جزئیات حضور پررنگ قطعه سازان در هفدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات

0
این روزها هفدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو، لوازم و مجموعه های خودرو تهران در حالی برگزار شده که استقبال قطعه سازان از این نمایشگاه نشان دهنده هدف گذاری آنها برای ارتقاء کمی و کیفی تولیداتشان است. به گفته دبیر انجمن قطعه سازان ایران حضور گسترده قطعه سازان در این دوره از نمایشگاه قطعات به معنی آن است که با وجود مشکلات مالی، تحریم ها و محدودیت های بین المللی، چرخ تولید، اقتصاد و اشتغالزایی در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور همچنان در حال حرکت است.

به گزارش نبض صنعت، مازیار بیگلو با اشاره به مشارکت بالای قطعه سازان و اصناف در هفدهمین نمایشگاه قطعات اظهار داشت: علاوه بر کاهش محدودیت های کرونایی، وجود فضای امیدواری به رفع مشکلات در صنعت قطعه سازی به خصوص در سطح اصناف و شبکه خدمات پس از فروش، در کنار اقدامات وزارت صمت در جلوگیری از قاچاق و مقابله با واردات قطعات تقلبی، در اسقبال از این دوره نمایشگاه قطعات نقش موثری داشته است.

حضور گسترده قطعه سازان کوچک در نمایشگاه قطعات

وی تاکید کرد: امسال قطعه سازان تا حد امکان تلاش کردند در قالب زنجیره تامین ساپکو و سازه گستر در هفدهمین نمایشگاه قطعات حضور پیدا کنند که این مساله نیز جای امیدواری دارد چرا که به نظر می رسد با اتفاقاتی که در مبارزه با انحصار در صنعت خودروسازی صورت گرفته است قطعه سازان کوچک تر امیدوار شدند از بازار خودروسازی سهمی را در تامین قطعات بدست آورند.

وی همچنین فرصت استثنایی بازار خودرو روسیه برای صنعت خودرو و قطعه سازی ایران و تاثیر چنین پروژه هایی در توسعه بازار قطعه سازان را در مشارکت بالای قطعه سازان در هفدهمین نمایشگاه قطعات موثر دانست و بیان کرد: با وجود مشکلات و فشارهای مالی که تمام قطعه سازان به خصوص تیروان ها تحمل می کنند اما وجود دلایلی که ذکر شد، موجب شده که قطعه سازان در نمایشگاه قطعات امسال با امیدواری بیشتری حضور یابند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در ادامه نمایشگاه قطعات را محلی برای ایجاد فرصت های جدید و تعامل بیشتر بین قطعه سازان عنوان کرد و گفت: با محدودیت هایی که در فضای بین المللی و تحریم ها ایجاد شده است قطعه سازان با حضور در چنین نمایشگاه هایی عمدتا به سمت تبادلات داخلی حرکت کردند ضمن اینکه فرصت حضور در نمایشگاه باعث می شود سازندگان و شبکه های توزیع در آشنایی با چنین فضایی، بازار را توسعه دهند.

بیگلو ادامه داد: گر چه همچنان مشکلات و نقایصی در حوزه تولید و کیفیت در صنعت خودرو و قطعه سازی وجود دارد اما فرصت حضور در چنین نمایشگاههایی این پیام را مخابره می کند که به رغم تحریم ها، چرخ تولید با اشتغالزایی در این صنایع در حال حرکت است ضمن اینکه حضور در چنین نمایشگاه هایی ویترین خوبی برای معرفی توانمندی صنعت کشور در مقابل دیدگان شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان خارجی است.

رفع مشکل اعطای گواهینامه داخلی IATF به سازندگان

وی در ادامه به امضای تفاهم‌نامه همکاری شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با انجمن قطعه سازان ایران در حاشیه هفدهمین نمایشگاه قطعات و مجموعه های خودرو اشاره کرد و با اشاره به اهداف این همکاری در افزایش نظارت، شناسایی عیوب و ارتقای کیفیت قطعات خودرو، اظهار داشت: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) همواره بر نظارت و بازرسی کیفیت و استاندارد خودرو شناخته شده بود و نام این شرکت کمتر در کنار قطعه سازان عنوان شده بود اما با این تفاهم نامه به همان میزان که نظارت بر کیفیت و بررسی رضایت مندی مشتریان از کیفیت خودروها صورت می گیرد همان موارد در صنعت قطعه سازی نیز تسری پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین اعطای گواهینامه داخلی IATF به سازندگان با رعایت استانداردهای تخصصی خودرو از دیگر مزیت های این تفاهم نامه است. در واقع با نظارت و بازرسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد محدودیت هایی که به جهت تحریم ها در ارائه گواهینامه IATF از سوی شرکت های خارجی ایجاد شده است با بازدیدها و ممیزی های تخصصی ISQI رفع می شود و با توسعه فعالیت های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در صنعت قطعه سازی و رصد مشکلات و نارضایتی ها در بازار قطعات و انتقال آن به تولیدکنندگان قطعات، قدم مثبتی در درمان مشکلات و ارتقای کیفی قطعات در کشور برداشته می‌شود.

تجمیع قطعه سازان با دخالت دولت غیرممکن است

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان ایران همچنین در خصوص تشکیل تیرینگ در صنعت قطعه سازی و اظهارات اخیر معاون وزیر صمت در خصوص مزیت حرکت در این زمینه در کیفی سازی قطعات، گفت: موضوع تیرینگ (Tiering) که در برخی از کشورهای اروپایی انجام و به عنوان الگو مطرح می شود اولا با دخالت دولت و نهادهای حاکمیتی انجام نشده و به صورت خودکار و بر اساس نیاز و شرایط اقتصادی و تعاملات شرکتها صورت گرفته است.

وی افزود: با وضعیت اقتصادی که امروز در بخش خودروسازی و قطعه سازی کشور وجود دارد عملا حرکت در این زمینه به صورت عملیاتی غیر ممکن است زیرا زمانی که شرکتها در این مسیر حرکت می کنند به جهت کاهش سورس های قطعه سازی در زنجیره تامین خودروسازان و نبود منابع عظیم مالی، عملا مشکلات زیادی را برای خودروساز در پرداخت مطالبات قطعه سازان ایجاد می کند.

بیگلو تصریح کرد: حرکت به سمت تشکیل تیرینگ ها و تجمیع قطعه سازان کوچک در دل مجموعه های بزرگ قطعه سازان با دستور و ورود حاکمیت غیر ممکن است اما با بهبود شرایط اقتصادی شرکتها، تصحیح تیراژ خودروسازان، حذف قیمت گذاری دستوری و دریافت به موقع مطالبات سازندگان، خود شرکتها در این جهت خواهند رفت کما اینکه در دهه 70 با وجود 1500 واحد قطعه سازی به تدریج بسیاری از آنها تجمیع شدند و به سمت تیرینگ رفتند چنانچه امروز عملا 800 قطعه ساز هستند که با خودروسازان همکاری دارند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید