بهانه‌های دلاری در بازار مواد غذایی

0
فروشگاه
رشد ۱۸درصدی نرخ دلار در یک‌ماه اخیر نه فقط بازار کالاهای سرمایه‌ای مثل طلا و خودرو، بلکه بازار مواد غذایی را نیز تحت‌ تأثیر قرار داده است.

به گزارش نبض صنعت، رشد ۱۸درصدی نرخ دلار در یک‌ماه اخیر نه فقط بازار کالاهای سرمایه‌ای مثل طلا و خودرو، بلکه بازار کالاهای خوراکی را نیز تحت‌ تأثیر قرار داده است. در بازار کالاهای مصرفی قیمت بسیاری از اقلام وارداتی یا وابسته به مواد اولیه خارجی همزمان با رشد نرخ دلار بالا رفته اما محصولات تولید داخل نیز در این مدت از ترکش‌های انفجار قیمت در بازار ارز بی‌نصیب نمانده‌اند.

افزایش جذابیت صادرات رسمی و غیررسمی محصولات تولیدی و فروش دلاری به‌جای عرضه آنها در بازار داخلی و دریافت‌های ریالی، باعث شده بسیاری از اقلام مصرفی بدون اینکه ارتباط مستقیمی به دلار داشته باشند، به‌دلیل صادرات و کاهش عرضه در داخل گران شوند.

چنان‌که در بازار میوه‌وتره‌بار شاهد رشد قیمت پیاز به ۲۸ هزار تومان در میدان اصلی تره‌بار تهران هستیم که دلیل اصلی آن صادرات عنوان می‌شود. رقمی که با احتساب سود خرده‌فروشی، قیمت پیاز قرمز را در مغازه‌ها به کیلویی ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان رسانده است.

بیشتر بخوانید : پیاز هم‌قیمت موز شد

انواع درجه‌یک سیب‌درختی هم به کیلویی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان رسیده که یکی از دلایل آن در کنار رشد هزینه تولید و حمل‌ونقل، افزایش تمایل باغداران به صادرات محصول‌شان عنوان می‌شود. انار و خرمالو هم یک‌هفته بعد از شب‌یلدا و در روزهایی که گفته می‌شود ایام رکود بازار میوه است، همچنان کیلویی ۴۵ تا۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند؛ درحالی‌که قیمت آنها اوایل پاییز و روزهای ابتدای عرضه انبوه، نهایتا ۳۵ هزار تومان بود.

میوه‌های وارداتی نیز در هفته‌های اخیر با جهش قیمت مواجه بوده‌اند. افزایش نرخ دلار، در کنار کاهش ۶۰درصدی واردات موز از اکوادور، قیمت این میوه را در مغازه‌های سطح شهر به ۷۲هزار تومان رسانده است.

به‌گفته نایب‌رئیس اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره‌بار تهران، با کاهش ۶۰ درصدی واردات، انبارهای پایتخت از موز اکوادوری خالی شده و این امر قیمت موز آمریکای‌جنوبی را در میدان تهران به کیلویی ۵۸ هزار تومان رسانده است. هرچند واردات موز از هند همچنان ادامه دارد اما میوه‌فروشان می‌گویند کمبود عرضه موز اکوادوری قیمت موز هندی را نیز بالا برده است.

اثر دلار بر بازار برنج ایرانی

بازار برنج تابستان امسال شاهد کاهش محسوس قیمت بود. افزایش میزان برداشت محصول و نبستن مرزها به روی برنج‌های وارداتی باعث شد برخلاف سال گذشته نوسان قیمت این کالای اساسی بسیار کم باشد اما در هفته‌های اخیر و به‌دنبال رشد نرخ ارز، قیمت برنج‌ هندی و پاکستانی در بازار بالا رفته است.

به‌گفته مسیح کشاورز، دبیرکمیسیون تأمین‌کنندگان برنج هم‌اکنون برنج هندی با قیمت ۴۰ هزار تومان و برنج پاکستانی هم با توجه به محدودیتی که برای واردات برنج هندی پیش آمده با قیمت ۵۰هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

قیمت برنج ایرانی هم بین ۵ تا ۱۰درصد رشد داشته است. حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل د از افزایش ۲ تا ۳ هزار تومانی قیمت برنج در شمال کشور خبر داد.

براساس مشاهدات این رشد قیمت در پایتخت بیش از ۳هزار تومان بوده است. در یکی از خواربارفروشی‌های غرب تهران طی یک‌ماه گذشته قیمت انواع مختلف برنج بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان در هر کیلو بالا رفته است. برنج هاشمی درجه‌یک گیلان از ۱۲۵هزار تومان به ۱۳۳هزار تومان، برنج شیرودی از ۶۰ هزار تومان به ۷۲ هزار تومان و برنج طارم از ۸۰ هزار تومان به ۸۸ هزار تومان افزایش نرخ یافته است.

افزایش قیمتی که به‌گفته فروشنده، دلیل آن رشد قیمت ارز بوده است. گفته شده در هفته‌های اخیر برخی تجار چند کانتینر برنج کیفی ایرانی را به روسیه صادر کرده‌اند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید