اجرای سند توسعه صنعتی از تدوین آن مهم‌تر و مشکل‌تر است

0
صنعت، کارخانه
رییس موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی گفت: راهبرد استراتژی توسعه صنعتی راهبردی برای توسعه اقتصادی از مسیر صنعتی شدن است و تدوین و اجرای این استراتژی اقدام بسیار سختی است. چون مجموعه ای از گروهها و ذینفعان را درگیر خواهد کرد و به تعارض منافع خواهد انجامید.

به گزارش نبض صنعت، احمد تشکینی در ششمین نشست از سلسله میزگردهای تخصصی سیاست صنعتی در این موسسه، با عنوان «نقدی بر تدوین و اجرای استراتژی های توسعه صنعتی کشور: دلایل عدم توفیق و مسیر رو به جلو» با بیان اینکه نباید سندنویسی به عنوان هدف در نظر گرفته شود، افزود: سند نویسی هدف نیست اما اجرای سندی که در حوزه سیاست و استراتژی صنعتی نوشته می شود، باید الزام آور باشد.

وی با بیان اینکه در هیچ کشوری تدوین استراتژی توسط وزارتخانه بخشی انجام نمی‌شود و یک سند باید برای همه بخش های بانکی و مالیاتی و غیره باشد، ادامه‌داد: به‌طور معمول استراتژی توسعه صنعتی در اواخر کار دولت ها تدوین می شود که این امر سبب اجرایی نشدن آن می شود.

تشکینی، تدوین استراتژی توسعه صنعتی را نیازمند ابزارهای مناسب اقتصادی، حضور ذی نفعان و دست اندرکاران در این امر و اجماع سازی دانست و گفت: تدوین این سند اقدام بسیار سختی است و اجرای آن از تدوین سخت تر خواهد بود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید