کدام کالاها بین ایران و چین بیشتر مبادله می‌شوند؟

0
عوارض
گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته سه کالای اول صادراتی ایران به چین پروپان مایع شده، پلی اتیلن سبک خطی و متانول بوده و سه کالای اول وارداتی ایران از چین الکترود زغالی برای کوره‌های ذوب آهن، الکترود گرافیتی cc اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰ بوده است.

به گزارش نبض صنعت، اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داده نشان می‌دهد که مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به چین در سال ۱۴۰۰، انواع محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و سنگ آهن بوده است.

بر این اساس در سال گذشته به ترتیب یک میلیارد و ۲۸۳ میلیون دلار پروپان مایع شده، یک میلیارد و ۲۰ میلیون دلار پلی اتیلن سبک خطی و ۸۷۱ میلیون دلار متانول از ایران به چین صادر شده و این سه محصول بیشترین سهم از صادرات به چبن را به خود اختصاص داده‌اند.

در مراتب بعدی، پلی اتیلن سنگین، اتیلن گلیکول، بوتان مایع شده، میعانات گازی، پلی اتیلن گرید فیلم، پلی اتیلن گرید بادی و سنگ آهن و کنسانتره‌های آن قرار دارد که صادرات آن‌ها به چین در سال گذشته به ترتیب ۸۳۱، ۸۰۹، ۵۸۱، ۴۶۰، ۴۳۸، ۳۶۳ و ۳۶۱ میلیون دلار بوده است.

در مقابل بیشترین کالاهای وارداتی ایران از چین الکترود زغالی برای کوره‌های ذوب آهن، الکترود گرافیتی cc اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰ بوده که به ترتیب ارزش واردات آن‌ها در سال گذشته ۳۳۷، ۲۹۸ و ۲۴۱ میلیون دلار بوده است.

سایر اقلام مهم وارداتی ایران از چین نیز شامل تجهیزات و قطعات و ماشین آلات پالایشگاهی، ماژول ال ای دی، دستگاه گیرنده و فرستنده، دستگاه سی ان سی چوب و قطعات، دستگاه اکسس پوینت شبکه، قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری ام وی ام و گوشی تلفن همراه است که ارزش آن‌ها در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۱۲، ۲۰۵، ۱۷۸، ۱۱۸، ۱۱۷، ۱۰۶ و ۱۰۶ میلیون دلار بوده است.

گفتنی است که در سال ۱۴۰۰ کل صادرات ایران به چین ۱۴ میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار، واردات ایران از چین ۱۲ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار و تراز تجاری دو کشور یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار به نفع چین بوده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید