سرگیجه قیمتی بازار دلار

0
ارز
ارز
مشاهدات به عمل آمده از روند معاملات ارز و سکه در دومین روز کاری هفته نخست دی ماه حاکی از آن است که همچنان جو خرید در بازار وجود داشته و نرخ‌ها در حال افزایش هستند. این در حالی است که بررسی‌ها از معاملات سامانه بازار متشکل ارزی گویای آن است که نرخ دلار رسمی تاکنون واکنشی به این افزایش قیمت‌ها نداشته و همچنان در نیمه نخست کانال ۳۶ هزار تومانی در حال نوسان است.

به گزارش نبض صنعت، دیروز یکشنبه ۴ دی ماه روند نرخ‌ها در معاملات بازار تهران افزایشی بود. با این حال نرخ دلار در معاملات سامانه بازار متشکل همراهی قابل توجهی از خود به نمایش نگذاشت. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۵۰ تومان افزایش نسب به نرخ روز شنبه آغاز کرد و تا انتهای معاملات روز در پله چهارم کانال ۳۶ هزار تومانی به نوسان پرداخت.

در نهایت نیز با حدود ۹۵ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۳۶ هزار و ۳۲۹ تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید. این در حالی است که گزارش‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران خبر از برخورد نرخ دلار آزاد با سقف قیمتی ۴۱ هزار تومانی می‌دهد.

کارشناسان ارزی شکاف قیمت حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را عامل ایجاد تقاضای کاذب در بازار می‌دانند. چرا که سودجویان می‌توانند با اجاره کارت ملی و خرید سهمیه ارز سالانه دیگر افراد و فروش آن در معاملات غیر‌رسمی از این عمل سود کسب کنند. روز گذشته رئیس مجلس نیز پس از قرائت گزارش‌های اقتصادی توسط رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، از وضعیت چند نرخی بازار ارز انتقاد کرد و گفت: مجلس و دولت در کلان باید یک سیاست واحد را دنبال کنند و مشخص باشد که ارز قرار است تک‌نرخی نگه داشته شود یا شناور یا دستوری باشد.

بیشتر بخوانید : بی‌محلی دلار به بازارساز

روز گذشته مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد از پرونده ۶۶ نفر فعال غیرمجاز ارزی با گردش مالی بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان خبر داد. به گزارش این نهاد از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون پرونده ۶۶ نفر فعال غیرمجاز ارزی با گردش مالی بالای ۸۰ هزار میلیارد تومان، توسط مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد، به مراجع قضایی ارسال شده است که این امر نشان از افزایش سیاست‌های بازدارنده نهاد‌های قضایی نسبت به اخلال‌گران ارزی دارد.

روز گذشته نرخ سکه طلا نیز در معاملات بازار تهران افزایشی بود و قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات یکشنبه با حدود ۳۶۵ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم ۲۰ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید