صادرات کاشی و سرامیک ایرانی به ۱۵۰ کشور

0
رییس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران گفت: کاشی و سرامیک ایرانی به ۱۵۰ کشور جهان صادر و در این میان ۸۰ درصد صادرات به پاکستان و عراق انجام می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، اصغر آهنی‌ها افزود: در سال های گذشته شاهد رشد صادرات محصولات ایرانی به کشورهای مختلف هستیم و با بازاریابی انجام شده، به بازار آفریقا نیز نفوذ و حتی در بازار سخت و پیچیده روسیه نیز بازاری برای خود دست و پا کرده ایم.

وی بیان‌داشت: در این صنعت باید به سمت و سویی برویم که کنسرسیوم‌های صادراتی در کشور هرچه بیشتر شکل بگیرد.

به گفته این مقام صنفی، هزینه حمل و نقل یکی از مهمترین و تعیین‌کننده ترین شاخص‌ها در توسعه صادرات است، به همین دلیل صادرات به کشورهای منطقه و همسایگان در اولویت کار تولیدکنندگان است.

وی با بیان اینکه برخی واحدها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تولیداتشان را روانه بازارهای صادراتی می‌کنند، خاطرنشان‌کرد: محصولات ایرانی در گریدهای مختلف تولید می‌شود که گرید عالی آن در حد و اندازه تولیدات اروپایی است.

آهنی‌ها ادامه‌داد: اغلب ماشین‌آلات و خطوط تولیدی مورد استفاده در این صنعت از کشورهای اسپانیا، ایتالیا و چین وارد می‌شود، با این حال با توانمندی نیروی انسانی کشورمان توانسته ایم بسیاری از این دستگاه ها را داخلی سازی کنیم.

وی گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه‌های تمام شده کاشی و سرامیک در کشورمان مربوط به هزینه های نیروی انسانی است، با این حال بهره وری پایین، تحمیل هزینه‌های جانبی (از جمله قطعی برق و گاز) و عدم رشد تاسیسات پشتیبان همپای صنعت، از دیگر دلایل گران تمام شدن محصولات ایرانی است.

رییس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران خاطرنشان‌کرد: پاکستان با جمعیت ۲۸۰ میلیون نفری می‌تواند بازار فوق‌العاده‌ای برای ما باشد، با این حال هزینه های حمل بالا (به دلیل نبود خطوط ریلی لازم تا مرز پاکستان) و همچنین اعمال تعرفه‌ها و عوارض سنگین گمرکی از سوی پاکستانی‌ها، مهمترین دلایل محقق نشدن این موضوع است.

ایران، چین را در صادرات به کشورهای منطقه کنار زد

رزیتا گل‌پور دبیر انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران نیز در این مورد گفت: در یک دهه گذشته سهم کاشی و سرامیک تزئینی از صادرات رشد چشمگیری داشته و از نظر تولید در منطقه بی رقیب است.

وی بیان‌داشت: امروز کاشی و سرامیک تزئینی کشورمان با کیفیتی بالاتر از تولیدات چینی عرضه می‌شود و به همین دلیل رقیب سرسخت چینی‌ها در منطقه خاورمیانه و ارواسیا محسوب می‌شویم.

گل پور، کاشی و سرامیک را هفتمین صنعت استراتژیک کشور مطابق اعلام نظر وزارت صمت عنوان کرد که اکنون تولیدات آن در رده هفتم کیفی جهان قرار دارد.

وی ادامه‌داد: پارسال ۱۸۳ میلیون متر مربع صادرات کاشی و سرامیک تزئینی به کشورهای مختلف انجام شد که ۷۳ درصد آن به عراق، هفت درصد آن به پاکستان و بقیه به سایر کشورها بوده است. این صادرات در مقایسه با سال ۹۹ رشد هفت درصدی داشته است.

دبیر انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران خاطرنشان‌کرد: با اقدامات انجام شده در راستای توسعه بازار از سال ۹۹ تاکنون، صادرات محصولات ایرانی از ۴۸ کشور به ۱۵۰ کشور افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید : تولید ۴۵۰ هزار تن کاشی و سرامیک در سال ۱۴۰۰

وی اظهار داشت: در چهار سال گذشته تعداد واحدهای فعال در این رشته صنعت از ۲۵ واحد به ۴۷ واحد افزایش یافته است و با بازاریابی انجام شده، بازار منطقه را از چین گرفتیم.

گل‌پور به مشکلات صادرات به عراق و پاکستان اشاره کرد و گفت: تجار عراقی و پاکستانی به صورت ریالی از ما خرید می‌کنند، این در حالی است که باید ریال دریافتی را در بازار آزاد به دلار تبدیل کنیم و سپس با نرخ نیمایی به دولت بازگردانیم که محل زیان صادرکنندگان است.

بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک

محمود بازاری مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت نیز در این مورد گفت: این صنعت از نظر مقیاس تولید، کیفیت، طراحی و تنوع محصولات در منطقه سرآمد است که بازارهای خوبی برای آن در کشورهای منطقه متصور هستیم.

بازاری،کشورهای عراق، پاکستان، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه را مهمترین بازارهای ایران در این محصولات برشمرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید