توقف پرداخت مطالبات قطعه سازان و تشدید چالش تولید خودرو

0
قطعات خودرو
در حالی وزارت صمت برنامه تولید یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو را در سال 1402 هدف گذاری کرده است که همچنان چالش اصلاح قرارداد قطعه سازان و مشکل تاخیر در پرداخت مطالبات 120 روزه سازندگان و مهم تر از همه کمبود نقدینگی و تامین ارز از مسائل جدی قطعه سازان به عنوان یکی از صنایع مهم و اثر گذار در تولید خودروسازان است.

به گزارش نبض صنعت، با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال 1401 همچنان شاهد گلایه قطعه سازان از نحوه پرداخت مطالبات و سیاست های متناقض وزارت صمت در خصوص نحوه فروش خودروسازان و بالطبع  تداوم مشکلات جدی در پرداخت مطالبات و تامین نقدینگی سازندگان هستیم مسائلی که موجب شده در آستانه سال جدید، قطعه سازان را در پرداخت حقوق و عیدی و تسویه مطالبات بانکی و مالیاتی و … با مشکل مواجه کند.

بر اساس قراردادها پرداخت‎ها قطعه سازان باید چهار ماهه باشد در حالی که عملا این زمان به دلیل مشکلات خودروسازان به موقع انجام نمی شود؛ معضلی در کنار به ‎روز نشدن هزینه‎ قطعات، مشکلات نقدینگی را در این صنعت خصوصی دوچندان کرده است.

با این حال تاکنون هشدار قطعه سازان نسبت به افت تولید و افزایش مشکلات در تامین قطعات و تحقق تیراژ خودروسازان و انجام تعهدات آنها در سال آینده تاکنون موثر نبوده است؛ وضعیتی که به گفته قطعه سازان در صورت تدوام آن در تامین ارز و مواد اولیه قطعه سازان و وجود مشکل نقدینگی سازندگان به طور حتم جریان تولید خودروسازان و انجام تعهدات آنها در سال آینده را با وقفه جدی مواجه خواهد کرد.

در همین ارتباط حسین اخوان عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران با نگاهی به اوضاع قطعه سازان در سال پیش رو تاکید کرد: با شرایط موجود در پرداخت مطالبات و مشکلات تامین ارز، نمی توان شرایط خوبی را برای قطعه سازان در سال 1402 متصور بود.

وی با ابراز تاسف از عدم پرداخت مطالبات 120 روزه قطعه سازان در روزهای پایانی سال، تصریح کرد: تاخیر در پرداخت مطالبات و شرایط کنونی مالی سازندگان موجب شده که در آستانه روزهای پایانی سال، قطعه سازان در پرداخت حقوق و عیدی کارکنان و تسویه مطالبات با مشکل جدی مواجه شوند.

اخوان، در این زمینه به برنامه افزایش تولید وزارت صمت برای سال 1402 اشاره و خاطر نشان کرد: با ادامه روند کنونی در تامین ارز و مواد اولیه قطعه سازان و تداوم مشکل نقدینگی سازندگان به طور حتم جریان تولید خودروسازان و انجام تعهدات آنها در سال آینده با وقفه جدی روبرو خواهد شد.

توقف تخصیص ارز و بروز مشکل جدی در تامین مواد اولیه قطعه سازان

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همچنین به مشکل تامین ارز قطعه سازان پرداخت و اظهار کرد: از دی ماه با توقف تخصیص ارز نیمایی و تغییر جریان تامین ارز سازندگان به بازار دوم  و دلار 36 هزار و 500 تومانی عملا تامین ارز قطعه سازان با مشکل مواجه شده، مساله ای که باعث بروز مشکل و کمبود در تامین مواد اولیه وارداتی سازندگان شده است و قطعا می تواند تولید خودروسازان را در انتهای امسال و به خصوص سال آینده تحت تاثیر شدید قرار داده و با مشکلات جدی همراه کند.

بیشتر بخوانید: طلب ۲۰ هزار میلیاردی قطعه سازان از خودروسازان

بیشتر بخوانید: مطالبات معوق قطعه‌سازان خودرو تا پایان امسال تسویه می‌شود

به گفته اخوان، در صورت پرداخت به موقع مطالبات سازندگان و تامین نقدینگی زنجیره تامین از سوی خودروسازان، قطعه سازان به سرعت مواد اولیه ای که در خرید آن وقفه ایجاد شده را تامین و افزایش تیراژ سال آینده خودروسازان محقق خواهد شد.

بروز مشکلات مالی قطعه سازان در کاهش تیراژ و افزایش قیمت خودرو در سال 1402

وی در ادامه سال 1401 را بدترین سال به لحاظ مشکلات مالی و تسویه مطالبات قطعه سازان دانست و تاکید کرد: با این وجود سال جاری به دلیل افزایش حداقل 15 درصدی تیراژ تولید، سال به نسبت خوبی برای قطعه سازان و خودروسازان بوده است.

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران که از فعالان با سابقه در صنعت قطعه سازی است  یکی از علت های نابسامانی در تامین نقدینگی و تاخیر پرداخت مطالبات قطعه سازان را به بلاتکلیفی و تصمیمات متناقض وزارت مصت در رابطه با عرضه و فروش خودروسازان مربوط می داند و معتقد است: علاوه بر وقفه ای که در تامین ارز و مواد اولیه وارداتی قطعه سازان رخ داده است، تصمیمات متناقضی که وزارت صمت در فروش خودروسازان اعمال می کند که گاه شرکتها را ملزم به عرضه در بورس کالا و زمانی به سامانه یکپارچه فروش واگذار می کند همگی اوضاع بدی را پیش روی خودروسازان قرار داده؛ جریانی که منجر به بروز مشکل تامین نقدینگی و تاخیر در پرداخت مطالبات سازندگان شده است.

اخوان ضمن هشدار به تاثیر افت توان مالی و اتمام ذخیره مواد اولیه قطعه سازان بر روند تولید خودروسازان خاطر نشان کرد: سال آینده به طور قطع قیمت خودرو به دلیل افزایش نرخ ارز مورد نیاز برای تامین قطعات، افزایش خواهد یافت جریانی که با کاهش تیراژ تولید نیز می تواند مزید بر علت شده و موجب افزایش بیشتر قیمت خودرو در بازار شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید