رشد ۱۵ درصدی تشکیل سرمایه ثابت بخش ماشین آلات

0
اقتصاد ایران
طی نیمه نخست ۱۴۰۱ نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین آلات به دلیل افزایش واردات کالاهای سرمایه‌ای و همچنین افزایش کالاهای سرمایه‌ای تولید داخل ۱۵ درصد رشد کرد.

به گزارش نبض صنعت، بررسی وضعیت رشد اقتصادی طی نیمه نخست سال ۱۴۰۱ بر اساس داده‌های بانک مرکزی و بر پایه قیمتهای ثابت سال ۱۳۹۵ حکایت از آن دارد که این متغیر در این بازه زمانی برابر با ۲.۹۵ درصد بوده است.

به صورت جزئی‌تر نیز رشد اقتصادی برای فصل بهار معادل ۲.۶ درصد و فصل تابستان معادل ۳.۳ درصد بوده است.

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، برآورد حاصل از تولید ناخالص داخلی بر حسب اقلام هزینه نهایی دلالت بر آن دارد که در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ بالاترین رشد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل متعلق به مصرف نهایی بخش خصوصی با نرخ ۶ درصد و سپس سرمایه گذاری با نرخ رشد ۳.۹ درصد بوده در حالی که رشد مصرف بخش دولتی و خالص صادرات، منفی و به ترتیب برابر با منفی ۷.۸ درصد و منفی ۰.۷۸ درصد بوده است.

نکته قابل توجه این است که رشد مصرف بخش دولتی که همواره رقم مثبتی بوده در فصول اول و دوم سال جاری، منفی شده است.

رشد ۱۵ درصدی تشکیل سرمایه ثابت در بخش ماشین آلات/ علت رشد چه بود؟

رشد ۱۵ درصدی تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات

همچنین نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سه بخش ساختمان، ماشین آلات و سایر در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب منفی ۱.۹ درصد، ۱۵ درصد و منفی ۳.۶ درصد بوده است.

نرخ رشد منفی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان، عمدتاً به دلیل کاهش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش دولتی است.

علت افزایش تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات نیز به دلیل افزایش واردات کالاهای سرمایه‌ای و همچنین افزایش کالاهای سرمایه‌ای تولید داخل طی نیمه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

چگونگی اثرگذاری صادرات در رشد اقتصادی نیمه نخست

همچنین در حوزه تجارت خارجی و بر اساس محاسبات اولیه رشد صادرات و واردات کالاها و خدمات در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۷.۴ و ۱۴.۱ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید: بیشترین رونق متعلق به کدام صنعت است؟

نکته قابل توجه در رابطه با رشد صادرات کالاها و خدمات نقش مثبت آن در رشد اقتصادی نیمه نخست سال جاری این است که بنا به آمار گمرک، رشد مقداری صادرات غیرنفتی طی نیمه نخست حدود منفی ۱۳ درصد بوده که نشان دهنده این واقعیت است که رشد صادرات کالاها و خدمات ارائه شده در حساب‌های ملی طی مدت مزبور صرفاً به دلیل افزایش صادرات نفتی اتفاق افتاده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید