قیمت‌گذاری خودرو با فرمول شورای رقابت در ابتدای سال جدید

0
عرضه یکپارچه خودرو
اختلاف شورای رقابت، خودروسازان و وزارت صمت بر سر قیمت خودرو در حالی بالا گرفته که نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس از تعیین تکلیف موضوع قیمت خودرو توسط شورای رقابت در اوایل سال آینده بر مبنای صورت‌های مالی خودروسازان و قیمت تمام شده خودرو خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، تا پیش از کنارگذاشتن شورای رقابت از فرآیند تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو، اعضای این شورا اردیبهشت هرسال با بررسی تورم بخشی صنعت خودرو (که توسط بانک مرکزی مشخص می شد) نسبت به تعیین فرمول جدید قیمت گذاری خودرو اقدام می کردند.

طی یکی دو سال اخیر با کنارگذاشتن شورای رقابت، تعیین قیمت خودرو توسط نهادهای مختلف از جمله ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت مصرف کنندگان و بورس صورت می گرفت اما زمستان امسال شورای رقابت با صدور بیانیه ای از ورود دوباره به موضوع قیمت گذاری خودرو خبر داد.

بر این اساس به نظر می رسد با شروع سال جدید باید منتظر اعلام فرمول جدید قیمت خودرو از سوی شورای رقابت باشیم که بر مبنای نرخ تورم بخشی صنعت خودرو احتمالا اردیبهشت یا خردادماه رونمایی خواهد شد.

علی اکبر کریمی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در این مورد با اشاره به نشست اخیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از موضوعات بررسی شده در این نشست، رسیدگی به عملکرد صنعت خودروسازی در سال 1401 و چالش‌ها و مشکلات این حوزه و برنامه وزارت صمت برای سال آینده بود.

وی اضافه کرد: خودرو یکی از مسائل چالشی امسال در کشور بود البته در سال جاری تولید خودرو رشد قابل توجهی داشت و به طور میانگین می‌توان گفت تعداد خودروهای تولیدی سواری و سنگین در سال جاری حدود 20 درصد رشد داشت.

کریمی ادامه داد: مجموع تولید خودرو در سال گذشته حدود 900 هزار دستگاه بود که این عدد تا پایان بهمن ماه امسال به حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه رسیده و پیش‌بینی می‌شود، تعداد خودروهای تولیدی تا پایان سال به یک میلیون و 300 هزار دستگاه برسد  البته 100 هزار دستگاه ناقص مربوط به سال گذشته نیز امسال تکمیل و به مشتری تحویل داده شده در واقع تعداد خودروهای تحویلی در سال 1401 حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاه است و نسبت به آمار سال گذشته رشد قابل توجهی دارد هرچند با وجود رشد عرضه همچنان شکاف زیادی بین عرضه و تقاضا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: عرضه خودرو در بورس منتفی نیست

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصویب واردات خودرو در کمیسیون صنایع و مجلس یازدهم را اتفاقی مهم برشمرد و تصریح کرد: دولت نیز آئین نامه مربوط به آن را تدوین کرد و فرآیند واردات خودرو آغاز و تاکنون تعدادی از خودروها نیز وارد کشور شده است، این روند همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده نیز با شتاب بیشتری انجام شود.

شورای رقابت اوایل سال آینده قیمت خودرو را تعیین می‌کند

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برای سال آینده تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه هدفگذاری شده است، افزود: امیدواریم با افزایش واردات و تیراژ تولید، عقب افتادگی سال‌های گذشته در این حوزه جبران شود زیرا از سال 97 تا 1400 تولید سالانه خودرو کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید بود و این شرایط موجب شده که تقاضای پاسخ داده نشده متراکم شود که باید در سال‌های آینده پوشش داده شود، اگرچه بحث نوسازی خودروهای فرسوده و جایگزین آن‌ها نیز مطرح است که این موضوع نیز باید در تقاضا لحاظ شود.

وی بیان کرد: یکی از گلایه‌های مطرح شده در کمیسیون موضوع نابسامانی در نحوه عرضه و فروش خودرو بود که این مشکل در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

کریمی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی صنعت و بازار خودرو اختلاف شدید قیمت بین کارخانه و بازار است به زیان خودروسازان برای تولید برخی خودروها اشاره کرد و افزود: خودرو را با زیان تولید می کنند و همین خودرو در بازار با قیمت‌های بالاتر دست مصرف کننده واقعی می‌رسد و رانت عظیمی در بازار توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: شورای رقابت اوایل سال آینده موضوع قیمت‌ خودرو را با توجه به صورت‌های مالی خودروسازان، عوامل موثر در افزایش قیمت و قیمت تمام شده خودرو تعیین می‌کند و پیش بینی می‌شود بخشی از فاصله قیمتی به این ترتیب تعیین تکلیف شود.

تولید خودروی اقتصادی دستور کار سال آینده صنعت خودروسازی

وی با بیان اینکه ورود محصولات جدید در سال آینده در دستورکارصنعت خودروسازی است، افزود: یکی از این خودروها خودروی اقتصادی است که بتواند با قیمت متوسط برای اقشار متوسط جامعه قابل خرید و استفاده باشد، پیگیری لازم برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی از دیگر دستورکارهای وزارت صمت در سال آینده است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: امیدواریم با این سیاست‌های شاهد پایداری در بازار خودرو در سال آینده باشیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید