عرضه خودرو در بورس منتفی نیست

0
رئیس سازمان بورس گفت: عرضه خودرو در بورس به هیچ وجه منتفی نشده است.

به گزارش نبض صنعت، رئیس سازمان بورس در نشست خبری با رسانه‌ها گفت: اصلاح و ارتقای زیر ساخت بازار از جمله دامنه نوسان بود که باعث شد نقدینگی سهام افزایش پیدا کند؛ همچنین با ساختار جدید، ساماندهی و طبقه بندی بازارها ادامه خواهد داشت که بتوانیم به یک دامنه نوسان منطقی برسیم.

وی ادامه داد: نمایش مظنه برای سرمایه گذاران هم چالشی بود که اجرا شد و نتایج خوبی داشت تا همه به طور یکسان از اطلاعات سفارشات باخبر شوند.

عشقی تصریح کرد: نمادهایی بودند که ماه‌ها و سال‌ها بسته بودند ولی بازگشایی شدند و البته برخی نمادها نیز کماکان بسته ماندند که مشکلات خاصی دارند که امیدواریم با فرمولی آن نمادها را هم بازگشایی کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: امیدواریم در ادامه ابزارهای خوبی برای بازار طراحی کنیم، گواهی سپرده نفت خام و طلا هم از این جمله ابزارها بوده‌اند که گواهی سپرده نفت خام می‌تواند هم سرمایه گذاری خرد و هم کلان داشته باشد. در سال جاری، در بازارهای کالایی تحول خوبی داشتیم که ارزش معاملات ان بیش از هزار همت و از نظر وزنی بیش از ۱۱۰ میلیون تن کالا بود.

عشقی ادامه داد: کل سود سهامداران عادی و عدالت در سامانه سجام پرداخت شده است، افرادی که در سجام ثبت نام کردند کل سود خود را از سامانه سجام دریافت خواهند کرد.

رئیس سازمان بورس به صندوق تثبیت اشاره کرده و افزود: بر روی عملکرد صندوق تثبیت نظارت می‌شود که این نظار توسط هیئت عامل اجرایی خواهد شد، جزئیات خرید صندوق تثبیت عمومی نبوده زیرا آمار آن به دست نوسانگیران رسیده و عملاً کارآیی صندوق تثبیت از بین می‌رود.

وی افزود: شاهد این هستیم که شاخص هم وزن به اعداد بالای سال ۹۹ رسیده در صورتی که شاخص کل هنوز به جایگاه قبلی خود نرسیده و این نشان می‌دهد نمادهایی که منطق اقتصادی دارند رشد کرده‌اند.

عشقی ادامه داد: دامنه نوسان احتمالاً تا ۸ درصد افزایش می‌یابد هرچند که برای افزایش دامنه نوسان عجله نداریم اما به سمت افزایش دامنه نوسان تا ۱۰ درصد خواهیم رفت.

به گفته عشقی شرکت‌های بازار پایه باید تعیین تکلیف شوند و یا به بورس یا به فرابورس یا به بازار توافقی بروند.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: امسال جو خاصی در کمیسیون تلفیق حاکم بود و طی مذاکراتی که انجام شد برخی از موارد که می‌تواند منجر به رشد بورس شود در بودجه لحاظ شد. طبیعی بوده که همه موارد و طرح‌های پیشنهادی موافقت نمی‌شود اما در خصوص مواردی همچون نرخ خوراک تصمیم قاطعی اخذ و در بندهای پیشنهادی به لایحه بودجه ارائه شد که خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اساسنامه دارایکم و پالایشی یکم تأیید شده است، برگزاری مجمع و انتخاب بازارگردان برای دارایکم انجام نشده اما این کار برای پالایش یکم انجام شده است.

عشقی تصریح کرد: دلیل اینکه انتخاب بازارگردان در دارایکم به مشکل خورده وسواس در انتخاب بازارگردان بود زیرا که باید بتواند نقدشوندگی صندوق را تضمین کند، به هر حال اگر تا پایان سال مجمع برگزار شود بازارگردان هم انتخاب خواهد شد.

عشقی به عرضه خودرو اشاره کرده و افزود: قرعه کشی و قیمت دستوری نتیجه‌ای جز ضرر برای شرکت‌های خودروساز نداشت، اصرار برای عرضه خودرو در بورس برای خارج شدن از زیاندهی بود. اگر فروش خودرو بدون زیان باشد در هر جایی که خودرو فروخته شود مشکلی ندارد و الزاماً نباید در بورس کالا باشد. اما اگر روند زیاندهی ادامه دار باشد باز هم ورود خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس به هیچ وجه منتفی نشده ولی سیاست کلی اجبار به عرضه در بورس نیست.

وی با اشاره به روند اصلاحی صنعت سیمان گفت: این روند از سال گذشته آغاز شده و ادامه دارد که امیدواریم همین اقدام را درباره کالاهای دیگر نیز با روندهای مختلف داشته باشیم.

عشقی افزود: صنعت سیمان امروز دیگر دستوری نیست.

به گفته این مقام مسئول: در صنعت نیروگاهی متأسفانه توان صنعتی بالفعل نشده است، مپنا دو برابر ارزش خود طلب از دستگاه‌های دولتی دارد درصورتی که طرح‌های توسعه‌ای بسیار مناسبی در صنعت نیروگاهی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با قیمت گذاری مناسب می‌توان از صنعت نیروگاهی حمایت کرد.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: از ۱۲۰ شرکت سبد سهام عدالت، ۳۶ شرکت هنوز سود خود را واریز نکرده‌اند که فکر می‌کنم تا شنبه یا یکشنبه هفته آینده سود سهام عدالت واریز بشود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید