ابربدهکاران معدنی نقره‌داغ شدند

0
مواد معدنی
معاون امور معادن وزارت صمت گفت: ۲۳هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در سال جاری دریافت شد، حدود ۱۳هزار میلیارد تومان هم معوقاتی بوده است که می‌بایست در سال‌های گذشته پرداخت می‌شد، اما افراد ذی‌نفع پرداخت نکرده بودند و الآن تسویه شده است.

به گزارش نبض صنعت، رضا محتشمی‌پور در برنامه میز اقتصاد گفت: از مجموع بیش از 5 هزار معدنی که در مزایده اخیر واگذاری معادن در سامانه الکترونیک دولت (ستاد) قرار گرفت، یک‌هزار معدن بهره‌برداران خود را شناخت.

مجری: آخرین خبر‌ها از این واگذاری که در این مرحله داشتید چه بوده است؟

رضا محتشمی‌پور: مزایده‌ها جمع آوری و تحلیل اسنادشان در سامانه ستاد دولت تمام شده است. هم اکنون از کل استان‌ها 26 استان تعیین تکلیف شدند، 16 استان در مرحله تکمیلی هستند، حداکثر تا 10 روز آینده یا کمتر از 10 روز کل این مزایده‌ها را تعیین تکلیف می‌کنیم.

معاون امور معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت: آماری که تاکنون از کارکرد‌هایی که باز و تعیین تکلیف شده حدود هزار معدن است. برآورد ما این است که از پنج هزارمعدن این عدد تا هزار و 300 از معادن تقاضا رویشان وجود داشته و جمع بندی شود و آن چیزی که متقاضی نداشته است ان شاءالله در مرحله بعد تعیین تکلیف شود.

مجری: این پنج هزار معدنی که اکنون در صف واگذاری قرار گرفته است چه دسته‌ای از معادن را شامل می‌شود، هم به لحاظ مواد و هم به لحاظ این که متولی داشته یا نداشته، به چه صورت بوده است؟

محتشمی‌پور: آمار کلی این است که بیش از 12 هزار معدن در کشور داریم که این‌ها متولی ندارند یعنی یا سلب صلاحیت شده، یا رها شده و یا انصراف داده اند، کمتر از 12 هزار معدن دیگر هم داریم که این‌ها متولی دارند یا فعال هستند و یا فعال نیستند که این‌ها دو گروه کاملاً از هم جدا هستند.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: هم اکنون درباره مزایده‌های صحبت می‌کنیم که این معادن فاقد متولی است که حدود 12 هزار و 600 معدن و محدوده‌های معدنی را داریم که این‌ها فاقد متولی هستند و باید از طریق مزایده تعیین تکلیف شوند کسانی که تقاضا دارند وارد شوند و فعالیت معادن را در اختیار بگیرند و در گروه دوم بحث کمی متفاوت است و آنجا باید معدن به معدن و پرونده به پرونده کار شود.

مجری: دسته‌بندی معادن به چه صورت است و عمده آن چیست؟

محتشمی‌پور: عمده به لحاظ تعداد، خصوصاً معادنی که غیرفعال هستند حالا با متولی و یا بی متولی عمده این‌ها مسائل ساختمانی هستند، شاید یکی از نقد‌هایی که مخصوصاً به این حوزه می‌شود وارد کرد این است که تعداد زیادی معادن داریم منتها این معادن عمدتاً معادن ساختمانی و کوچک هستند.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: از حدود 6 هزار معدن فعال حدود 4 هزار معدن، معادن ساختمانی است، معادن فلزی هم داریم که از نظر ارزشی خیلی بیشتر هستند، ولی از نظر تعداد کمترند ضمن این که معادن فلزی کشور به طور طبیعی هم بزرگتر هستند.

مجری: این واگذاری‌هایی که در این مرحله صورت می‌گیرد چیزی حدود 2 هزار و 300 معادن، برآورد می‌شود که متقاضی داشته باشند شما این روند را چطور ارزیابی می‌کنید، فکر می‌کنید این مسیر خوبی است یا خیر؟

سجاد غرقی نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران: تعیین تکلیف محدوده‌های معدنی امر مطلوبی است، اما یک منظومه و مجموعه‌ای از چالش‌ها وجود دارد به ویژه در فرآیند واگذاری‌ها که تمرکز روی آن‌ها مهم است.

نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران: آن چیزی که ظرف این چند سال احصا شده و نخستین چالش اصلی که ما احساس می‌کنیم و می‌بینیم عدم وجود اطلاعات مکفی در خصوص محدوده‌های مورد مزایده است، یعنی ما شناسنامه معادنی که به مزایده می‌رود به لحاظ نوع ذخیره، گزارش اکتشافی و بحث‌هایی از این قبیل به صورت کامل و مفید در اختیار افرادی که داخل مزایده می‌آیند قرار نمی‌گیرد، به این دلیل که اطلاعات یک بخشی بارگذاری نشده و یک بخشی تولید نشده است.

غرقی: اکنون مجموعه اطلاعات وجود دارد که یک بخشی توسط سازمان زمین شناسی، یک بخشی توسط ایمیدرو در سال‌های گذشته بوده و بخشی دیگر توسط سازمان انرژی اتمی تهیه شده و یک بخشی هم توسط سازمان نقشه برداری نیرو‌های مسلح در سنوات مختلف و دهه‌های گذشته انجام شده است و نخستین اتفاقی که باید بیفتد این است که این اطلاعات بارگذاری شود و ما دستکم دسترسی به این سطح از اطلاعات داشته باشیم، اکنون در این مزایده‌ای که انجام شده به صورت رندوم ممکن است که ایسپایکس باشد، ولی این که در سامانه کاداستر این اطلاعات را کامل داشته باشید، ندارید و پراکنده است.

نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران: عنوان و ذخیره ممکن است اطلاعات اکتشافی وجود داشته باشد، ولی به صورت سیستماتیک اطلاعاتی نیست. یک دلیل آن این است که این‌ها تجمیع نشده و دلیل دوم این که اطلاعات پایه اطلاعاتی در تمام کشور‌ها توسط دولت انجام می‌شود.

مجری: با توجه به این که وزارت صنعت اعلام کرده بود که این دوره از واگذاری با هوشمندسازی بیشتری هم در سامانه ستاد و هم در سامانه کاداستر که حدنگار است انجام شده است بفرمایید اول چه تغییری ایجاد کردید و بعد نکاتی که آقای غرقی هم به آن‌ها اشاره کردند پاسخ بفرمایید؟

محتشمی‌پور: یک بحث این بود که چه تفاوت‌هایی در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته داشتیم که اساساً کشف اطلاعات همین معادن، این که چه معادنی را در نوبت واگذاری داریم و این معادن وضعیت استعلام‌های زیست محیطی شان و سایر استعلام هایشان چگونه است.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: از آنجایی که ما قبلاً اطلاعات مان را به صورت غیرالکترونیک و در شهرستان‌ها و استان‌ها به صورت پراکنده داشتیم کشف این مسئله خودش یکی از این مسائل بود این که شما در فلان استان چند معدن دارید که اکنون باید به مزایده برود و این پرونده الکترونیک آن کامل نیست، شاید امسال بیشتر تمرکز ما روی این بوده که این پرونده‌ها دربیاید.

محتشمی‌پور: این موضوعی است که ما درگیر آن هستیم ما از ابتدا شروع کردیم پرونده‌های الکترونیک معادن مان را کامل کنیم و در سامانه حدنگار معدن سامانه‌ای که تمام بخش معدن با آن آشنا هستند ثبت و تفکیک شد و بعضی از پرونده‌هایی که در نوبت مزایده قرار گرفته بود بررسی شد و متوجه شدیم که این‌ها استعلام‌های زیست محیطی یا سایر استعلام هایشان نقص دارد و این‌ها نباید در نوبت استعلام قرار بگیرند که این‌ها خارج شد و امروز ما یک فهرست کاملی از معادنی داریم که البته مدام روی این‌ها کار می‌شود و این یک بحث زنده است بحث مقطعی نیست.

مجری: چون ما در اطلاعات خیلی پایه‌تر از آن چیزی که آقای غرقی گفتند مشکل داشتیم اکنون در سامانه حدنگار معدن تاکنون چه تعداد معدنی ثبت شده اگر آمار به روزی بخواهیم داشته باشیم؟

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: حدود 24 هزار محدوده بلوکه شده داریم که این‌ها به دلایل مختلف به خاطر مخالفت دستگاه‌های متفاوتی فعلاً امکان فعالیت معدنی در آن‌ها وجود ندارد از این 24 هزار محدوده و معدنی که وجود دارد تقریباً نیمی از این‌ها یعنی کمتر از 12 هزار معدن اکنون متولی دارند، ولی حدود شش هزار معدن فعال هستند.

مجری: در این سامانه حدنگار معدن همه این‌ها فعال هستند؟

محتشمی‌پور: هر پرونده‌ای که تعیین تکلیف شود و یا ممکن است یک معدنی غیرفعال باشد باید این از ید بهره‌بردار منتزع شود که این کار انجام می‌شود بلافاصله در سیستم ثبت و نشان داده می‌شود و یا بالعکس یک پرونده‌ای که منقضی شده می‌رفته و تحویل بهره بردار می‌شده است. این موارد به روز در حال انجام است.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: تعداد زیادی از معادن به نام افراد غیرمتخصص بوده است که وقتی پرونده‌های این تعداد معدن را بررسی می‌کردیم زنان خانه دار و یا افراد غیرمتخصص در حوزه معدن هستند و همین باعث می‌شد امروز 12 هزار معدن یا محدوده معدنی در این حالت داشته باشیم، این‌ها محدوده‌هایی هستند که به شخصی واگذار شده، اما او نتوانسته اکتشافش را تمام و یا بهره‌برداری‌اش را انجام دهد این تعداد زیاد خود نشان دهنده این است که ما آسیب‌هایی در این حوزه داشته ایم.

محتشمی‌پور: اتفاقاتی که لازم بود به عنوان پیش نیاز انجام شود همین بود که اهلیت سنجی مان را اصلاح کنیم. اولاً نقضی که داشتیم این بود که افراد صرفاً می‌توانستند با صلاحیت فنی یعنی این که صرفاً تخصص معدنی داشته باشند و یا بالعکس صرفاً صلاحیت مالی وارد فضای معدن شوند و دوم این که این صلاحیت مالی سال‌ها بود که به روز نشده بود یعنی با یک مقدار توانمندی مالی خیلی پایین می‌توانست خیلی راحت افراد وارد معاملات معدنی شوند که این هم توأمان و هم به روز شده است.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: ما احساس کردیم باید فعالیت معدنی حرفه ای‌تر از این شکل بگیرد یعنی افرادی که چه حقیقی و چه حقوقی وارد می‌شوند هم باید توانمندی لازم را هم به لحاظ فنی و مالی داشته باشند که این اتفاق افتاد که سعی ما این است که از تشکیل پرونده‌های جدید معادن غیرفعال به‌خاطر ناتوانی افراد جلوگیری کنیم، جلوی معاملات مکرر معادن را بگیریم.

محتشمی‌پور: شاید اگر بخواهیم گزارشی از مواردی که پیش مان می‌آیند، بدهیم بیش از نیمی از این پرونده‌هایی که نزد ما می‌آیند صاحبان معدن نیستند بلکه شخص ثالثی می‌آید یعنی این نشان می‌دهد که به صورت وکالتی فروخته شده است.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: این خیلی سخت و زمانبر است که امیدواریم بتوانیم ظرف امسال و سال آینده اتفاق خوبی را رقم بزنیم که البته بخشی از این اتفاقات خوب تاکنون اتفاق افتاده است.

مجری: این 5 هزار معدن را اگر بخواهید اطلاعاتشان را کیفی کنید چقدر زمان لازم خواهید داشت؟

محتشمی‌پور: مسئله فراتر از این 5 هزار معدن است، وقتی در مورد اکتشافات صحبت می‌کنیم اجازه بدهید که این را در دل یک ظرف بزرگ ببینیم ما اگر توانستیم در آن ظرف بزرگ یعنی کل پهنای کشور اطلاعات اکتشافی لازم را تأمین کنیم، این 5 هزار تا هم جزیی از آن‌ها هستند.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: بخشی از اطلاعات اکتشافی توسط بخش خصوصی که معدنکاری می‌کند، تهیه می‌شود حالا همان کسانی که یک زمان معدن در اختیارشان بود این اطلاعات به صورت اطلاعات کاغذی و منفرد و تفکیک شده در دفاتر استانی و شهرستانی نگهداری می‌شود و این‌ها باید همه الکترونیکی شود، این یکی از کار‌هایی است که هم اکنون انجام می‌دهیم بخش دیگری از این اطلاعات همان طور که اشاره کردندباید توسط دستگاه‌های حاکمیتی تولید شود خصوصاً اطلاعات پایه، آن‌هایی که تولید شود تجمیع شود.

محتشمی‌پور: هم اکنون سازمان توسعه و نوسازی معادن، سازمان زمین شناسی کشور، سازمان انرژی اتمی و هم وزارت نفت این‌ها اطلاعات اکتشافی خوبی تولید کردند، ولی متأسفانه شاید یکی از نقد‌هایی که باید به خودمان بکنیم این است که ما تمام این اطلاعات را به صورت جزیره‌ای داریم.

مجری: خودتان به‌عنوان وزارت صمت می‌فرمایید یا دولت و یا مجموعه سایر دستگاه‌های دیگر؟

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: این چهار دستگاهی که هم‌اکنون اطلاعات اکتشافاتی کشور در دستشان است، بخشی از آن به عنوان رکن پنجمی که اطلاعات اکتشافی دارد، بخش خصوصی است، ما اطلاعات بخش خصوصی را بعضاً داریم بخشی هم را هم نداریم که باید این‌ها را رفع کنیم.

محتشمی‌پور: این‌ها به‌علاوه اطلاعات دستگاه‌ها باید جمع‌آوری و تجمیع شود که این در قانون هم هست، ولی متأسفانه نتوانستیم، الحمدلله ما هم با سازمان انرژی اتمی، هم با وزارت نفت تماس‌های اولیه‌ای که گرفتیم توافقات اولیه مان را توانستیم در این فرصتی که از ابتدای سال گذشته انجام بدهیم، با انرژی اتمی در موضوعات مختلف خیلی سطح همکاری مان بهتر شده است، اطلاعات خوبی آن‌ها در حوزه اکتشافی دارند البته نیاز است که کامل شود.

مجری: اگر کامل نشده است درصدی بفرمایید اکنون شما با وزارت نفت چقدر جلو رفته اید؟

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: ما به‌تازگی ارتباط مان شروع شده است و خیلی نمی‌توانم عدد بگویم، ولی توافق اولیه داریم که این اتفاقات بیفتد و در اطلاعات اکتشافی را تبادل کنیم.

محتشمی‌پور: با سازمان انرژی اتمی، چون نوع مطالعاتش از زاویه پرتوزایی است یک مقداری با اطلاعاتی که ما نیاز داریم فرق می‌کند منتها کمی تطبیق در مرحله اول کمی تطبیق دادیم که ما چه اولویت‌هایی داریم و آن‌ها چه حوزه‌هایی را دارند، آن‌ها را مشخص کردیم و گامی که اکنون درگیرش هستیم این است که حالا داده‌ها را بتوانیم تحویل بگیریم که این‌ها باید بودجه هایشان تأمین شود.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: در حوزه زمین‌شناسی طور دیگری است. سازمان زمین‌شناسی سازمان اصلی تجمیع اطلاعات اکتشافی کشور است ما این موضوع را با سازمان پیگیری می‌کنیم سازمان اولویت‌ها را تعیین و تاکنون سه استان را تمام کرده است مطالعات اولویتی یکی را که اکنون در استان چهارم است جنوب استان رضوی اکنون عملیات میدانی انجام می‌دهد، امیدواریم تا پایان سال بتوانیم اطلاعات کامل با سازمان زمین شناسی این این چهار استان داشته باشیم.

مجری: نقشه‌برداری چطور؟

محتشمی‌پور: نقشه‌برداری شاید در این موضوع خیلی درگیر نباشد.

حسام‌الدین فرهادی‌نسب کارشناس معدن از اصفهان: متأسفانه یک بخشی از صحبت‌های محتشمی‌پور کمی از حقیقت به‌دور است، چون به فرمایشاتی که ایشان دارند از نظر کمی شاید درست باشد، ولی در بحث کیفی متأسفانه ما هنوز نتوانستیم به آن شفافیتی که در بخش معدن است برسیم.

کارشناس معدن: معدنی که به‌واسطه مشکلات محلی تعطیل شده و نتوانسته کار کند در مزایده است و معدنی که شخص نخواسته است کار کند هم باز در این مزایده است هر دو یکرنگ است ما قرار نیست رنگ پهنه‌هایمان را عوض کنیم فقط قرار است که این معادن فعال شوند.

فرهادی‌نسب: خیلی از مجوز‌هایی که سال‌های قبل برای بحث اکتشاف دادیم هنوز به هیچ پروانه‌ای ختم نشده است، نه پروانه اکتشاف و نه پروانه بهره برداری. یعنی متأسفانه سیاست وزارت صمت به این سمت و سو است که بهره بردار را واقعاً رها می‌کند یعنی می‌گوید که شما در مزایده شرکت کنید یا حالا به سمت نوعی بیایید شروع کنید به کار معدن، ولی واقعیت هیچ حمایت نمی‌شود.

مجری: مشخصاً چه حمایتی منظورتان است؟

فرهادی‌نسب: در استان اصفهان بعد از دو سال و نیم امروز ماده 24 مکرر اجرا شده است.

کارشناس معدن: دوستان امروز خیلی با صراحت می‌گفتند محیط زیست فقط روی 10 درصد کشور تسلط دارد 78 درصدش منابع طبیعی این می‌شود 87 درصد، بالاخره شهر‌ها و بیابان‌ها هم هستند دیگر چه‌چیزی برای کار معدنکاری می‌ماند.

فرهادی‌نسب: به‌نظر می‌رسد که با کمال تأسف هیچ استراتژی مشخص و نقشه راه مناسبی برای بخش معدن در کشور وجود ندارد.

مجری: یعنی شما می‌فرمایید وزارت صمت باید بیاید با محیط زیست یا دستگاه‌های متولی مثل منابع طبیعی بیاید و مکاتباتی انجام دهد یا خیر؟

کارشناس معدن: باید فشار بیشتری بر روی این باشد، سال 94 توسط معاونت وقت معدنی یک تفاهم نامه‌ای با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی نوشته شده است، تا چند سال کسی نمی‌دانست این چیست فقط آن چیز‌هایی که به ضرر معدن داران بود اجرا می‌شد من خواهشم این است که آقای محتشمی‌پور که در این قضیه پیشرو بودند، تکلیف این یکی را هم روشن کنند این تفاهم نامه حتماً تکلیفش روشن شود.

مجری: کدام تفاهم‌نامه را می‌فرمایید؟

فرهادی‌نسب: یک تفاهم‌نامه‌ای است برای بحث استعلامات که سال 94 نوشته شده است بین آقای سرغینی و سازمان محیط زیست و منابع طبیعی آن زمان، فکر می‌کنم 11 خرداد 94 نوشته شده است این باید تکلیفش مشخص شود، چون خیلی از نامه‌هایی که به منابع طبیعی و محیط زیست برمی‌گردد با توجه به این تفاهم‌نامه برمی‌گردد.

غرقی نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران: موردی که اشاره کردند ماده 24 یعنی مجموعه استعلامات که عمده‌اش مربوط به منابع طبیعی می‌شود این به این معناست که برای این که بینندگان هم بیشتر آشنا شوند شما محدوده‌ای را در مزایده واگذار می‌کنید، بهره بردار یا مکتشف وارد می‌شود، آنجا باید وقف این تفاهم‌نامه بیاید از سازمان منابع طبیعی برای احداث راه یا جایی که اکتشاف انجام بدهد مجوز بگیرد و اگر هم گواهی کشف را بگیرد برای بهره‌برداری‌اش است و خیلی از معادن مثلاً محدوده‌ای است که 25 کیلومتر مربع تشخیص داده شده که ذخیره دارد، ولی منابع طبیعی 2 یا 3 کیلومتر مربع را اجازه بهره برداری می‌دهد.

مجری: این را چه‌کسی باید تعیین تکلیف کند؟

غرقی: این تفاهم‌نامه با توجه به این که یک امر فراقانونی است اگر نص قانون معادن را اجرا کنیم و آن را پیاده‌سازی کنیم به‌نظرم خیلی از این مشکلات حل می‌شود دست‌کم مطالبه ما به‌عنوان معدنکار و بخش خصوصی این است که این تفاهم‌نامه ملغی شود، ما قانون معادن را داریم و به‌صراحت آنجا بیان شده است که چه رفتاری باید در این خصوص داشته باشیم.

مجری: آقای محتشمی‌پور، شما هم نظرتان را بفرمایید؟

محتشمی‌پور: یک حجم عظیم کار ما در بخش حاکمیتی برای این است که بتوانیم کیفیت کار را برسانیم حالا یک‌سری اعداد بودجه‌ای را اعلام کردند ما در قانون همین را هم داریم این منابع حاصل از بخش معدن را بخش بزرگی را صرف توسعه معادن می‌کردیم حالا نقصی که در اجرای قانون بوده است باعث شده است این منابع درست جذب نشده و خیلی مبالغ کمی وارد بحث اکتشاف شده است، به هر حال شاید اولویت‌های بودجه‌ای هم به آن اضافه شود.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: در مورد بحث ماده 24 نیز توافق‌نامه‌ای بوده در سال‌های قبل که در این توافق نامه دو دستگاه توافق کردند که یکسری موارد را با رعایت نظرات همدیگر انجام دهند. طبیعی است که هیچ کدام از دو دستگاه نمی‌توانند قانون را کنار بگذارند پس باید قانون حتماً اجرا شود بعضی مواقع به خود بنده مطرح شده که ما اصرار داشتیم که قانون اجرا شود یعنی شما نمی‌توانید با یک توافق نامه قانون را کنار بگذارید این اجرا می‌شود فرمودند که قانون 24 مکرر یکی از این موارد است.

محتشمی‌پور: ماده 24 منظور این است که اگر استعلام آمد، اما در این استعلام احساس شد که اشکال جدی وجود دارد مسئله تمام شده نیست و می‌شود این را اصلاح کرد. این کار اکنون در حال انجام است در کارگروه‌ها در استان اگر حتی مشکل رفع نشد در تهران انجام می‌شود روابط ما هم هست.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: اکنون در بخش انرژی اتمی خیلی از مشکلاتی که تا همین سال گذشته داشتیم دیگر اصلاً وجود ندارد و دنبال می‌شود.

مجری: یعنی قرار است یک تصمیم‌گیری جدیدی روی این صورت بگیرد؟

محتشمی‌پور: البته این امید را دارم آقای رئیس جمهور در جلسه که تشریف آوردند در وزارت صمت همین مسئله را با ایشان مطرح کردیم امیدواریم این مسئله حل شود.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: طبق قانون تمام دستگاه‌ها موظف بودند ظرف سه ماه بعد از ابلاغ قانون محدوده‌های حساس‌شان را معرفی کنند این اتفاق در بخش منابع طبیعی نیفتاده است، بعضاً اشکالاتی در حوزه محیط زیست داریم و اعتقاد داریم که سختگیری‌هایی صورت گرفته است، اما شاید نکته اصلی و مثبت حوزه محیط زیست این است که محیط زیست نقاط اصلی و حساسش را اعلام کرده و ما می‌دانیم کدام نقاط حساس محیط زیست است، اما در حوزه منابع طبیعی این را نداریم. یکی از کار‌های سختی است که ما از آقای رئیس جمهور کمک خواستیم که ان‌شاءالله با کمک ایشان حل شود.

مجری: این زمانی برایش مشخص شده است؟

محتشمی‌پور: خیر، زمانی مشخص نشده است.

مجری: آقای فرهادی‌نسب شما یک چالش دیگر را مطرح می‌کردید می‌فرمایید؟

کارشناس معدن: دوستان مشکلات را گفتند، ما باید این را مدنظر قرار دهیم که ما چند بار این مزایده‌ها را بدون دلیل یا ملغی و یا باطل کردیم باطل کردن یک مزایده‌ای که من به بخش خصوصی رفتم ضمانت‌نامه دادم به بانک و یا وقت و یا سرمایه‌ام را گذاشتم این یعنی اگر نگوییم توهین یعنی حداقل هدردادن سرمایه من است.

فرهادی‌نسب: خدا را شکر با آمدن آقای محتشمی‌پور و به هر حال سیاستی که ایشان پیش گرفتند این داستان‌ها شاید دارد کمتر می‌شود، ولی من احساسم این است که متأسفانه حاکمیت در این قضیه به یک نوعی حکمرانی انگار خیلی تکلیفی با این قضیه ندارد یعنی مزایده اکنون درست است دستگاه‌های نظارتی تکلیف می‌کنند، ولی به‌نظر می‌رسد آن قاطعیت وجود ندارد وگرنه شاید 5 هزار محدوده را در یک بازه زمانی کوچک گذاشتن خیلی به نظر می‌رسد که آن هدفی که ما مدنظرمان است برای رونق معدنکاری نمی‌رساند.

مجری: به‌لحاظ شفافیت در مزایده شما آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کارشناس معدن: بخش خصوصی واقعی متأسفانه دسترسی به اطلاعات واقعی و درست ندارد، اما شرکت‌های خصولتی دارند و یکی از پیشنهادات من این است یکسری از شرکت‌هایی که اسم نمی‌برم به راحتی در این مزایده‌ها قابل رصد هستند و در این محدوده‌های راکدی که اکنون ما داریم رنگش را عوض می‌کنیم در سامانه کاداستر اکنون این‌ها را به تملک خودشان درآوردند، ولی کماکان راکد است.

مجری: آقای غرقی، جمع‌بندی بفرمایید.

غرقی: بیش از این که شاید تمرکز را روی واگذاری‌های سریع انجام دهیم، اصلاح فرآیند‌ها مهمتر است یعنی همین که بتوانیم اطلاعاتمان را کامل کنی، اتفاقی که شروع شده و تثبیت و تداوم این به نظر من از همه چیز مهمتر است به دلیل این که اگر اطلاعات مان کامل نباشد، اگر ماده 24 را نتوانیم پیاده کنیم، اگر آن اهلیت نباشد مجدد معادنی را واگذار کردیم، به مشکل محیط زیست، منابع طبیعی و مشکل با جامعه محلی پیدا کرده و دوباره چهار پنج هزار معدن و یک تعدادی داریم که به هر حال حل نشده است اصرار و تمرکزمان روی اصلاح فرآیندها، تکمیل اطلاعات و مواردی که خود آقای محتشمی‌پور اعلام کردند شاید فراتر از بخش است.

مجری: آقای محتشمی‌پور، جمع‌بندی بفرمایید.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: من یک قولی به مردم و معدنکاران می‌دهم یکی این که اولاً ما این فرآیند مزایده را ادامه خواهیم داد، ابتدا این معادن را معرفی کردیم تعداد دیگری هم هنوز در نوبت است، علت این که در نوبت است آن نکته‌ای که در فرمایش آقای غرقی بود ما قرار نیست معدن را به کسی بدهیم که استعلام‌هایش انجام نشده من دیدم چند وقت پیش سازمان محیط زیست خیلی اظهار نگرانی کرده بود که این تعداد معدن فعال شوند، تک تک این معادن مجوز‌های لازم و تأیید محیط زیست را دارند، هیچ معدنی بدون این مجوز‌ها اصلاً در مزایده نرفته است، لذا این نگرانی اصلاً نباید باشد در مورد معادنی هم که انتزاع شده از دست بهره بردار است اگر یک وقتی فرمودند ممکن است یک معدنکاری نتوانسته اگر چنین چیزی بوده همه آن‌ها به عنوان خارج از ید برمی گردد البته فرآیند انتزاع از دست کسانی که توانمند نیستند هم ادامه خواهد داشت و یک فرآیند است ما ادامه خواهیم داد.

مجری: مرحله بعدی واگذاری‌ها چه‌وقت است؟

محتشمی‌پور: حداکثر فروردین ماه است ان شاءالله بتوانیم در اسفندماه مرحله بعدی‌اش را داشته باشیم.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت: با فرمایشات آقای غرقی موافق هستم که سرعت خیلی مهم نیست ما این کار را انجام خواهیم داد با همین 5 هزار معدن در انتهای سال دوباره مزایده را برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید