اعطای وام قرض‌الحسنه ۵۰۰میلیونی به دانش‌بنیان ها

0
یك كارشناس پولی و بانكی از اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰۰ میلیون تومانی به شركتهای دانش بنیان تازه تاسیس خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، رضا رزمی با اشاره به دو نوع تسهیلاتی كه بانك‌های قرض الحسنه ارائه می‌دهند، اظهار كرد: بر اساس آخرین مجوز بانك مركزی به بانك‌های قرض‌الحسنه، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به اشخص حقیقی تسهیلات می‌دهند.

وی افزود: برای اشخاص حقوقی هم مجوزی صادر شده تا ۵۰۰ میلیون تومان و بیشتر تسهیلات در نظر گرفته می‌شود؛ از جمله شركت‌های تازه تأسیس دانش بنیان كه با این مبلغ می‌توانند كسب و كار خود را رونق دهند.

رزمی مكانیزم اعطای تسهیلات را هم بر اساس عملكرد حساب عنوان كرد و افزود: برخی تسهیلات نظیر ازدواج از سوی بانك مركزی برای بانك‌های قرض الحسنه به صورت تكلیفی صادر می‌شود كه سقف ۲۰۰ میلیون تومان دارد.

وی در خصوص بازپرداخت تسهیلات دانش بنیان گفت: این بازپرداخت به مبلغ بستگی دارد و حتی در برخی موارد بازپرداخت تا ۷ سال به طول می‌انجامد.

رزمی در پاسخ به این سوال كه آیا مبالغ بلوكه شده هم در اعطای این تسهیلات دخیل هست یا خیر، گفت: در شبكه بانك‌های قرض الحسنه پولی بلوكه نمی‌شود و بر اساس كاركرد، امیتازی برای مشتریان در نظر می‌گیرد.

بر این اساس ممكن است حتی یك روز هم پولی در حساب این افراد موجود نباید ولی بر اساس كاركرد، امتیازی به دست می‌آورند كه به تسهیلات تبدیل می‌شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو، با اشاره به اینكه دو بانك قرض الحسنه فعال در كشور می‌بایست نیاز بیش از ۷۰درصد مردم را مرتفع كنند كه بار سنگینی را روی دوش این دو بانك سوار می‌كند، لزوم توسعه یافتن بانك‌های متعدد قرض الحسنه را متذكر شد و گفت: بانك‌های جدیدی باید وارد این عرصه شوند.

بیشتر بخوانید : آئین نامه مالیاتی شرکتهای دانش بنیان ابلاغ شد+مصوبه

رزمی معتقد است بانك‌های تجاری بسیاری در این عرصه فعالیت دارند؛ حال آن كه نیاز مردم به بانك‌های تجاری چندان زیاد نیست و حتی شاید نسبت به درخواست مردم برای دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی توجه نكنند.

وی تاكید كرد: بانك‌های قرض الحسنه بر طبق اساس نامه خود، اجازه دارند سرمایه و منابع را در حوزه بنگاه داری هزینه كنند و موظف هستند تمام منابع خود را صرف تسهیلات قرض الحسنه نمایند و فعالیت آن‌ها توسط بانك مركزی و وزارت اقتصاد به طور مداوم رصد می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید