گارانتی لوازم خانگی خارجی، متفرقه است

0
لوازم خانگی
دبیر اتحادیه لوازم خانگی گفت: كالاهای خارجی به صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند و در صورت ادعای فروشنده هم، گارانتی این دستگاه‌ها قطعا متفرقه است.

به گزارش نبض صنعت، محمد حسین رحیمی در پاسخ به این سوال كه در زمان خرید لوازم خانگی چگونه باید از اصالت كالا مطمئن شد، اظهار كرد: وقتی كالای تولید داخل خریداری می‌شود، مشتری باید بداند كارخانه‌ها دارای كد شناسایی و كد رهگیری هستند.

وی افزود: طی دو سال گذشته این كدها به صورت یك برچسب روی هر وسیله نصب شده است تا مردم هنگام خرید هر كالا با شماره گیری كد دستوری #۷۷۷۷*۴* با تلفن همراه خود كد شناسایی یا رهگیری كالای مورد نظر را استعلام کند.

رحیمی گفت: با شماره‌گیری هر كدام از این كدهای منحصربه فرد، كارخانه تولید كننده، تاریخ، گارانتی و دیگر اطلاعات آن كالا برای خریدار ارسال می‌شود. راه دوم از طریق سامانه جامع گارانتی است كه می‌توانند از طریق تلفن همراه وارد این سامانه شده و نوع كالا را درج کنند.

وی افزود: مشخصات كالای خریداری شده در سامانه درج شده است و مردم می‌توانند به صورت كامل اصالت كالای مورد نظر را رهگیری كنند و بدانند توسط كدام شركت و در چه مدت زمانی تولید شده است.

این فعال لوازم خانگی ایرانی تاكید كرد؛ دستگاه‌هایی كه فاقد این دو كد هستند، به تعبیری زیر پله‌ای و توسط كارگاه‌های بدون نام و نشان ساخته شده‌اند كه توصیه می‌شود از خرید چنین كالاهایی جدا خودداری شود.

رحیمی افزود: این كالاها نه خدمات پس از فروش دارند، نه گارانتی و هیچ حمایتی از مشتری بواسطه خرید و استفاده از آن كالا از جانب نهادهای مسئول صورت نخواهد پذیرفت.

وی خاطرنشان كرد: در سطح تهران یا سایر شهرها، نمایندگی رسمی كارخانه‌ها وجود دارد، لذا مردم سعی كنند اقلام مورد نظر را از طریق این نمایندگی‌ها خریداری كنند، زیرا كالاهایی كه عرضه می‌كنند دارای كد رهگیری اتحادیه است و نمی‌توانند كالای بدون اصالت را به فروش برسانند.

رحیمی همچنین تاكید كرد: تمام گروه‌های كالایی در حوزه لوازم خانگی ملزم به درج و دریافت كد رهگیری و شناسایی هستند و اگر كارخانه‌ای چنین كاری نمی‌كند، یعنی خارج از ضوابط عمل كرده است.

وی یادآوری كرد: برخی كالاهای خارجی از حدود ۴ سال گذشته واردات رسمی به كشور ندارد و اگر هم در بازار داخلی مشاهده می‌شود، حتما به صورت قاچاق و فاقد گارانتی هستند، در نتیجه آن كالا با توجه به اصیل نبودن و گارانتی متفرقه قطعا برای خریداران دردسر ایجاد خواهد كرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید