ممنوعیت جدید وزارت صمت برای خرید خودرو

0
بازار خودرو
وزارت صمت برای تنظیم بازار خودرو، راه‌حل افزایش عرضه و واردات خودرو به کشور را ارائه داده بود. اما اکنون مسئولان وزارت صمت راه حل جدیدی را برای تنظیم این بازار پیشنهاد می‌کنند. آیا این راه‌حل‌های جدید کمکی به بهبود بازار خودرو کشور می‌کند؟

به گزارش نبض صنعت، از آغاز کار رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، وعده‌هایی در رابطه با تنظیم بازار خودرو و به تعادل رساندن قیمت خودرو به مردم داده می‌‌شد.

فاطمی امین ابتدا با وعده افزایش تولید قصد کاهش قیمت خودرو در بازار را داشت. اما اکنون راهکار واردات و عرضه خودرو در بورس کالا را برای حل این مشکل پیش کشیده است.

این درحالی است که هیچ‌کدام از راهکارها تاکنون نتبجه مثبتی نداد و پراید که جزو ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار بود با جهش قیمتی قابل توجهی همراه شد و اکنون به حداقل ۳۰۰ میلیون تومان رسید.

گرچه مسئولان وزارت صمت این افزایش قیمت را کذب می‌دانند و معتقدند افزایشی درکار نبوده، اما همچنان از مردم درخواست می‌کنند که از بورس کالا خودروهای خود را خریداری کنند.

در همین رابطه، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در صفجه توییتر خود نوشت: یک میلیون خودرو طی شش ماه آینده وارد بازار می‌شود و عطش بازار را برطرف می‌کند. از بازار آزاد خرید نکنید و خودرو را برای ارزش پول انتخاب نکنید.

افزایش عرضه التهاب بازار خودرو را کاهش می‌دهد؟

صحبت قالیباف این مساله را مطرح می‌کند که آیا وعده ورود یک میلیون خودرو عملی می‌شود؟

در این میان، باید یاداور شد که فاطمی‌امین در سال گذشته وعده تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال ۱۴۰۱ را به مردم داد. اما نگاهی به کارنامه خودروسازان بزرگ کشور، یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نشان می‌دهد که هم‌اکنون با گذشت حدودا ۱۰ ماه از سال ۱۴۰۱، تولیدات آن‌ها تنها به حدود ۷۶۰ هزار دستگاه رسیده است و همچنان از برنامه وزیر عقب هستند. اما اینکه این خودروسازان چگونه می‌خواهند تولیدات خود را، آن هم تنها در شش ماه به این عدد برسانند جای پرسش دارد!

از طرفی دیگر، به نظر می‌رسد وزارت صمت بر خودروهای وارداتی نیز حساب باز کرده و بخش عظیمی از عرضه یک میلیونی خودرو را به خودروهای خارجی اختصاص داده است. اما نخستین محموله واردات خودرو که شامل ۲۲ دستگاه بود نیز نشان می‌دهد شرکت‌های واردکننده راه سختی را برای واردات خودرو با تعداد بالا در پیش دارند.

حال مشخص نیست که تزریق یک میلیون خودرو به بازار از چه طریقی قرار است صورت بگیرد. اما آنچه مشخص است، نرسیدن مجدد وزارت صمت به وعده از پیش تعیین‌شده خود است. چراکه خودروهای وارداتی قرار نیست با قیمت پایینی عرضه شوند. کارشناسان بر این باورند که خودروهای وارداتی بین یک تا سه میلیارد قیمت دارند و ممکن است. در نتیجه به نظر می‌رسد که ورود این خودروها مرهمی برای بازار خودروهای ایرانی و مختص قشر متوسط جامعه نباشد.

بیشتر بخوانید : موضع وزارت صمت در مورد واردات خودروی بالای ۲۰ هزار یورو

از طرفی دیگر، گرچه ماهانه آمارهایی مبنی بر رکوردزنی خودروسازان در تولید خودرو منتشر می‌شود، اما تغییری در شیوه فروش خودروها یا افزایش عرضه این محصولات به بازار مشاهده نمی‌شود.

بورس کالا، اجباری برای خرید خودرو؟

نکته دیگر در رابطه با توییت قالیباف روش خرید خودرو است‌. این سخنگو از مردم خواست که برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو نکنند. اما این مقام وزارت صمت روش جایگزینی را برای حفظ سرمایه‌های مردم در برابر سقف‌شکنی‌های پی‌در‌پی دلار معرفی نکرد‌‌‌. او تنها به این نکته اشاره کرد که مردم باید از طریق بورس کالا خودرو بخرند و از طریق بازار آزاد اقدام به خرید نکنند. پشتیبانی وزارت صمت از بورس کالا، در حالی که تاکنون هیچ کمکی به کاهش قیمت نکرده است نیز جای پرسش دارد!

کارشناسان معتقدند بورس کالا تنها روشی برای خرید کالا است و تقریبا می‌توان گفت که هیچ کمکی به کاهش قیمت نمی‌کند. بلکه راهی برای افزایش نرخ خودروهای کارخانه‌ای شده است.

به‌رغم اینکه پیش‌ از این وزارت صمت ضرب‌العجل وعده‌های خود را تا پایان سال ۱۴۰۱ تعیین می‌کرد، اما اکنون مهلت شش ماهه‌ای را برای سامان‌دهی وضعیت آشفته بازار خودرو کشور درخواست کرده است‌‌. درحالی که وزیر صمت پیش از این گفته بود سامان‌دهی این بازار حدود چهار سال زمان می‌برد. اما باید منتظر ماند و مشاهده کرد که وعده‌های این وزارتخانه عملی می‌شوند یا این وعده نیز مانند وعده‌های دیگر جایگزینی برای فرار از حل مسائل اصلی بازار خودرو است؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید