چین و تركیه در بازارهای افریقا از ایران سبقت گرفتند

0
عضو هیئت علمی اندیشكده روابط بین الملل گفت: در زمان درگیر بودن ایران در مسائل بین‌الملل، رقبایی نظیر تركیه و چین جا پای خود را در اقتصاد افریقا محكم كرده‌اند.

به گزارش نبض صنعت، پرهام پوررمضان درباره این كه آیا در حوزه تجارت اصلا راه را به درستی رفته‌ایم یا خیر، اظهار كرد: در حسب جبر یا به صورت خودخواسته در مسئله سیاست خارجی توسعه گرا دچار چالش‌های فراوانی هستیم و نخستین معضل به مشخص نبودن سیاست‌های توسعه گرا در داخل كشور باز می‌گردد.

این عضو هیئت علمی اندیشكده روابط بین الملل افزود: در عرصه روابط بین الملل توسعه پایدار به عنوان یك الگو و هدف براورد می‌شود ولی در داخل كشور برخی بر طبل توسعه سیاسی یا اقتصادی و یا پایدار می‌كوبند. همچنین باید اولویت‌ها در ساحت روابط بین الملل به درستی تبیین شود تا مشخص گردد كه آیا خواستار حركت به سمت دیپلماسی سیاسی و سنتی هستیم و یا قصد رفتن به سمت دیپلماسی نوین و قدرتمند را داریم.

وی معتقد است: در دكترین دیپلماسی اقتصادی كشور به این مسائل پاسخی جامع و كامل داده نشده است و یا در مانیفست نگاه ما چنین موضوعاتی مطرح نشده است.

وی در خصوص رابطه اقتصادی با افریقا گفت: سبد سیاست خارجی ما با این قاره دارای فراز و فرودی بوده است كه متاسفانه نقطه فرود آن بیش از سطح فراز آن می‌باشد. هرچند در اوایل انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی به دلیل قرابت فكری و اندیشه‌ای، رابطه با افریقا كمی قوت گرفت و در دهه ۸۰ این روند كاهش یافت تا امروز كه به وضعیت كنونی رسیده‌ایم كه مطلوب نیست و به دلایل متعددی باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: با این شرایط نرخ ارز بازارهای صادراتی را از دست می‌دهیم

این پژوهشگر دیپلماسی اقتصادی با بیان این كه رقبای منطقه ایران درپی درگیرشدن كشورمان در مسائل بین الملل از گپ موجود استفاده كرده و خود را با قدرت سخت و نرم در كشورهای افریقایی مطرح كرده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر چین و تركیه در افریقا فعالیت می‌كنند و از طرفی مدل سیاست خارجی ما به گونه‌ای است كه از آن با نام سیاست خارجی منتظر یاد می‌كنیم و تا زمانی كه نگاه ما به شرق و غرب اصلاح نشود، این رویه ارتقا نیافته و آینده روشنی برای آن تبیین نخواهد شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید