رشد ۴۵درصدی تجارت ایران با كشورهای حاشیه دریای خزر

0
مدیركل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه در سازمان توسعه تجارت از رشد ۴۵درصدی صادرات و واردات میان ایران با كشورهای حاشیه دریای خزر در ۵ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، رحمت‌الله خرمالی در خصوص مجمع كشورهای ساحلی خزر اظهار كرد: از سوی ایران، وزارت صمت مسئول و متولی سند امضا شده است كه در بخش‌هایی از آن توسعه همكاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترك و همكاری‌های حمل‌ونقلی و انرژی و… آمده است.

وی افزود: اولین مجمع اقتصادی با حضور سران ۵ كشور برگزار شد و هر دو سال یكبار نیز برپا می‌شود. این مجمع سه رویكرد دارد و با معرفی توانمندی كشورها برگزار شده است.

خرمالی گفت: حدود ۹ میزگرد برای روز چهارشنبه طراحی شده است و براین‌اساس نشست‌هایی در حوزه انرژی، سلامت، بهداشت، حمل‌ونقل، علمی و… برگزار می‌شود و نشست وزرای اقتصادی در دیدار‌های دوجانبه از دیگر بخش‌هاست.

به گفته مدیركل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه در سازمان توسعه تجارت دریای خزر میان ۵ كشور، ظرفیتی وارداتی ایجاد كرده است؛ به‌گونه‌ای كه روسیه بیش از ۲۹۰ میلیون دلار، قزاقستان ۵۰ میلیون دلار و تركمنستان تا ۴ میلیون دلار واردات داشته است.

خرمالی صادرات ایران به آذربایجان را ۳۰۰، روسیه ۲۹۰، تركمنستان ۱۷۰ و قزاقستان ۲۶۵ میلیون دلار تخمین زد و افزود: در كنار مزیت‌های فوق، روسیه در حوزه غذا، تأمین مواد خوراكی، روغن خام از پتانسیل خوبی برخوردار است.

وی گفت: مجموع صادرات و واردات طی ۵ ماه گذشته حدود ۴۵ درصد رشد داشته است.

خرمالی ادامه داد: وزارت میراث‌فرهنگی متولی گردشگری دریایی است و ما در صادرات كالا و خدمات تمركز داریم و ما برای ورود به این ۴ كشور حاشیه دریای خزر یا از بال شرقی كریدور شمالی جنوبی استفاده می‌كنیم و یا از مرز اینچه برون وارد تركمنستان می‌شویم.

وی استفاده از بال غربی را هم نیازمند تكمیل ظرفیت‌ها دانست و گفت: طرف روس برای مشاركت در تكمیل پروژه اعلام آمادگی كرده است.

انتهی پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید