آئین نامه واردات تنها خودروسازان را راضی می کند

0
خودرو خارجی
یک نماینده مجلس گفت: با وجود همه پیگیری‌ها و فریادها واردات خودرو كه می توانست به كام مردم شیرین باشد، با آئین نامه بدی كه نوشته شده تنها رضایت خودروسازان را برآورده می کند.

جلال رشیدی كوچی در مورد آئین نامه واردات خودرو اظهار كرد: با پیگیری هایی كه انجام شد واردات خودرو به قانون رسمی كشور تبدیل شد.

وی افزود: با وجود همه پیگیری ها و فریادهای ما این واردات كه می توانست به كام مردم شیرین باشد متأسفانه با آئین نامه بدی كه نوشته شده به جای اینكه رضایتمندی مردم را در نظر بگیرد رضایت خودروسازان در نظر گرفته شد.

کوچی با اشاره به مهم ترین معایب آئین نامه واردات خودرو گفت: اولین ایراد آئین نامه این است كه یك سقف دلاری برای واردات خودرو تعیین شده است.

هدف ما این است كه خودروهای غیرلوكس وارد كنیم اما وقتی سقف ۲۰ هزار دلاری تعیین می كنیم در اصل به افرادی كه خودروهای آنچنانی دارند كمك كرده ایم.

رشیدی كوچی خاطرنشان كرد: واردات خودرو باید بر اساس قیمت خودرو تعرفه گذاری شود اما در آئین نامه این موضوع را اعمال نكردند.

وی اضافه كرد: متأسفانه ماده ۲ آئین نامه در آخرین لحظه تغییر كرد آن هم اینكه برای خودروهای تا سقف ۱۰ هزار دلار ۱۰ درصد تعرفه در نظر گرفته شده بود كه معقول هم بود و قشر متوسط جامعه می توانستند به خودروهای مناسب دسترسی پیدا كنند اما با این حذف، ماده ۱۴ قانون گمركی جایگزین شد و ۱۰ درصد تعرفه به ۵۰ درصد افزایش یافت.

این نماینده مجلس گفت: ایراد بعدی آئین نامه كه ما بارها هم اعلام كردیم سقف یك میلیارد دلاری است كه از بانك مركزی تقاضا كردند در صورتی كه ما به ارز دولتی نیاز نداشتیم و این ارز رانت ایجاد می كند.

بیشتر بخوانید: جزئیات واردات خودرو به مناطق آزاد

رشیدی كوچی ارائه خودروهای وارداتی به بورس را نیز یك ایراد دانست و اظهاركرد: قرعه كشی خودرو در دنیا معمولاً برای خودروهای خاصی است كه خیلی كم تولید می شود اما در ایران متأسفانه برای خودروهایی كه تكنولوژی آن مربوط به سی سال قبل است قرعه كشی می گذارند و عرضه این خودروها به بورس هم نوعی محدودیت است كه در بلند مدت به نفع مردم نخواهد بود.

در این مورد، فربد زاوه از فعالان بازار خودرو نیز گفت: میزان سود فعالان اقتصادی كه وارد این حوزه می شوند عدد محدودی است و انتفاع خاصی برای واردكننده ندارد.

وی افزود: تنها مزیت عرضه خودرو در بورس این است كه انتفاع عمومی دارد اما محدود بودن سقف عرضه باعث مهندسی شدن بازار می شود و البته بازار مهندسی شده هم تأثیر چندانی بر سطح عمومی قیمت ها نخواهد داشت.

زاوه قضیه واردات خودرو را حاصل ورود و دخالت های مكرر ارگان ها دانست و گفت: بهتر است كه دولت سقف ۲۰ هزار دلاری را بردارد تا واردات توسط همه افراد اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید