قیمت تخم مرغ شکست

0
تخم مرغ
تخم مرغ
مدیر کل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی دیروز ۴ دی ۱۴۰۱ قیمت هر شانه تخم مرغ را حدود ۸۵ هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش نبض صنعت، مدیر کل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی دیروز ۴ دی ۱۴۰۱ قیمت هر شانه تخم مرغ را حدود ۸۵ هزار تومان اعلام کرد.

در حالیکه طبق مصوبه ۲۲ اردیبهشت ستاد تنظیم بازار قیمت هر شانه تخم مرغ ۱۹۰۰ گرمی ۷۶ هزار تومان تعیین شده بود، مدیر کل نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهادکشاورزی امروز قیمت هر شانه ۱۸۰۰ گرمی را حدود ۸۴ تا ۸۵ هزار تومان اعلام کرد.

نرخ مصوب هر شانه تخم مرغ

در حالی نرخ جدید تخم مرغ توسط سازمان میادین و تره بار بین 90 تا 95 هزار تومان اعلام شد که از چند هفته گذشته قیمت تخم مرغ فراتر از شانه‌ای 100 هزار تومان رفته است. متولیان صنفی نیز عنوان می‌کنند که مسئول اعلام نرخ، این سازمان نیست و باید قیمت تخم مرغ توسط ستاد تنظیم بازار اعلام شود.

به‌تازگی سازمان میادین و تره‌بار تهران نرخ جدید تخم مرغ را اعلام کرده است. بر همین اساس، قیمت خرده‌فروشی هر شانه 30 عددی تخم مرغ از 90 هزار و 500 تا 95 هزار و 500 تومان خواهد بود.

در حالی سازمان میادین و تره‌بار نرخ جدید تخم مرغ را ابلاغ کرد که رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفته این سازمان وظیفه و مسئولیتی برای اعلام نرخ ندارد و نرخ مصوب باید توسط ستاد تنظیم بازار تعیین و سازمان حمایت و شورای قیمت‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی آن را اعلام کند.

در حالی قیمت جدید تخم‌مرغ بین 90 هزار تا 95 هزار تومان اعلام شد که چند هفته‌ای است قیمت تخم‌ مرغ در سطح خرده‌فروشی‌ها بیش از 100 هزار تومان در حال فروش بوده است.

پس از حذف ارز ترجیحی قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها کیلویی 35 هزار و 500 تومان بود اما تولیدکنندگان عنوان داشتند که تولید با این رقم جز زیان چیزی به دنبال ندارد و باید قیمت هر کیلو تخم‌مرغ به بیش از 60 هزار تومان برسد.

در این‌ باره نیز حمیدرضا کاشانی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار گفته است: با وجود اینکه تخم‌ مرغ ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، برای ما ضرر و زیان به دنبال داشت، اما پذیرفتیم در یک مقطع زمانی، تخم‌ مرغ را با این قیمت به فروش برسانیم؛ در واقع تخم‌ مرغ با این قیمت، در آن برهه برای ما ۱۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان به همراه داشت؛ اما به‌خاطر مردم قیمت را افزایش ندادیم.

قبل از حذف ارز ترجیحی، تخم‌ مرغ به‌عنوان یک کالای ارزان‌قیمت در سبد غذایی مردم وجود داشت اما پس از اصلاح نظام یارانه‌ها سرانه مصرف این ماده پروتئینی کاهش یافت و در نتیجه بازار با مازاد تولید تخم‌مرغ مواجه شد.

از آنجا که برنامه‌ریزی برای تولید تخم‌ مرغ یک برنامه دو ساله است، تولیدکنندگان نتوانستند با کاهش تقاضا روند تولید را کاهش دهند. از همین رو به‌رغم صادرات حدود 30 هزار تن تخم‌ مرغ، همچنان بیش از 70 هزار تن مازاد تخم‌ مرغ در کشور وجود دارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید