رشد ۲۳ درصدی صادرات ایران به عراق

0
صادرات
صادرات
با توجه به انتشار اخباری در خصوص ایجاد اختلال و توقف در روند صادرات از کشورمان به عراق، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن تکذیب اینگونه اخبار از تداوم صادرات به عراق خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، یحیی آل اسحاق با اشاره به کاهش ارزش دینار عراق در برابر دلار طی چند ماه گذشته و رشد نرخ تورم در عراق، اظهار کرد: بانک مرکزی این کشور برای حفظ قدرت دینار و همچنین مدیریت بازار ارز عراق و جلوگیری از پولشویی از طریق بانک‌های این کشور اقدام به وضع و ابلاغ دستورالعمل‌هایی کرده است که شامل مبادلات ارزی این کشور با کلیه کشورها بوده و به هیچ وجه اختصاص به روابط تجاری با ایران یا ممنوعیت واردات کالا از طریق کشورمان ندارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: اخیراً هم کابینه عراق پیشنهاد بانک مرکزی این کشور برای تغییر نرخ برابری دینار / دلار به ازای ۱۳۰۰ دینار در برابر دلار را تأیید کرده است. این اقدام سبب شد تا بلافاصله در بازار آزاد عراق یک دلار از ۱۶۹۰ دینار به ۱۵۰۰ دینار برسد و قیمت فروش دلار روند نزولی پیش گرفته است.

آل اسحاق با اشاره به روند رو به گسترش تجارت ایران و عراق طی سالیان اخیر، گفت: برخی اتفاقات همانند پاندمی کرونا توانسته بود بر تجارت با کشور عراق به صورت مقطعی تأثیرگذار باشد که پس از آن شاهد همان روال توسعه تجارت دو کشور طی سالیان گذشته هستیم. به طوری که از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه ۸.۹ میلیارد دلار کالا از کشورمان به عراق صادر شده است که در قیاس با مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.

آل اسحاق خاطرنشان کرد: سطح روابط اقتصادی ایران و عراق بر اساس حجم و تراز تجاری دوجانبه مبنی بر ۲۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است. در مقطعی از زمان روابط تجاری دو کشور تا سطح ۱۴ میلیارد دلار هم رسیده است و با توجه به ظرفیت‌های موجود همکاری بین دو کشور که در تمامی حوزه‌های اقتصادی وجود دارد رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری بین ایران و عراق در سال‌های آینده حتماً امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید