قیمت خودرو در طرح عرضه یکپارچه، قطعی باشد

0
عرضه یکپارچه خودرو
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در طرح یکپارچه عرضه خودرو از آنجاکه پول متقاضیان بلوکه می‌شود، خودرو باید به قیمت روز به افراد تحویل داده شود.

به گزارش نبض صنعت، لطف اله سیاه کلی درباره طرح وزارت صمت برای فروش خودرو، گفت: ما تا امروز بارها توضیح دادیم که بازار خودرو با تناسب عرضه و تقاضا کنترل می‌شود وازآنجاکه عرضه خودروسازان کمتر از تقاضا است، بازار سیاه ایجاد شده است، در این شرایط با هر روشی اعم از قرعه‌کشی، عرضه خودرو در بورس و … دلالان به فعالیت خود در این بازار ادامه می‌دهند بنابراین هر فردی که مدعی شود می‌تواند با به کارگیری سیاست و روش خاصی دلالان را از بازار حذف کند، ادعای نادرستی کرده است.

وی افزود: برخی ادعا کردند که با عرضه خودرو در بورس دست دلالان از بازار کوتاه خواهد شد حال آنکه در چند ماه گذشته اثبات شد که با به کارگیری این روش نه تنها دلالان از بازار خودرو حذف نشدند بلکه قیمت خودرو نیز چند برابر شد و پول هنگفتی از جیب مردم به خودروسازان رسید و مردم خسارت دیدند.

وی اضافه کرد: از همان ابتدا ما بر نکته تاکید کردیم که نه قرعه‌کشی و نه عرضه خودرو در بورس منطقی نیست، زیرا اگر این شیوه درست بود بهای خودروی 400 میلیونی در بورس به 2 میلیارد نمی‌رسید.

برای همه ثابت شد که بورس محل فروش خودرو نیست

وی با اشاره به اینکه شیوه عرضه خودرو در بورس موجب شد که قیمت پراید به حدود 370 میلیون برسد، ادامه داد: برای همه ثابت شد که بورس محل فروش خودرو نیست.

سیاهکلی تصریح کرد: با وجود اینکه برای تنظیم بازار در مجلس قانون دائمی تصویب شد، وزیر صمت آن را به سرعت اجرا نکرد و اکنون زمزه‌هایی مبنی بر واردات خودرو شنیده می‌شود.

هیچ فرمول دیگری برای تنظیم بازار به جز رشد تولید و واردات وجود ندارد

وی با بیان اینکه راه کنترل بازار خودرو افزایش عرضه است، گفت: عرضه از دو مولفه تولید و واردات تشکیل می‌شود و تا زمانیکه تولید به میزان نیاز نباشد، باید از ظرفیت واردات بهره بگیریم هیچ فرمول دیگری برای تنظیم بازار و حذف دلالان به جز رشد تیراژ تولید و واردات وجود ندارد.

وی درباره طرح یکپارچه عرضه خودرو بیان کرد: در این طرح به جای قرعه کشی خودرو، زمان را قرعه کشی می‌کنند این روش از شیوه قبلی قرعه‌کشی و عرضه خودرو در بورس بهتر است مشروط بر دو موضوع؛ نخست آنکه از آنجاکه پول متقاضیان بلوکه می‌شود، خودرو باید به قیمت امروز به افراد تحویل داده شود حتی اگر نام فرد برای یک سال دیگر درآمده باشد زیرا خریدار اکنون بخشی از پول خودرو را به حساب خودروسازان واریز می‌کند و شرط دوم آنکه به همه افرادی که ثبت نام می‌کنند خودرو داده شود.

سیاهکلی با بیان اینکه این طرح باید به گونه‌ای باشد که همه افرادی که ثبت‌نام می کنند خودرو دریافت کنند، اضافه کرد: قیمت قطعی خودرو در این طرح باید اکنون مشخص و درصد از این مبلغ از متقاضی دریافت شود و فقط زمانِ تحویلِ خودرو، قرعه کشی شود.

شرایط فروش خودروهای وارداتی

وی تصریح کرد: با این شیوه از یک سو خودروسازان از وام بانکی با سود بالا خلاص می‌شوند و از سوی دیگر از آنجاکه با پول مشتری می‌تواند تیراژ تولید خود را افزایش دهد باید قیمت کنونی خودرو ملاک قرار گیرد درواقع قیمت خودرو در این طرح باید قطعی باشد، اگر این شرط در قرعه کشی جدید وزارت صمت اعمال نشود این شیوه نیز به نفع خودروساز و به ضرر مردم است .

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای خرید خودروهای وارداتی نیز باید هر فردی که تمایل دارد، ثبت نام کند و فقط زمان تحویل خودرو را قرعه کشی در این حوزه نیز قیمت خودرو باید قطعی باشد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید