هشدار بارش برف و باران در ۲۴ استان

0
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد ورود سامانه بارشی جدید به کشور از بارش برف، باران، کاهش محسوس دما، کولاک و یخبندان در ۲۴ استان تا روز جمعه خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و برخی مناطق خراسان رضوی بارش باران و در ارتفاعات البرز و مناطق سردسیر بارش برف ادامه دارد و دریای خزر مواج است.

در شرق هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان نیز افزایش ابر، رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد. روز سه‌شنبه بارش‌ها در گیلان، مازندران و ارتفاعات البرز مرکزی ادامه دارد.

با نفوذ تدریجی سامانه بارشی از جنوب کشور در خوزستان، بوشهر،‌ چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اصفهان، غرب استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان بارش باران گاهی همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف پیش بینی می‌شود. در این روز در جزایر واقع در خلیج‌فارس و تنگه هرمز رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد و دریا متلاطم می‌شود.

روز چهارشنبه بارش‌ها در نوار شمالی کاهش یافته و در سایر مناطق بارش ادامه دارد. در این روز علاوه بر خلیج‌فارس در دریای عمان نیز رگبار و رعدوبرق روی می‌دهد و دریای عمان نیز متلاطم شده و به‌تدریج در اوایل شب سامانه بارشی از جنوب شرق کشور خارج می‌شود.

روز پنجشنبه در برخی مناطق کرمان، سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان بارش پراکنده روی می‌دهد و با نفوذ جریانات سرد شمالی به سواحل دریای خزر بارش و کاهش نسبی دما در شرق اردبیل، گیلان و مازندران آغاز می‌شود.

روز جمعه در شمال آذربایجان شرقی،‌ اردبیل و ارتفاعات غربی بارش برف و باران و در گیلان و مازندران بارش باران پیش بینی می‌شود. طی روزهای پنجشنبه و جمعه دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه: تداوم فعالیت سامانه بارشی و نفوذ سامانه بارشی جدید

نوع مخاطره: بارش باران و برف، کولاک، پدیده مه، در نواحی گرمسیر رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/10/05: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان، هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و ارتفاعات سمنان، تهران، البرز و قزوین.

سه‌شنبه 1401/10/06: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، جنوب ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، نیمه غربی فارس، نیمه شرقی هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، غرب اصفهان، ارتفاعات سمنان و ارتفاعات شرقی تهران.

چهارشنبه 1401/10/07: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، جنوب لرستان، جنوب ایلام، یزد، قم، جنوب مرکزی، خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی.

اثر مخاطره: یخ زدگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی، احتمال تاخیر در پرواز، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، آمادگی شهرداری‌ و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز.

توصیف سامانه: وزش باد توام با افزایش ارتفاع موج

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی تا 1 تا 1.5 متر و در مناطق دور از ساحل تا 2 متر

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/10/05: مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز.

چهارشنبه 1401/10/07: خلیج فارس و تنگه هرمز و نیمه غربی دریای عمان.

پنج‌شنبه 1401/10/08: خلیج فارس و تنگه هرمز و نیمه غربی دریای عمان.

جمعه 1401/10/09: خلیج فارس و دریای عمان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه سنگین، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی

توصیه: خودداری از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و قایق‌‌های صیادی و تفریحی ، ممنوعیت شنا، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید