نیز در حال معرفی به بازار سنگال برای بررسی نیاز و سلایق مشتریان این کشور است.

وی با بیان اینکه با وجود محدودیت‌های بین‌المللی،‌ تلاش‌های ایران خودرو برای احیای این سایت به ثمر نشسته است،‌ اظهار کرد:‌ حمل و ارسال محموله‌های سفارش‌گذاری شده از سوی طرف سنگالی صورت گرفته و مونتاژ و عرضه سمند تاکسی آغاز شده است.

معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو از ارسال محموله دوم برای مونتاژ خودرو خبر داد و گفت: با فعال سازی سایت سنگال،‌ اهداف صادراتی در منطقه آفریقا را با سهولت بیش‌تری دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: در حال برنامه‌ریزی برای صادرات سایر محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به سنگال از جمله محصولات تجاری سنگین و نیمه سنگین و موتور سیکلت نیز هستیم.

انتهای پیام

 

 

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید